بازداشت دوباره یک فرمانده سابق فارک کمی پس از آزادی

یک فرمانده سابق گروه فارک در بوگوتا از زندان آزاد شد اما بلافاصله پیس از آزادی با آشکار شدن مدرکی تازه درباره اتهام قاچاق مواد مخدر بار دیگر روانه زندان شد.

به گزارش خبرآنی، دفتر دادستانی کل کلمبیا در بیانیه‌ای اظهار کرد، یک فرمانده سابق گروه شورشی فارک (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) فوراً پس از آزادی و با آشکار شدن مدرکی مرتبط با اتهام قاچاق مواد مخدر دوباره دستگیر شد.

سئوکسیس پاسیاس هرناندز، یکی از فرماندهان فارک که با نام مستعار خسوس سانتریچ شناخته می‌شود، در حالی که روی ویلچر نشسته بود به بیرون زندان اسکورت شد و چند لحظه بعد پس از آنکه از در زندان بیرون رفت، بار دیگر توسط پلیس به داخل زندان بازگردانده شد. این اقدام می‌تواند توافق صلح شکننده حال حاضر میان دولت کلمبیا و گروه شورشی فارک را تضعیف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هرناندز ۵۲ ساله بیش از یک سال پیش از سوی یک هیئت منصفه در آمریکا به توطئه برای صادرات ۱۰ تن کوکایین به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار متهم شد. یک دادگاه ویژه در روز چهارشنبه اما حکم آزادی او را صادر کرد.

دادستانی کل کلمبیا در بیانیه‌ای اظهار کرد: در نتیجه همکاری بین‌المللی قضایی در ساعات آخر مدارک و نشانه‌هایی تازه به دست آمدند که به طور واضح شرایط زمانی، مکانی و چگونگی انجام اتهام توطئه برای قاچاق مواد مخدر را توضیح می‌دهند.

دادگاه "صلاحیت قضایی ویژه صلح" که مسؤولیت رسیدگی به پیگرد قانونی رهبران گروه فارک را بر عهده دارد، اظهار کرده است که مدارکی که دادستانان ارائه کرده‌اند به این دادگاه اجازه نداده اتهام توطئه برای قاچاق مواد مخدر به آمریکا را که علیه هرناندز مطرح شده، ارزیابی کنند.

پس از صدور حکم عدم استرداد این فرمانده به آمریکا از سوی دادگاه صلاحیت قضایی ویژه برای صلح، دادستان کل کلمبیا در اعتراض به این حکم استعفا کرد و بحرانی سازمانی را به وجود آورد.

به دلیل آنکه دادگاه صلاحیت قضایی ویژه صلح، صلاحیت قضایی رسیدگی به تمامی جنایات جنگی صورت گرفته در درگیری‌های فارک و دولت را دارد، استرداد هرناندز تنها در صورتی ممکن است که اتهامات او پس از توافق صلح صورت گرفته باشند.

حزب سیاسی فارک که پس از توافق صلح تشکیل شده، در اعتراض به دستگیری دوباره هرناندز، این اقدام را "حقه‌ای برای متهم کردن او" توصیف کرده است.

ایوان دوکو، رئیس جمهوری کلمبیا نیز خواستار برگزاری نشستی با رهبران احزاب سیاسی در روز دوشنبه شده تا وضعیت فعلی بررسی شود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.