اعطا: آسیب شناسی و بازنگری ضوابط نحوه استقرار بنا ضروری است

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، پنجاه و پنجمین جلسه کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران با موضوع  نحوه توده گذاری در زمین به ریاست علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح های شهری و با حضور اعضای کمیته معماری و طرح های شهری برگزار شد.

در ابتدای جلسه بابک شکوفی، معمار و عضو کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه قطعات ملکی با کاربری مسکونی 80 درصد مساحت شهرهای ما را تشکیل می دهد، اظهار کرد: بار گذاری در 60 درصد شمال زمین از جمله مسائلی است که همواره جامعه حرفه ای به آن انتقاد داشته‌اند.

وی با بیان اینکه این شیوه ساخت وساز سیمای بدنه شهری را دچار مشکل کرده است، افزود:ضابطه استقرار توده در 60 درصد شمال زمین موضوعی است که در هیچ کشوری جز ایران مورد استفاده قرار نمی گیرد.

عضو کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران ادامه داد: این در حالی است که این موضوع تنها یک دستورالعمل ابتدایی برای منطقه خاصی از پایتخت( شمال بلوار کشاوز) بوده و پس از آن به سایر محلات شهر تهران، شهرها و حتی روستاها تسری پیدا کرده و امروز به عنوان امری قدسی شناخته می شود.

شکوفی تاکید کرد: استقرار توده در شمال یا جنوب قطعه به موقعیت آن در بلوک بستگی دارد و نمی توان در مورد آن حکم کلی صادر کرد، عدم تقارن ترکیب توده و فضا و ایجاد نمای شمال مسدود در قطعات جنوبی بلوک از جمله مشکلات این شیوه ساخت وساز است.

مروارید قاسمی، معمار و طراح شهری در ادامه جلسه با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی و معماری آسیب شناسی فضای ضابطه موسوم به 40-60 را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: به طور حتم مسیر بازنگری با انواع دشواری ها از جمله مقاومت مدیریت شهری، شهروندان و تهیه کنندگان طرح های شهری روبه رو خواهد بود. 

وی ادامه داد: مدیریت شهری به دلیل عدم تمایل به تغییر و دشواری های مرتبط با آن از جمله، پاسخگویی به شهروندان، تغییر احتمالی در منابع درآمد ناپایدار ناشی از عوارض و نیاز به آماده سازی نظامات اداری مرتبط مقاومت می کنند.

عضو کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه شهروندان به واسطه اشتباه از مفهوم حق مکتسبه و نسبت آن با طرح های شهری مدیریت شهری را تحت فشار قرار می دهند، اضافه کرد: تهیه کنندگان طرح ها به دلیل دشواری تولید راه حل های موضعی و طولانی شدن فرآیند بررسی و تصویب طرح به واسطه فشار مدیریت شهری، شهروندان بازنگری ضوابط مربوط به سطح اشغال و تراکم در ساخت و سازهای شهری را به تعویق می اندازد و به همان روال رایج بسنده می کند.

وی در جهت تصحیح این ضابطه پیشنهاداتی را مطرح کرد و گفت: علاوه بر تعیین مقدار کمی سطح اشغال بنا، حوزه اشغال بنا ( محل استقرار ساختمان در پلاک) نیز باید براساس الگوی معماری بومی و اقتضائات محلی و ریخت شناسی بلوک شهری تعیین شود و سطح اشغال کمتر از مساحت حوزه اشغال بنا و حداکثر تراکم ساختمانی مجاز، مقدار کمی تراکم باید پاکت حجمی بنا کمتر باشد. 

علی اعطا در ادامه این جلسه با بیان اینکه اصلاح نحوه توده گذاری در زمین در شورای عالی شهرسازی و معماری مورد توجه قرار گرفته است، افزود: مرجع تصویب قانون در این زمینه شورای عالی شهرسازی و معماری است اما می توان از طریق شورای اسلامی شهر تهران پیشنهادات اصلاح این ضابطه را دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال کرد.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران ادامه داد: ضوابط توده گذاری ساخت وساز در شهر تهران نیازمند آسیب شناسی و بازنگری است. ضابطه 40-60 که در تهران ملاک عمل قرار گرفته است،  مبنای علمی، فرهنگی و اقلیمی قابل دفاعی ندارد و صرفا قاعده محدودی بوده که تسری یافته و بافت امروز شهرهای ما را رقم زده است.

وی اعلام کرد تا در این راستا کارگروهی به منظور پیشنهاد اصلاح این ضابطه تشکیل شود و پس از بررسی در جلسات کمیته معماری و شهرسازی این پیشنهاد در صحن مطرح و در صورت تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شود.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.