به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری خبرآنی،، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه 24 اردیبهشت) قوه مقننه درپاسخ به سوال سیده فاطمه ذوالقدر درباره رشد بی رویه آموزشگاه علمی آزاد و کتب کمک آموزشی حداقل استانداردهای لازم را ندارند؛ گفت: امروز برگزاری آزمونها و توسعه کتابهای کمک درسی، سیطره عجیب و غریبی بر آموزش و پرورش پیدا کرده و بخش عمدهای از اهداف آموزشی را تحت الشعاع قرار داده است.
وی با بیان اینکه فضای بسیار سنگین آموزشگاههای علمی آزاد و کتب کمک آموزشی بر آموزش و پرورش سایه افکنده که این وزارتخانه تلاش بسیاری برای از بین بردن این سایه انجام داده، افزود: وزارت آموزش و پرورش، کارگروهی تشکیل داده که در این کارگروه موضوع آموزشگاههای علمی آزاد، آسیب شناسی و ظرفیتهای آن شناسایی شود و حتی در این کارگروه از نظرات ا فرادی که در این آموزشگاهها فعالیت میکنند، استفاده شده است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مستندات، مجوزها و فرآیندههای این آموزشگاهها بررسی و انطباق آن با قوانین انجام شده است، ادامه داد: بحث گفتمانسازی در سطح جامعه یکی از اقدامات عملیاتی وزارت آموزش و پرورش است که امیدوارم طرح این سوال از سوی خانم ذوالقدر به گفتمان سازی دامن بزند.
بطحایی با بیان اینکه برای گفتمان سازی و همراه کردن خانواده ها باید اقدامات اصولی انجام شود، تاکید کرد: در جلسات با مدیران یکی از اصلی ترین و ثابت ترین موضوعات بحث آموزشگاه های علمی آزاد و کتب کمک آموزشی است که بر این اساس در بخشنامه ای که آبان 97 با عنوان تعارض منافع، ابلاغ شده به مدیران، معاونان وزیر، معاونان ستادی وزارتخانه تا مدیران واحدهای آموزشی تکلیف شده که به هیچ عنوان اجازه تالیف کتب کمک درسی را ندارند که این اقدام برای این بوده که این کوره را سرد کرده و به سیطره این واحدها پایان دهیم.
وی با اشاره به اینکه به صورت مستمر بخشنامه تعارض منافع مورد نظارت قرار می گیرد، افزود: اگر در این بخش تخلفی انجام شود، تخلف حقوقی و اداری محسوب شده و در کمیته تخلفات اداری مورد بررسی قرار می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از ابتدای آبان 97 برگزاری هرگونه آزمون در مدارس ممنوع شده است، ادامه داد: پیش از این، مدارس می توانند با موسسات آموزشی قرارداد بسته و در مدارس خود آزمون برگزار کنند که طبق مصوبه جدید این کار ممنوع شده است و به آنها گفته شده که منابع مالی مدارس تامین می شود.
وی با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه ها به ویژه رسانه ملی درخصوص برگزاری آزمون ها و همچنین آموزشگاه های علمی آزاد و کتب کمک آموزشی تصریح کرد: بنده با رئیس سازمان صداوسیما مذاکره ای داشته و سه نامه به صورت مستمر برای آقای علی عسکری که نخستین آن در تیر 97 و آخرین نامه در آذر 97 بوده، ارسال کردم.
بطحایی همچنین از مکاتبه با رئیس جمهور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین مذاکره با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص آسیب های آموزشگاه های علمی آزاد خبر داد و افزود: در آذر 97 نامه ای خدمت مقام معظم رهبری نوشته شد و استدلال های وزارتخانه برای کاهش تبلیغات این موسسات و همچینن فعالیت های آنها عنوان شد که در این راستا درخواست شد که تبلیغات به مجوز آموزش و پرورش و به صورت محدود انجام شود.
وی با اشاره به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رهبر معظم انقلاب در این باره ادامه داد: پس از این موضوع تبلیغات صداوسیما در زمینه کلاس های آموزشی و کتب کمک درسی تا 50 درصد کاهش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حجم فعالیت های این موسسات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، تصریح کرد: امیدوارم با حذف کنکور این موضوع سرعت بیشتری پیدا کند.
این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه مجوز کتاب های کمک درسی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده می شود، بیان کرد: درخواست می شود مصادیق تخلفات از بخشنامه تعارض منافع به وزارت آموزش و پرورش ارائه شود تا برخورد لازم با این افراد صورت گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارتخانه متبوعش از سال های گذشته تاکنون به خاطر سیطره آزمون کنکور از مسیر خود خارج شده است، تصریح کرد: امروز در مدارس مجال فعالیت های پرورشی داده نمی شود و خانواده ها به دنبال این هستند که تنها به فرزندان آنها آموزش علمی ارائه شود.
همچنین بطحایی در پاسخ به سوال هاجر چنارانی، گفت: بخشی از سوال مطرح شده به این موضوع کلی آموزش و پرورش برمی گردد که برای ارتقای این وزارتخانه چه اقدامی انجام شده، مهم ترین برنامه ما اجرا و استقرار سند تحول بنیادین است.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین با جامعیتی که دارد همه ارکان نظام آموزش و پرورش را در بر می گیرد و با اجرای آن تمامی خواسته ها محقق می شود، تصریح کرد: در سال گذشته با فراهم کردن زیرساخت های لازم برای اجرای سند تحول تلاش کردیم تا برنامه های عملیاتی این موضوع فراهم شود، اولین کاری که باید صورت می گرفت تصویب سه زیرمجموعه نظام باقی مانده از 6 زیر نظام سند تحول بود که در سال گذشته صورت گرفت در هر زیر نظام برنامه های لازم تعریف شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه های سال گذشته براساس سند تحول باز تنظیم شد و در سال جاری تمام برنامه های وزارت آموزش و پرورش در تمام سازمان ها و استان ها مبتنی بر سند تحول بنیادین تنظیم شد، ادامه داد: اگر بتوانیم با محدودیت های اعتباری تخصیص خود را کامل دریافت کنیم در سال جاری در اجرای سند تحول گام جدی برمی داریم.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه در سوال مطرح شد که چرا آخرین مدرک تحصیلی فرهنگیان اعمال نمی شود، عنوان کرد: هر کارمند تنها یک بار می تواند مدرک تحصیلی خود را ارائه کند و این موضوع مختص آموزش و پرورش نیست، تلاش کردیم تا در این زمینه آموزش و پرورش مستثنی شود.
وی با بیان اینکه من به عنوان یک عضو در شورای عالی اداری تمام تلاش خود را کردم تا بتوانیم مدارک تحصیلی معلمان را اعمال کنیم، تصریح کرد: یکی از کارهای تشویقی برای معلمان اعمال مدارک تحصیلی آنان است، طی سه نامه به آقای انصاری تمامی این مطالب را منعکس کرده ام.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر اینکه درخواست می کنم کمیسیون اجتماعی و یا آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جلسه ای را تشکیل و از آقای انصاری به عنوان عضو موثر شورای اداری دعوت کنند تا این موضوعات در آن نشست مطرح شود، خاطرنشان کرد: اگر تبلیغات مسمومی در صداوسیما پخش می شود به وزیر آموزش و پرورش ارتباطی ندارد اما تمام تلاش خود را برای پیگیری این موضوع به کار می گیرم.
انتهای پیام/