پایش ۴۳ ساله نوسانات دریاچه ارومیه با تصاویر ماهواره ای

به گزارش خبرنگار خبرآنی، سازمان فضایی ایران نوسانات سطح آب دریاچه ارومیه را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای از سال ۱۳۵۵ تا پایان فروردین ۱۳۹۸ پایش و بررسی کرد.

بر اساس تصاویر دریافتی از ماهواره‌های سنجش از دور و آرشیو ۴۰ ساله این داده‌ها، مساحت آبی دریاچه ارومیه در شروع این دوره پایش در تاریخ ۶ شهریورماه ۵۵ حدود ۵۲۵۱ کیلومتر مربع برآورد شده است. این در حالی است که پرآب‌ترین تاریخ ثبت شده برای این دریاچه مربوط به ۲۷ مردادماه سال ۷۷ می‌شود که مساحت دریاچه به ۵۵۶۵ کیلومتر مربع رسیده است.

اما به دلیل مسائل مختلف، مساحت این دریاچه روند نزولی پیدا کرد و در تاریخ ۱۹ مهرماه سال ۹۴ به کمترین میزان از وسعت خود رسید. بر مبنای داده‌های ماهواره‌ای کمترین مساحت دریاچه ارومیه به مهرماه سال ۹۴ بازمی گردد که وسعت این دریاچه به حدود یک دهم وسعت اولیه رسیده و ۶۴۱ کیلومتر مربع برآورد شده است.

با توجه به افزایش بارندگی‌های اخیر، آخرین تصویر دریافت شده از ماهواره‌های سنجش از دور از دریاچه ارومیه مربوط به ۲۴ فروردین ماه سال ۹۸ است که مساحت آبی این دریاچه به ۳۳۹۵ کیلومتر مربع رسیده است. این مساحت نسبت به آخرین تصویر دریافت شده در اسفند ۹۷، افزایش حدود ۸۵۵ کیلومتر مربعی از وسعت این دریاچه را نشان می‌دهد.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.