بشار الجعفری: آمریکا بیشتر از دیگر کشورها معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض می‌کند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل مجددا اعلام کرد که این کشور بر فعالیت مشترک برای خلع سلاح هسته‌ای و ممانعت از گسترش این سلاح تأکید دارد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در سخنرانی خود در سومین دوره کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای گفت: ما بر اهمیت همکاری میان طرف‌های مختلف برای خلع سلاح هسته‌ای و ممانعت از گسترش آن تأکید داریم. آمریکا بیشتر از سایر کشورها این معاهده را نقض می‌کند و از نقض‌های صورت گرفته از سوی رژیم صهیونیستی نیز حمایت می‌کند.

وی گفت: سوریه در سال ۱۹۶۸ به معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای پیوست و توافق‌نامه‌ها را در سال ۱۹۹۲ در این زمینه امضا کرد. طی عضویت خود در شورای امنیت در سال ۲۰۰۳ پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و تمامی سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه ارائه کرد اما آمریکا نگذاشت این پیش‌نویس تصویب شود.

بشار الجعفری گفت: برخی کشورهای غربی اسرائیل را به مواد و تکنولوژی هسته‌ای و کارشناسان مجهز کردند. حتی اسرائیل به زیردریایی های پیشرفته آلمان مجهز شد که قادر به حمل و شلیک موشک‌های هسته‌ای است. این کشورها با تمام توان و دوروریی خود برای منحرف کردن نگاه‌ها از سلاح هسته‌ای اسرائیل طی کنفرانس بازنگری در معاهده سلاح‌های هسته‌ای سال ۲۰۱۰ تلاش کردند.

بشار الجعفری گفت: ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری مثبتی داشتیم درباره پایگاهی در دیرالزور که جنگنده‌های اسرائیلی به آن حمله کردند ما به بازرسان این آژانس اجازه دادیم از این پایگاه بازدید کنند و به تمامی تفسیر و تحلیل‌ها در این باره پاسخ دادیم. ما با جدیت برای حل مسائل موجود تلاش کردیم و با این آژانس در سال ۲۰۱۱ به توافقی برای ایجاد طرحی جهت حل مشکلات موجود به توافق رسیدیم اما برخی کشورها و در رأس آن آمریکا برای عدم اجرای این طرح فشار آوردند درنتیجه آمریکا مسئولیت عدم اجرای این طرح را برعهده دارد نه سوریه.

وی گفت: آمریکا در توطئه علیه سوریه با همکاری دیگر کشورها دست دارد درنتیجه اتهاماتی که به سوریه وارد می‌کند اعتبار ندارد. اگر آمریکا صادق بود اسرائیل را به پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ملزم می‌کرد و با طرح ما برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه مخالفت نمی‌کرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.