تروریستی اعلام کردن اخوان‌المسلمین از سوی آمریکا باعث جدل در منطقه خواهد شد

خبرگزاری شینهوای چین در گزارشی تصریح ساخته، اظهارات اخیر دولت آمریکا مبنی بر برنامه‌اش برای تروریستی اعلام کردن گروه اخوان‌المسلمین مصر اگرچه باعث خوشحالی دولت حاکم در مصر و برخی هم پیمانانش در حوزه خلیج فارس شده اما حاکی از تغییر بزرگ سیاست آمریکا نسبت به برخی گروه‌هایی است که از نظر دولت سابق اوباما موجودیت‌ سیاسی به شمار می‌رفتند و دورنمای تشدید اختلاف نظرها در خاورمیانه را در پی دارد.

به گزارش خبرآنی، خبرگزاری شینهوا در این گزارش می‌نویسد: «بیانیه اخیر کاخ سفید مبنی بر برنامه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای تروریستی اعلام کردن گروه اخوان‌المسلمین باعث بالا گرفتن بحث در میان برخی بازیگران کلیدی در خاورمیانه شده است. کاخ سفید چند روز پیش در پی سفر سه هفته قبل عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر به واشنگتن و مذاکرات او با دونالد ترامپ، اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد گروه اخوان‌المسلمین را سازمان تروریستی اعلام کند.

در پاسخ گروه اخوان‌المسلمین در بیانیه‌ای در وب‌سایتش عنوان کرد که به رغم این برنامه ترامپ به رویکرد «میانه‌رو و صلح‌آمیز» خود ادامه خواهد داد.

این برنامه آمریکا مطمئناً با استقبال مصر و همپیمانانش در منطقه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات به عنوان حامیان ارتش مصر در خلع کردن محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر به عنوان یک فرد نزدیک به اخوان‌المسلمین از قدرت در ژانویه ۲۰۱۳ روبرو خواهد شد. مقام‌های مصری این گروه را چند ماه بعد از خلع شدن محمد مرسی از قدرت از سوی ارتش مصر در لیست سیاه قرار دادند و عملیات سرکوب گسترده‌ای را علیه عوامل وفادار به اخوان‌المسلمین به اجرا درآوردند.

از آن زمان تاکنون مصر با موجی از اقدامات تروریستی روبرو شده که باعث کشته شدن صدها مأمور پلیس، سرباز و غیرنظامی شده در حالی که در مقابل نیروهای مصری نیز صدها مظنون به تروریسم را کشته و هزاران مظنون دیگر را در طی عملیات مبارزه با تروریسم اعلام شده از سوی سیسی، دستگیر کردند. روابط قاهره با واشنگتن تحت ریاست جمهوری ترامپ بهبود پیدا کرد در حالی که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به دلیل مخالفت او با خلع شدن مرسی از قدرت از سوی ارتش مصر این روابط خوب نبود.

سمیر راغب، رئیس بنیاد عربی مطالعات راهبردی و توسعه در شهر قاهره گفت: این برنامه که از پیش‌ انتظارش میرفت یک تغییر بزرگ در سیاست آمریکا نسبت به گروه‌هایی است که از نظر دولت قبلی آمریکا موجودیت‌های سیاسی محسوب می‌شدند.

این کارشناس مصری به موضوع افزایش تفاهم میان آمریکا و همپیمانان عربی آن نظیر مصر، عربستان، امارات و بحرین اشاره کرد که منجر به تغییر موضع آمریکا به نفع این کشورهای عربی شده است.

اکثر اقدامات تروریستی سال‌های گذشته در مصر مسئولیت‌شان از سوی یک گروه وفادار به داعش که مستقر در صحرای سینا است پذیرفته شده‌اند.

رهبران مصر اخوان‌المسلمین را سرچشمه همه شرارت‌ها و اقدامات تروریستی می‌دانند اما این گروه این اتهام را رد می‌کند.

راغب به شینهوا گفت: اگر تصمیم آمریکا برای تروریستی خواندن اخوان‌المسلمین به اجرا دربیاید یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی دولت مصر تلقی خواهد شد.

راغب اضافه کرد: دولت مصر تلاش دیپلماتیک زیادی انجام داد تا دموکرات‌های آمریکا را که از نظر آن‌ها اخوان‌المسلمین بخشی از راه حل مبارزه با تروریسم بود برای تغییر عقیده‌شان متقاعد کند.

این در حالی است که برخی بازیگران منطقه‌ای نظیر ایران و ترکیه برنامه آمریکا برای تروریستی اعلام کردن اخوان‌المسلمین را رد کرده و گفته‌اند که این اقدام ترامپ باعث تضعیف ثبات منطقه و حمایت از افراطگری خواهد شد.

از زمانی که مصر معاهده صلح با اسرائیل را در ۱۹۷۹ امضا کرد روابط دولت‌های ایران و مصر عمدتاً تیره بوده است.

مصر همچنین با ترکیه و قطر به دلیل میزبانی و پناه دادن به اعضای فراری اخوان‌المسلمین اخلاف نظر داشته و این کشورها را با متهم کردنشان به حمایت از این اعضای فراری، در عین حال متهم به مداخله در امور داخلی مصر می‌کرد در حالی که هر دو کشور این اتهام‌ها را رد کرده بودند.

اختلاف مصر با قطر باعث همراهی قاهره با محاصره اعمال شده از سوی عربستان علیه قطر در ژانویه ۲۰۱۷ و قطع روابط دیپلماتیک و همکاری اقتصادی با این کشور به منظور وادار کردنش به انصراف از حمایت از اخوان‌المسلمین شد.

راغب اظهار کرد: اجرای تصمیم آمریکا احتمالاً با دشواری‌هایی همراه خواهد بود، از جمله مخالفت ترکیه به دلیل نزدیک بودن حزب حاکم این کشور به اخوان‌المسلمین.

این کارشناس تأکید کرد که لزوم تأیید این تصمیم از سوی کنگره آمریکا نیز یکی دیگر از چالش‌های پیش روی رویکرد ترامپ است.»

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.