دست رد متولیان یار مهربان بر سینه «شهر آفتاب»

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس برگزاری نمایشگاه‌های دائمی در داخل شهر تهران باعث بروز مشکلات ترافیکی زیادی برای شهروندان می شود.

شهرداری تهران تصمیم گرفت برای رفع مشکلات ناشی از برگزاری نمایشگاه‌ها ، مکانی برای برگزاری این رویدادها در حاشیه شهر تهران دائر کند.

بر اساس مصوبه شورای دوم شهر تهران در سال ۱۳۸۴ قرار شد، نمایشگاه جدیدی در جنوب تهران احداث شود و برای اولین بار در دوران شهرداری محمود احمدی‌نژاد انجام این طرح کلید خورد.

از ابتدا قرار بود شهر آفتاب طی دو سال و بودجه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان احداث شده و تا سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری برسد اما این امر رخ نداد.

اردیبهشت ماه ۱۳۸۹، محمدباقر قالیباف وعده کرد که تا مدت ۲۰ ماه فاز اول این مجموعه  آماده می شود. بالاخره فاز اول این نمایشگاه با هزینه‌ای بالغ بر هزار و سیصد میلیارد در بهار سال ۱۳۹۵  با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران افتتاح شد.

قرار شد از این پس رویدادهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور در این مکان برگزار شود. هنوز زمان زیادی از افتتاح این نمایشگاه میلیاردی نگذشته بود که  مسئولان استفاده از این مکان را از دستور کار خارج کردند و دوباره برگزاری نمایشگاه‌ها به داخل شهر بازگشت، برخی مسئولان معتقد بودند علت این امر نبود زیر ساخت لازم است.

شهرداری تهران به سرعت تصمیم گرفت برای دسترسی آسان شهروندان به این مکان مترو را احداث و حتی سایر وسایل حمل و نقل عمومی را برای انتقال بازدید کنندگان در نظر گیرد ولی باز هم مقبول واقع نشد و برگزار کنندگان دست رد به سینه متولیان نمایشگاه شهر آفتاب زدند.

بعد از بهره برداری از فاز اول نمایشگاه شهر آفتاب، در اردیبهشت ۹۵ این مکان میزبان بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب شد. برخی مسئولان شهری معتقد بودند با انجام این کار بار ترافیکی کلان شهر تهران کاسته می شود.

اما شهر آفتاب با وجود قرارداد فقط برگزاری ۲ دوره نمایشگاه کتاب را به خود دید. بسیاری از ناشران معتقد بودند که فروش آنها کم شده و همچنین به دلیل نبود زیر ساخت های لازم مشکلات اساسی در این شهر تازه تاسیس وجود دارد.

همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب بار ترافیکی مرکز شهر تهران و منطقه عباس آباد کم شد اما مدت کوتاهی نگذشت که مسئولان مربوطه از جمله فرمانداری تهران اعلام کردند که شرایط برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی آماده تر از شهر آفتاب است.

با وجود اینکه بازدید میلیونی از نمایشگاه کتاب است و ترافیک سنگینی در خیابان های منتهی به نمایشگاه ایجاد می شود اما باز هم مسئولان این مکان را به شهر آفتاب ترجیح دادند.

دلایل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی

در سال گذشته که قرار شد نمایشگاه کتاب دوباره در مصلی برگزار شود وزیر فرهنگ  ارسال در خصوص این تصمیم گفت:  اگرچه نمایشگاه کتاب طی دو سال در شهر آفتاب برگزار شداما زیر ساخت های لازم در این مکان فراهم نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  به نظرسنجی انجام شده از ناشران درخصوص محل مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: طبق این اظهارنظرها برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب بدون توسعه یافتگی برای ناشران مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد لذا تصمیم بر بازگشت این نمایشگاه به مصلی تهران شد، ضمن آنکه مصلی نسبت به چند سال قبل توسعه فضای مکانی داشته است و این موضوع رضایت بیشتر ناشران را به دنبال دارد.

برخی از کارشناسان، معتقد هستند که موقعیت جغرافیایی نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه دائمی خوب نیست و دسترسی به آن آسان سخت است. این در حالی است که شهر آفتاب در جنوب شهر تهران واقع شده و به دلیل وجود بزرگراه آزادگان ورودی پایتخت از تمامی نقاط کشور شناخته می شود و از لحاظ دسترسی به شبکه بزرگراهی تهران، وجود شبکه حمل و نقل ریلی و نزدیکی به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) معیارهای لازم را داراست.  حال شاید هنوز به دلیل عدم تکمیل زیر ساخت برگزاری نمایشگاه مورد استقبال برگزار کنندگان قرار نمی گیرد.

بر اساس این گزارش، فاز اول نمایشگاه شهر به وسعت 70 هکتار با فضای سرپوشیده 25 هزار متر مربع در زمان محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران افتتاح شد، بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نمایشگاه جدید در طرح اولیه می بایست در 120 هزار مترمربع فضای سرپوشیده نمایشگاهی، فضای خدماتی، پارکینگ سرپوشیده و مراکز تجاری به همراه سالن همایش ها، مسجد و هتل های پنج ستاره ساخته می شد اما در مرحله اول این اقدامات صورت نگرفت و به فازهای بعد موکول شد که البته در حال حاضر هم خبری از توسعه نیست.

در سال ۹۵ حدود ۱۰ نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد و قرار بود با برنامه ریزی های صورت گرفته نمایشگاه های بیشتری در سال ۹۶ در این مکان برگزار شود که البته استقبال نشد  و دوباره برگزاری نمایشگاه‌های پرترافیک به شهر بازگشت.هنوز دو سال از کوچ نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب نگذشته است که باز هم محل برگزاری نمایشگاه به مصلی تغییر کرد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سال ۱۳۸۵ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‎المللی تهران برگزار ‌شد و ۱۹ دوره از برپایی خود را میهمان این مکان بود. در سال ۱۳۸۶ و در زمان محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به مصلای امام خمینی (ره) منتقل شد و ۹ دوره در این محل برپا شد. اما پس از این نقل مکان نیز همواره انتقادهایی به برگزاری نمایشگاه در این محل ایجاد شد. مشکلات ترافیکی، آلودگی ناشی از آن، اجاره های سنگین غرفه ها و همچنین کوچک بودن فضا باعث گله مندی مردم بود.

با وجود مشکلات فراوان محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران قول داد این مشکلات را برطرف می کند و تصمیم به احداث شهر آفتاب گرفت.

در اولین سال برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برخی ناشران قصد نداشتند در این مکان حضور یابند و معتقد بودند تردد در این مکان سخت است اما نمایشگاه برگزار شد. باران در آن سال بارید و آب به دلیل نبود زیر ساخت بسیاری از غرفه ها را گرفت.

 مدیران شهری قول دادند که مشکلات را برای برگزاری در سال بعد برطرف کنند اما باز هم بسیاری از ایرادات به قوت خود باقی ماند.

مدیریت شهری تهران در سال ۹۶ تغییر کرد و دیگر خبری از رفع مشکلات نمایشگاه کتاب نشد و دولتی ها هم تصمیم گرفت به دلیل نبود زیر ساخت لازم دوباره برگزاری نمایشگاه کتاب را به داخل شهر تهران منتقل کنند.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران، درباره شهر آفتاب و برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: گله مندی  از نبود امکانات کافی در شهر آفتاب را گله بر حق مسؤولان وزارت ارشاد خواند ولی باز هم خواست که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود.

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم در این باره گفت:   مصلی برای نمایشگاه ساخته نشده است. او همچنین به  آثار و تبعات جانبی برگزاری نمایشگاه برای مردم تهران در این بخش از شهر اشاره کرده بود.

همچنین بر اساس تفاهم نامه ای که شهرداری تهران با برگزار کنندگان نمایشگاه تا سال ۱۴۰۰ داشت و واگذاری غرف هم رایگان بود ولی مسئولان و غرفه داران ترجیح دادند به مرکز شهر بازگرداند تا در خارج از شهر.

ترافیک اطراف نمایشگاه کتاب صدای مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران را در آورد و وی ضمن انتقاد از برگزاری نمایشگاه پر مخاطب کتاب در قلب پایتخت به لزوم رعایت مصوبات هیئت دولت و شورای شهر تهران تاکید کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه مانند سال گذشته ترافیک سنگینی در خیابان‌های اطراف و خیابان‌های منتهی به نمایشگاه کتاب در مصلی تهران وجود داشت، به نحوی که بیش از نیم ساعت افراد در اطراف نمایشگاه معطل بودند تا بتوانند به داخل نمایشگاه بروند.

فراهانی با انتقاد از ترافیک ایجاد شده در اطراف نمایشگاه کتاب تهران افزود: اساساً امکان پذیر نیست کسی با وسیله شخصی خود به نمایشگاه کتاب مراجعه کند؛ مسلماً وقتی افراد به نمایشگاه کتاب می‌آیند خرید دارند و در صورتی که ماشین شخصی نیاورند این خرید را باید چگونه با خود حمل کنند؟ طبیعی است که با مشکل مواجه می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر عدم اجرایی شدن مصوبات دولت و مصوبه شورای شهر تهران در رابطه با عدم برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در مرکز شهر، عنوان کرد: نمایشگاه شهر آفتاب با داشتن جای پارک کافی، شرایط مناسبی برای مخاطبین ایجاد کرده بود. مصوبه هیئت دولت هم این بود که کلیه نمایشگاه‌های پر مخاطب به نمایشگاه شهر آفتاب منتقل شوند که متأسفانه امسال هم اجرایی نشد.

فراهانی اضافه کرد: شورای شهر تهران نیز مصوبه‌ای برای ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در مراکز پر ترافیک پایتخت دارد که متأسفانه بدان توجه نشده است.

همچنین ترافیک آزار دهند اطراف نمایشگاه باعث شد که  مرکز اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کند، به منظور برقراری نظم و ایمنی ترافیک و سهولت عبور و مرور در معابر هم‌جوار و منتهی به نمایشگاه کتاب، پلیس راهور تهران بزرگ تمهیدات خاصی را در این خصوص پیش‌بینی کرده است؛ لذا از شهروندان و مراجعین  درخواست می‌شود با توجه به محدودیت‌های پارکینگ‌ها حتی‌المقدور از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد در محدوده نمایشگاه کتاب پایتخت استفاده کنند.

به دلیل ترافیک زیاد در اطراف نمایشگاه کتاب مسؤولان از مردم می خواهند که برای رفت و آمد در این مکان از سیستم حمل ونقل عمومی استفاده کنند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: استفاده کنندگان از وسایل نقلیه شخصی به دلیل ازدحام با مشکلات زیادی مواجه شدند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود دو ایستگاه در جنوب و شمال نمایشگاه کتاب استفاده از مترو را به همه توصیه می‌کنیم.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: سیستم حمل و نقل عمومی تهران به دلیل زیرساخت‌های مناسب در صورت تأمین تجهیزات توسط دولت و شهرداری می‌تواند چند برابر ظرفیت فعلی مسافر جابجا کند.

 با برگزاری نمایشگاه کتاب شاهد ترافیک سنگین در خیابان و بزرگراه‌های اطراف  مصلی بودیم بگونه‌ای که حتی دامنه ترافیک تا چندین خیابان و محور کشیده  می شود.

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: ایده آل ما این بود که نمایشگاهی به بزرگی و پرمخاطبی کتاب در داخل شهر آن هم وسط شهر و در نزدیکی شاه را های ارتباطی برگزار نشود، اما از تصمیم گیری در این زمینه،  احصاء راه حل‌هایی برای کاهش ترافیک در دستور کار پلیس و شهرداری قرار گرفت و توانستیم به راه کارهایی در زمینه محدود کردن خودروها دست یابیم.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد حجم متقاضیان برای استفاده از نمایشگاه کتاب در این مدت و محدوده چند برابر می شود که به همان میزان تعداد خودروهای شخصی این افراد و همچنین خودروهای شخصی و تاکسی برای سرویس دهی به آنها افزایش می‌یابد.

به گفته معاون شهردار تهران، علاوه بر آن تردد حجم زیادی از بازدیدکنندگان در خیابان‌ها و معابر اطراف سبب کند شدن جریان تردد می شود به همین دلیل برنامه‌ها را به سمت محدود کردن تردد خودروها و توسعه حمل ونقل عمومی سوق دادیم.

بر اساس این گزارش، برگزاری نمایشگاه در داخل شهر باعث بروز مشکلات زیادی برای شهروندان می شود و مسئولان با وجود اینکه هزاران میلیارد هزینه در نمایشگاه شهر آفتاب شده است اما مسئولان ترجیح می دهند نمایشگاه‌ها در داخل شهر برگزار شود و شهر میلیاردی همچنان در حال خاک خوردن است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.