به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجتالاسلاموالمسلمین حسین سوزنچی دانشیار گروه اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست هماندیشی فعالان انقلابی عرصه تعلیم و تربیت که با عنوان «رسالت ما در گام دوم انقلاب» در مدرسه دارالفنون برگزار شد، عنوان کرد:در مواجهه با بیانیه گام دوم انقلاب با دو مواجهه راهبردی و شعاری روبهرو هستیم که در مواجهه راهبردی میتوان به دو شکل برخورد کرد.
حجت الاسلام سوزنچی با اشاره به اینکه آموزههای بیانیه گام دوم انقلاب نیاز به تلفیق و تسری در آموزش و پرورش دارد، گفت: علاوه بر این باید در جلسات نخبگانی همچون جلسه حاضر، مواجهه راهبردی را تبیین کنیم.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در این بیانیه و سخنرانی دو روز گذشتهاش در جمع معلمان سراسر کشور، افزود: ایشان به مسأله سبک زندگی نیز اشاره کوتاهی داشتند و معتقدند آموزش و پرورش باید مسائل سبک زندگی شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: فضای نخبگانی باید با توجه به فهم انقلاب وارد این عرصه شود، از آنجایی که در گام نخست انقلاب اسلامی در فضای آموزش و پرورش از زاویه ساختاری و مهارتی به توسعه کمّی دست پیدا کرده بودیم که موجب تحقق عدالت آموزشی شد و فضا برای سواد عمومی فراهم شد، همچنین از لحاظ محتوایی به مرزهای علم دست پیدا کردیم، در حال حاضر و در گام دوم انقلاب باید آرمان آموزش و پرورش ایجاد مخزن علمی دانشآموزی باشد و ایدهآل ما نباید تنها به مدارس دیجیتال و آموزشهای عمومی تقلیل داده شود.
حجتالاسلام سوزنچی با بیان اینکه گام دوم انقلاب باید از مرحله عدالت عبور کند، گفت: با توجه به نگاه شهید مطهری میتوان چنین تحلیل کرد که پس از رسیدن به مرحله عدالت در جامعه اسلامی باید به مرحله عبودیت دست پیدا کنیم که دستیابی به این مرحله به عقیده ما با وضعیت کنونی آموزش و پرورش ممکن نیست و این وزارتخانه باید از حالت سازمانی به وضعیت نهادی تغییر وضعیت دهد، چرا که نهاد دغدغه اصلی رفع نیاز است و سازمان دغدغه اصلیاش ساختار است.
وی افزود: ما نیازمند کار جهادی هستیم که این مسئله در سازمان بیمعناست، اما کار نهادی را به شدت پیش میبرد.
این استاد دانشگاه در خصوص زمینه محتوایی نیز توضیح داد: مادر گام نخست انقلاب به گسترش معلومات اهمیت دادیم و در گام دوم باید به سمت معروفات پیش برویم.
انتهای پیام/