شیر خفته حرکت‌های مردمی در تعلیم و تربیت شروع به تکثیر کرده است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، جمیله علم‌الهدی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با تأکید بر اینکه باید دامنه انقلاب و تربیت اسلامی و دینی گسترش یابد، گفت: بخشی از دیدگاه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر روی این نکته متمرکز شده است و نقطه مرکزی و فکری‌شان بر گسترش عقلانیت و اخلاق در جامعه است. 

وی ادامه داد: در چهل سال گذشته آنچه به عنوان اصل و تمرکز جریان حرکتی ما قرار گرفته بود، برنامه‌های توسعه‌ای برپایه اقتصاد مرکزی بودند که ما را بیشتر به منابع‌مان متکی کرده بودند نه نیروی انسانی. 

علم‌الهدی افزود: در حالی که در سراسر دنیا تمرکز توسعه بر نیروی انسانی حتی اگر ما نگاه‌مان در توسعه به غرب بود، نباید این خطا را مرتکب می‌شدیم که تربیت نیروی انسانی را به حاشیه برانیم. 

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد حرکت های خوبی در میان گروه‌های مردمی در زمینه آموزش و تربیت اسلامی شروع شده اما اگر این حرکت‌ها ساماندهی نشود، احتمال دارد نیرویی علیه انقلاب حتی با چهره مذهبی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه شیر خفته حرکت‌های مردمی در حوزه تعلیم و تربیت شروع به تکثیر کرده است، اظهار داشت: اگر عده‌ای از نخبگان، این جریان مردمی را جهت‌دهی نکنند، به نیروی ضدانقلاب تبدیل خواهد شد. 

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت افزود: به نظرم در طول این چند سال، از دیدگاه های امام خمینی(ره) و سلوک مقام معظم رهبری فاصله گرفته ایم، چرا که آنهابه نیروهای مردمی توجه ویژه‌ای دارند و کمتر به دولت‌گرایی می‌پردازند. 

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه ما همه چیز را در حکمرانی دولتی خلاصه کرده‌ایم و با پول نفت بودجه این دیدگاه خود را پیگیری کرده‌ایم، گفت: به نظر می‌رسد در حوزه تربیت انقلابی در سالهای پس از انقلاب، تأثیر خانواده بیشتر از تأثیر مدارس و دانشگاه‌ها بوده است. 

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با انتقاد از عدم توجه به تربیت اسلامی در ساختار آموزش و پرورش و آموزش عالی، اظهار داشت: با وجود اینکه انقلاب اسلامی در مدارس شکل گرفت، اما طی چهل سال گذشته این دیدگاه از مدرسه اخراج شده است. 

علم‌الهدی گفت: انقلاب در متن مردم وجود دارد، اما از وطن خودش که مدارس و مساجد و دانشگاه‌ها بودند خارج شده و این نهادها کارکردهای خود را از دست داده‌اند. 

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی مسیر خود را پیش می‌رود و ثمره آن را در مدافعان حرم می بینیم، گفت: اما با توجه به وظایفی که این انقلاب به گردن ما گذاشته است، اگر به درستی عمل نکنیم، به سختی مؤاخذه خواهیم شدد. 

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت، حمایت جدی و هدایت گرایانه از نیروهای مردمی که اصطلاحا به آنها ثمن گفته می‌شود را در شرایط حاضر حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: حضور نیروهای مردمی در حوزه تربیتی می‌تواند بسیاری از مشکلات و خلأها را برطرف کند و به همین دلیل نیازمند ثمن‌های فعال تربیتی هستیم.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر بهتر است فعالان تربیتی از حالت فردی وکار انفرادی خارج شده و به ایجاد ثمن‌هنای فعال انقلابی اقدام کنند تادر بخش‌های مختلف هم هدایتگر باشند وهم کمک‌کننده. 

وی با اشاره به یکی از اصول قانون اساسی که طبق آن ثمن‌ها با اجازه رئیس قوه قضائیه می‌توانند وارد فرایند دادرسی شوند، گفت: به این ترتیب اگر تخلفی در جایی وجود داشته باشد، نهادهای مردمی امکان مطالبه‌گری قانونی و  حتی بین‌المللی را خواهند داشت و نهادهای حوزه تعلیم و تربیت هم می‌توانند از این امکان قانونی برای انحرافات موجود در بخش اجرایی کمک بگیرند. 

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار ثمن در کشور وجود دارد که تا به حال از این قانون استفاده نکرده‌اند و اختیارات قابل توجهی به آنهاداده نشده تابه صورت قانونی مداخلات مردمی در قوه قضائیه انجام گیرد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.