کمبود معلم در نظام آموزشی کشور

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبزگزاری فارس، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در مراسم نکوداشت «یکصد سال تربیت معلم در ایران» که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه در دین اسلام نیز هیچ جایگاهی بالاتر از علم نیست و بر آن تأکید شده است، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی دو بال مهم در کنار یکدیگر هستند و نقش مهمی در تربیت معلمان کشور دارند.

وی با بیان اینکه 100 سال پیش دارالمعلمین در ایران ایجاد شد، گفت:‌ ولی تعلیم و تربیت سابقه‌ای چندین هزار ساله در کشور ما دارد لذا توجه به کیفیت در کنار کمیت مورد مهمی است که مقام معظم رهبری نیز در جمع فرهنگیان به آن اشاره کردند؛ همچنین باید مشمول لطف الهی بود تا بتوان در وادی معلمی قدم گذاشت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه کار تعلیم و تربیت در این دنیا بسیار پیچیده است، افزود: همانطور که امام زین‌العابدین (ع) دعا می‌کرد و می‌گفت خدایا کمک کن بتوانم فرزندانم را به خوبی تربیت کنم امروز نیز باید توجه مهمی به تعلیم و تربیت فرزندان این کشور کرد.

خنیفر بیان کرد: هر چیزی که بوی توقف از توسعه تعلیم و تربیت می‌دهد باید ترک شود و فعالیت‌ها فعال‌تر شوند؛ نظام آموزشی ما در طول سالیان سال، تحولات عجیبی را پشت سر گذرانده ولی می‌بینیم که امروز نیاز به تحول در تعلیم و تربیت داریم.

وی با اشاره به اینکه 75 درصد افراد ما نظاره‌گر وضعیت هستند،‌گفت: تنها یک درصد از خلاقیت بهره‌مند هستند. ما باید در کار آموزش قوی باشیم لذا باید برای اتفاقات این دنیا نیز خود را آماده کنیم و منتظر باشیم. 12 اصل مهم امروز برای آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از افق‌مندی‌ها است و باید به میزان خروج نیرو ورود نیروی انسانی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به اینکه اکنون کمبود معلم در عرصه تعلیم و تربیت وجود دارد، گفت: امکان‌سنجی مداوم امری مهم است که باید به همراه رصدسازی تحولات مورد مطالعه قرار گیرد. سال 54 بنده مکتب‌خانه می‌رفتم در آن زمان ما کوچک بودیم و برای بیان بسم‌الله باید تمام روش‌های درست را به خوبی بیان می‌کردیم که در کنار آن تکرار نکردن درست فلک وجود داشت. رصد تحولات بسیار مهم است و ما باید از تجارب ملل پیشرو در توسعه تعلیم و تربیت درس بگیریم.

خنیفر ادامه داد: کشورهای توسعه‌یافته امروز پس از جنگ جهانی ملت‌هایشان مانند ققنوس از خاک بلند شدند و کار خود را برای توسعه تعلیم و تربیت آغاز کردند که امروز می‌بینیم به پیشرفت‌هایی رسیده‌اند. ما دنبال این هستیم جزو  سه نظام برتر دنیا شویم و بر همین اساس همه کشورهای بدون منابع و ذخایر به دنبال این هستند که از ذهن خلاق بهره ببرند؛ امروز دانش‌آموزان گناهی ندارند که برخی معلمان به آنها موارد نابودکننده اعلام کنند.

وی گفت: در این دنیا باید مردم‌گرایی کرد و به زیردست‌ها نیز توجه داشت همانطور که ابتدای قرآن با نام خدا شروع می‌شود و انتهای آن ناس همان مردم است. امروز بررسی خبرهای نظام آموزشی بسیار مهم است و گاهی باید تغییر یابیم و گاهی نیز تحول را حساس کنیم . مدارس باید در اوج باشند همانطور که در کشورهای توسعه‌یافته مانند ژاپن به مدرسه کاخ‌های آموزشی و به دانش‌آموز روح ملی می‌گویند در کشور ما باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: با وضعیت نامناسب به وجود آمده برخی‌ها می‌گویند باید دانشگاه تربیت معلم را ببندیم ولی اگر به تجربه سایر کشورها بنگریم مشاهده می‌شود که چقدر به تربیت معلم اهمیت می‌دهند. ما امروز با نسل پرسشگر روبه‌رو هستیم و 12 اتفاق بزرگ در کلاس درس‌های دنیا اتفاق می‌افتد که ما از آن غافل هستیم و امکان دسترسی به اطلاعات برای ما وجود ندارد که کیفیت،‌ کارایی، مشارکت و ... جزو این موارد هستند.

خنیفر با بیان اینکه ما در دانشگاه فرهنگیان دعوت به میهمانی نشدیم بلکه دعوت به عبور از یک بحران هستیم، افزود: تمام منابع و ذخایر حد و مرز دارند جزء انسان، حرکت مثبت در جامعه توسط مدرسه رقم می‌خورد و عامل آن معلم است لذا ما باید به دانش‌آموزان علاقه داشته باشیم و بدانیم آینده ما در دستان همین افراد است؛ ما می‌رویم و این‌ها باید مملکت را اداره کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

کمبود آموزشی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.