به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری خبرآنی، ششمین قسمت برنامه "چهارسو" با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسین سوزنچی پژوهشگر و استاد دانشگاه در نقد و بررسی اندیشههای آیت الله سید کمال حیدری(مهمان قسمت سوم برنامه چهارسو) در موضوعاتی مانند تعدد قرائات، معرفت شناسی، حقوق زن، نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی، تقریب مذاهب منتشر شد.
حجتالاسلام سوزنچی با تشریح مسئله تعدد قرائات و نقد و بررسی آن، گفت: اختلاف قرائات معانی متعدد دارد. در برخی موارد اختلاف طولی است یعنی کسی مطلبی را از متنی میفهمد و دیگری مطلب عمیق تری برداشت میکند. یا متکلم توانمندی که با گفتن یک جمله معانی مختلفی را اراده می کند اینگونه اختلاف قرائات جایز است. آن تعدد قرائات مشکل دار این است که معنایی را به متن تحمیل کنیم که از آن متن برنمی آید و یا از یک متن معانی مختلف متناقض دریافت کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم (ع) در پاسخ به این سوال که آیا نظر عالمان عین دین است یا خیر، افزود: در برخی سوالات پاسخ آری یا نه صحیح نیست چرا که طیفی است. اینکه نظر عالمان عین دین است یا خیر باید گفت در بعضی موارد نظر عالمان عین دین است مانند اینکه نماز صبح 2 رکعت است اما در برخی موارد عین دین نیست.
وی ادامه داد: اینکه در فضای روشنفکری باب شده است که نظر هرکس محترم است، سر تا پا غلط است. یک بار میگوییم اندیشه کردن برای هرکس محترم و مجاز است در این حرفی نیست اما اینکه چون اغلب افراد بر اساس دلیل رفتند، کجا اکثر افراد بر اساس دلیل رفتند "ان تطع اکثر من فی الارض یضلوک عن سبیل الله".
عضو سابق هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) درباره فصلالخطاب بودن مردم گفت: اختلافات باید در محلهای تخصصی مورد بحث قرار بگیرد و بسیاری از موارد حل میشود اما اگر حل نشد باید فصل الخطابی باشد. آیا اکثریت میتواند حرف آخر را بزند، نه قطعا. آقای شریعتی میفرماید رای اکثریت یعنی غلبه دادن سرمایه دار بر جامعه چرا که اکثریت با تبلیغات نظرشان عوض می شود. مردم علی(ع) را نخواستند، آیا باید به نظر مردم در اینجا احترام گذاریم؟، احترام گذاشتن دو معنا دارد یکی اینکه اختلاف نکنیم و جنگ نکنیم اما دومی این است که خب این نظر هم قابل قبول است و نمیتواند صحیح باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا میشود غیر از طریق حسی به واقعیت رسید یا خیر، گفت: خطای حس معروفترین خطای بشری است. چرا بگوییم حس معتبر است اما ریاضیات معتبر نیست؟! گاهی ریاضیات و برهان واقعیت را طوری دقیق نشان میدهد که حس نمیتواند.
حسین سوزنچی در واکنش به این مطلب که نمیتوان همه مکاتب الهی و غیر الهی را بررسی کرد لذا چنین تکلیفی نداریم، گفت: اینکه گفته میشود اصلا انسان نمیتواند همه ادیان و مکاتب را مطالعه و بررسی کند صحیح نیست چرا که اساسا نیاز به بررسی تک تک اینها نیست. بررسی مرحلهای کفایت میکند مثلا اگر توحید بررسی شد و ما تنها به اینکه خدا وجود دارد و واحد است رسیدیم تمام مکاتب غیر الهی با همین یک مرحله کنار میرود و باید همین طور ادامه داد در نبوت و امامت و... .
انتهای پیام/