پژوهشگر فلسطینی: غرب در ۷۰ سال ۵۵ طرح صلح ضد فلسطینی داشته است

به گفته یک پژوهشگر فلسطینی، غرب از ۱۹۴۹ حدود ۵۵ طرح صلح برای خاورمیانه داشته است که همگی علیه منافع فلسطینیان بوده است.

به گزارش خبرآنی، سلمان ابو سته، پژوهشگر فلسطینی سرشناس در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی تاکید کرد، تازه‌ترین طرح‌های آمریکا برای خاورمیانه نقشه‌ای موسوم به "معامله قرن" است.

او با استدلال اینکه طرح‌های مذکور اساسا علیه منافع فلسطینیان بوده است، گفت: غرب ۵۵ پروژه از اکتبر ۱۹۴۹ ارائه کرده است. این پروژه‌ها نقض قوانین بین‌المللی بوده است چون اکثر آنها خواستار اسکان آوارگان فلسطینی در کشورهای همسایه ‌می‌شد. تمامی این نقشه‌ها به لطف مقاومت فلسطینیان ناکام مانده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از سال ۲۰۱۷ درباره تدوین "معامله قرن" برای صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها سخن گفته است. بیشتر جزئیات این پروژه گنگ است اما طبق سخنان دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی، این نقشه بخش‌هایی از کرانه باختری را که طبق قوانین بین‌المللی "اراضی اشغالی" شناخته می‌شود، در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد.

سلمان ابو سته از شکلگیری طرح آمریکایی و سکوت جهان عرب انتقاد کرد. او گفت: گرچه خنثی‌سازی این طرح برای فلسطینیان دشوار خواهد بود، اما آنها در نهایت آن را همانند طرح‌های مشکوک گذشته ناکام می‌گذارند.

از زمانی که ترامپ در اواخر ۲۰۱۷ به صورت یکجانبه قدس را به عنوان "پایتخت" رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، رهبری فلسطینی هرگونه ایفای نقش آمریکا در روند صلح اسرائیل-فلسطین را رد می‌کند. مذاکرات صلح تحت نظر آمریکا سال ۲۰۱۴ شکست خورد چون اسرائیل با توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی موافقت نکرد.

این پژوهشگر فلسطینی می‌گوید جمعیت فلسطین در ۱۰ سال به ۱۸ میلیون تن خواهد رسید که نیمی از آنان آواره هستند و مابقی در اراضی فلسطینی زندگی خواهند کرد. او با اشاره به گزارش‌هایی درباره انتقال شماری از فلسطینیان به شبه جزیره سینای مصر که هنوز تایید نشده است، گفت: چطور می‌توان این انسان‌ها را برای زندگی به کشور دیگری فرستاد، مگر اینکه برنامه قتل‌عام آنها مطرح باشد. این فلسطینیان باید به مقاومتشان ادامها دهند و هرگز از حق بازگشت کوتاه نیایند.

به اعتقاد سلمان ابو سته، برگزاری انتخاباتی جدید برای شورای ملی فلسطین که مسوول سیاستگذاری سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) است، می‌تواند ابزاری اثرگذار برای مقاومت در برابر طرح ترامپ باشد. او گفت: باید از جبهه اصلی فلسطین و ابزارهای دموکراتیک به منظور مقابله با معامله قرن استفاده شود. زمانی که مردمان عرب فلسطینیان را متحد ببینند، پشت آنها می‌ایستند و رژیم‌هایشان را مجبور خواهند کرد تا مواضع خودشان را اصلاح کنند.

سلمان ابو سته می‌گوید: تحولات منطقه عربی نشان می‌دهد مردمان آن دیگر رژیم‌های ناعادلانه را نمی‌پذیرند یا به تبع آن توافق‌های صلح غیر منصفانه را قبول نخواهند کرد. مساله فلسطین همچنان در میان عرب‌ها زنده است. می‌بینیم که در اعتراضات الجزایر یا سودان پرچم فلسطین را به دست می‌گیرند. اعتراضات عربی نشانه هوشیاری عربی است که به حل مساله فلسطین کمک خواهد کرد.

انتهای پیام   

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.