هشدار ایتالیا و تونس نسبت به پیامدهای درگیری در لیبی بر کشورهای همسایه

نخست وزیر ایتالیا و تونس بر سر ضرورت توقف درگیری در لیبی و بازگشت به روند سیاسی توافق کردند و نخست وزیر تونس نسبت به خطرات گسترش درگیری در لیبی بر کشورهای همسایه و سراسر منطقه هشدار داد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت شبکه الجزیره، یوسف الشاهد، نخست وزیر تونس گفت: ایتالیا و تونس بیشتر از هر کشور دیگری از درگیری‌های موجود در لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون متضرر شده‌اند و یک نگرانی درباره تروریسم و تجربه سال ۲۰۱۱ درباره سرازیر شدن تعداد زیادی از آوارگان به تونس وجود دارد. مرزهای ما بیش از ۵۰۰ کیلومتر امتداد داشته و یک آماده باش امنیتی بالایی در مرزهای تونس و لیبی اتخاذ شده است.

وی وضعیت امنیتی لیبی را بسیار نگران‌کننده دانست و گفت: این شرایط مستلزم داشتن احتیاط بسیار بالاست. الشاهد بر تطابق دیدگاه‌های تونس و ایتالیا در ارتباط با ضرورت دستیابی به آتش‌بس و بازگشت به روند سیاسی کنونی زیر نظر سازمان ملل تأکید کرد.

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا هم گفت، کشورش خواستار راه حل سیاسی است و توقف زبان سلاح و جنگ و تفکر درباره درد و رنج مردم لیبی ناشی از پیامدهای تشدید درگیری‌ها در این کشور ضرورت دارد.

وی که در هشتمین نشست سران در تونس مشارکت داشت، هفت توافقنامه مشترک در زمینه جمع‌آوری سرمایه برای پرداخت وام‌، آموزش، حمایت از تمرکززدایی و دیپلماتیک به امضا رساند.

پس از مذاکرات خمیس الجهیناوی، وزیر خارجه تونس و همتای ایتالیایی او، الجهیناوی در نشست خبری مشترک خواستار گسترش دایره مذاکرات با هدف شنیده شدن آرای بیشتر و همکاری جهت توقف درگیری در لیبی شد.

نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر با هدف براندازی دولت توافق ملی از چهارم آوریل به طرابلس حمله کرده و به دنبال این اقدام تلاش‌های سازمان ملل را ناکام گذاشتند که برای برگزاری کنفرانس گفت‌وگو میان لیبیایی‌ها، اواسط ماه میلادی گذشته آماده می‌شد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.