خرسندی دیپلمات کویتی از حضور نمایندگان بحرین و عربستان در نشستی رسمی در دوحه

معاون وزیر خارجه کویت در امور آسیا نسبت به حضور نمایندگان سعودی و بحرینی در اجلاس گفت‌وگوی همکاری آسیایی دوحه برای نخستین بار از زمان آغاز بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر ابراز خرسندی کرد.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی، علی  السعید،  معاون وزیر خارجه کویت در امور آسیا اعلام کرد: این باعث افتخار است که می‌بینیم برادران کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در یک نشست رسمی گرد هم جمع شده‌اند، این موضوع باعث خوشحالی و خوش‌بینی ما در کویت است.

وی این نشست را  که برای نخستین بار از زمان آغاز بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با قطر برگزار شد "نشستی برادرانه" توصیف کرد.

از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ کشورهای عربستان، امارات،‌ بحرین و مصر روابط خود را با قطر قطع کرده و به بهانه حمایت این کشور از تروریسم آن را تحریم کردند؛ مساله‌ای که قطر آن را به شدت رد و تاکید کرد، این اقدامات تلاشی برای کنترل بر حاکمیت کشور است. چهار کشور مذکور با میانجی‌گری کویت به عنوان اقدامی برای حل بحران و در ازای لغو تحریم‌ها علیه قطر، فهرستی از مطالبات ۱۳ بندی خود را ارائه کردند اما دوحه همه این مطالبات را رد و آن را مداخله در حاکمیت ملی کشورش عنوان کرد.

اجلاس گفت‌وگوی همکاری آسیایی(ACD) روز سه شنبه در دوحه برگزار شد و مسؤولان کشورهای حاشیه خلیج فارس در این نشست شرکت کردند.

این دیپلمات کویتی درخصوص خواسته این کشور در زمینه دستیابی به راه‌حل بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر تصریح کرد: صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نکرده و این تلاش‌ها از هیچ کس پنهان نبوده است.

السعید بر اهمیت این نشست در تقویت امنیت میان کشورهای آسیایی و ایجاد راه‌حلی برای مشکلاتی که روند رایزنی با آن مواجه است، تاکید کرد.

پیشتر، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر اعلام کرد که اجلاس گفت‌وگوی همکاری آسیایی در دوحه پایه و اساس جدیدی برای استفاده از امکانات گسترده قاره آسیا در تقویت تکامل و رقابت مثبت میان اعضای کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

این مسؤول کویتی در جریان این نشست از پیوستن دولت جدید به این مجموعه که همان فلسطین است، استقبال کرد.

اجلاس گفت‌وگوی همکاری آسیایی در سال ۲۰۰۱ آغاز شد و در آن ۳۴ کشور مشارکت دارند و اولین دور این نشست در سال ۲۰۰۲ در تایلند با مشارکت ۱۸ کشور آسیایی برگزار شد.

در سال ۲۰۰۶ قطر میزبان پنجمین دور اجلاس گفت‌وگوی همکاری آسیایی بود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.