پدرسن: باید روی ۶ نام برای کمیته قانون اساسی سوریه توافق کنیم

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه اعلام کرد: تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه هنوز نیازمند توافق درباره شش عضو آن است و مذاکرات بیشتری درباره آنها انجام خواهد شد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در جلسه روز سه شنبه شورای امنیت اظهار کرد: به توافقی برای حذف شش نام از لیستی که قبلاً از سوی جامعه مدنی ارائه و درباره آن توافق شده بود، رسیدیم، ما به شکل جدی تلاش می‌کنیم همه طرف‌ها درباره تمامی اعضای کمیته قانون اساسی سوریه توافق داشته باشند. همچنین سعی داریم ۳۰ درصد از اعضای این کمیته از زنان انتخاب شوند.

فرستاده سازمان ملل به سوریه همچنین پیش بینی کرد تا پیش از پایان تابستان پیش رو درباره تشکیل این کمیته توافقی حاصل شود.

او گفت: ما به توافقی درباره کمیته قانون اساسی نزدیک شده‌ایم و آنچه اکنون می‌خواهیم ایجاد یک گروه بین‌المللی است که به تلاش در زمینه اجرای مذاکرات ژنو پایبند باشد.

پدرسن با اشاره به اینکه در مرحله اولیه تشکیل این گروه هستیم، از پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران درباره کشورهایی که قصد عضویت در آن را دارند، خودداری کرد و خطاب به اعضای شورای امنیت گفت که در حال حاضر در زمینه پنج موضوع اصلی یعنی تقویت گفت‌وگوها میان دمشق و مخالفان، توسعه رایزنی‌ها با تمامی گروه‌های سوری، بررسی مساله زندانیان، تشکیل یک گروه مشترک برای تأسیس کمیته قانون اساسی و محور پنجم تشکیل این کمیته در تلاش است.

تا این لحظه درباره اسامی کمیته یاد شده توافقی حاصل نشده و سازمان ملل اعلام کرده که اسامی تنها شش نفر از این لیست باید تغییر کند.

پدرسن در ادامه از روسیه و ترکیه خواست آتش بس در ادلب را حفظ کنند.

او از این دو کشور دعوت کرد به توافقنامه آتش بس در ادلب پایبند بوده و گشت‌زنی‌ها در این منطقه را که مساله‌ای مهم است، افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه هیئت تحریرشام حملاتی را به پایگاه‌های دولت سوریه و نیز غیرنظامیان انجام داده، گفت: مسؤولان سوریه به این حملات در استان ادلب پاسخ دادند.

پدرسن افزود: این امر موجب زخمی شدن تعدادی از غیرنظامیان و نیز آوارگی تعداد بیشتری از ساکنان این منطقه شد با این وجود بر این باورم که پس از توافقنامه آتش‌بس اکنون وضعیت این منطقه ثبات نسبی بیشتری دارد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.