هاشم تاچی: صربستان باید کوزوو را به رسمیت بشناسد

رئیس‌جمهوری کوزوو تاکید کرد صربستان باید این جمهوری را به رسمیت بشناسد و از ایده ایجاد هرگونه مدلی از خودمختاری با اختیار اجرایی یا حاکمیت دوگانه در منطقه صرب‌نشین شمال آنجا دست بردارد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز دوشنبه نشستی غیر رسمی از کشورهای غرب بالکان با مشارکت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در برلین برگزار شد و نمایندگان رهبری آلبانی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه شمالی، صربستان، مونته‌نگرو و کوزوو در آن شرکت داشتند. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در جلسه حاضر بود.

هاشم تاچی، رئیس‌جمهوری کوزوو در فیس‌بوک نوشت: صربستان باید استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد و مسئله حاکمیت ما را کنار بگذارد. تقاضا یا آرزوهایی مبنی بر اینکه جامعه شهرداران صرب‌ها با مجوزی اجرایی، مطابق با مدل جمهوری صرب بوسنی در بوسنی و هرزگوین می‌تواند در شمال کوزوو تشکیل شود، هرگز اجرایی نخواهد شد. نه بر اساس مدل دو آلمان و نه حتی با حاکمیت دوگانه.

کوزوو به صورت یکجانبه در ۱۷ فوریه ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد. بیش از ۱۰۰ کشور عضو سازمان ملل متحد این جمهوری را به رسمیت شناختند. صربستان و همچنین روسیه، چین، ایران، اسپانیا، یونان و شماری دیگر از کشورها و رژیم صهیونیستی هنوز استقلال کوزوو را به رسمیت نشناختند. صربستان سال ۲۰۱۱ تحت فشار بروکسل، مذاکراتی را برای عادی‌سازی روابط با آلبانی‌تبارهای کوزوو با میانجیگری اتحادیه اروپا آغاز کرد. این مذاکرات اکنون به حالت تعلیق درآمده است.

توافق صربستان-کوزوو به از سرگیری مذاکرات

در جریان نشست روز دوشنبه برلین، رهبران آلمان و فرانسه به این دشمنان دیرینه هشدار دادند حل و فصل مناقشه مذکور برای آینده روابط با اتحادیه اروپا حیاتی است. هاشم تاچی و الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهوری صربستان شامگاه دوشنبه با دیدار دوباره در اوایل ژوئیه در پاریس موافقت کردند.

مرکل پیشتر گفته بود پیشرفت اخیر در مناقشه دیرینه میان یونان و مقدونیه بر سر نام آن می‌تواند مدلی برای حل و فصل اختلافات صربستان و کوزوو شود. مرکل در کنار ماکرون با اشاره بر چشم‌انداز روابط نزدیکتر با بلوک اتحادیه اروپا گفت: ما با این ابتکارعمل مشترک موافقت کردیم چون به چشم‌انداز اروپایی کشورهای غرب بالکان متعهد هستیم. این به نفع اروپاست که تحول مثبتی در این منطقه رخ دهد.

مرکل و ماکرون تاکید کردند، چشم‌اندازهای عضویت در اتحادیه اروپا در دستورکار نشست برلین قرار نداشت اما در کمیسیون اروپایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد: بلکه این درباره سیاست برقراری ثبات است که ما برای این منطقه می‌خواهیم.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.