لزوم‌حمایت از اندیشه‌های جدید در حوزه سلامت

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم دومین ماراتن برنامه نویسی سلامت ایران که در منطقه کیش برگزار شد با بیان اینکه توسعه یعنی اینکه بتوانیم نیروی انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کنیم گفت: دومین تعریف توسعه این است که کشورهای توسعه یافته کشوری است که بتواند در مقتضیات زمان خود زندگی کند اگر کشوری در عرصه‌های گذشته سیر کند قطعاً کشور توسعه یافته نیست و دیروز نیز عرض کردم که می‌شود کشوری را با سنتها تکان داد اما فقط می‌شود با عقل و علم آن را نگه داشت. ماندگاری یک ساختار مقاوم و پویا فقط با عقل و علم امکان پذیر است و با شعار و احساس و تکیه بر سنتها امکان پذیر نیست.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما ۳۰ سال قبل سامانه‌ زیج را برای ثبت داده‌ها و خلق کردیم و به مرور زمان داده‌ها را به روز ثبت می‌کرد.

نمکی گفت: در آن روز بهترین نظام و اطلاعات ما زیج حیاتی بود اما آیا می‌توان با این نظام این کشور را اداره کرد؟ امروز به عنوان وزیر بهداشت اعلام می‌کنم بدون استفاده از رویکردهای جدید نمی‌توانیم مشکلات بیماری‌ها را حل کنیم.

وی گفت: یک روز با ۵ دلار کودکان بیماری واکسینه می‌شدند، اما امروز حوادث جاده‌ای و بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میر هستند در ارزانترین کشورهای دنیا بستری در آی‌سی‌یو بالای هفتصد الی هشتصد هزار تومان هزینه دارد و یک دوره شیمی درمانی برای یک نفر بیش از واکسیناسیون یک روستا در آن روزها هزینه می‌برد.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت به تنهایی قادر به کنترل بیماری های غیرواگیر نیست و حتی اگر تمام بخش‌ها نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند مشکل حل نخواهد شد و به قول سهراب باید چشم‌ها را شست و جور دیگر باید دید، ما باید از رویکردها و ظرفیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

نمکی گفت: امروز کشور محتاج اندیشه‌های جوان است، سرمایه این کشور جوانان این کشور هستند. امروز فرزندان کشور را رها می‌کنند و ما دچار بی‌خویشتنی شده‌ایم، حس وطن‌دوستی در فرزندان ما کم‌رنگ شده است. وقتی که می‌گوییم ایرانی هستیم نباید احساس حقارت کنیم و باید کمک کنیم که ایرانی آباد و آزاد بسازیم ما از این ایام خواهیم گذشت.

وزیر بهداشت افزود: در وزارت بهداشت به روی نخبگان باز است، غلط می‌کنند کسانی که در وزارتخانه را به روی نخبگان ببندد، همه باید پیشرفت نظام سلامت کمک کنیم امروز فناوری‌های نوین می‌توانند کمک زیادی به نظام سلامت کنند.

وی گفت: در زمینه‌های مختلف ارائه خدمت نیازمند فناوری‌های نوین هستیم نمی‌توانیم مردم را به دلیل بیماری‌ها و کنترل فشار خون به کلینیک‌ها بکشانیم و باید به سمت ارایه مشاوره به بیماران از راه دور برویم.

انتهای پیام/

برچسب ها :

حمایت اندیشه سلامت

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.