تشکیلات خودگردان فلسطین از پذیرش درآمدهای مالیاتی با شرط و شروط اسرائیل سرباز زد

برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند، موشه کهلون، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در دیدار با حسین الشیخ، وزیر امور مدنی فلسطین تلاش کرد تشیکلات خودگردان را راضی کند مبلغ ۶۰۰ میلیون شِکِل از درآمدهای مالیاتی را دریافت کند، اما طرف فلسطینی با این مساله مخالفت کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، تشکیلات خودگردان فلسطین از پذیرش این مبلغ خودداری کرد که مساله‌ بر شدت بحران اقتصادی موجود در اراضی فلسطین و نیز نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از فروپاشی تشکیلات خودگردان می‌افزاید.

شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تشکیلات خودگردان مبلغ ۶۰۰ میلیون شکِلی که اسرائیل مخفیانه برای آن واریز کرده بود، بازگرداند که علت مخالفت تشکیلات خودگردان با دریافت این مبلغ، این بود که اسرائیل مبلغی را با هدف ممانعت از تأمین بودجه اختصاصی اسرا از آن کسر می‌کند.

طبق گزارش این شبکه عبری زبان، بازگشت این مبالغ از سوی تشکیلات موضوع اصلی دیدار امروز نتانیاهو و کهلون است.

تا این لحظه تشکیلات خودگردان فلسطین واکنشی به این خبر نداشته است، اما تشکیلات خودگردان بارها بر مخالفت خود با دریافت این مبالغ در صورتی که تنها یک سکه آن کم باشد، تاکید کرده است.

این دومین باری است که تشکیلات خودگردان با دریافت این درآمدهای مالیاتی مخالفت می‌کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر در فوریه اعلام کرده بود که با دریافت درآمدهای مالیاتی کسر شده مخالف است. اسرائیل درآمدهای حاصله از مالیات‌هایی که به صورت ماهانه برای کالاهای عبوری از اراضی‌اش دریافت می‌کند، به تشکیلات خودگردان می‌دهد، اما مخالفت تشکیلات با دریافت این اموال پس از آن صورت گرفت که تل‌آویو اجرای قانون تصویب شده در کنست (پارلمان اسرائیل) را آغاز کرد. طبق این قانون، به دلیل حقوقی که تشکیلات خودگردان به خانواده‌های اسرا و شهدای فلسطینی اختصاص می‌دهد، بیش از ۵۰۰ میلیون شِکِل از درآمدهای فلسطین کسر می‌شود.

این اقدام رژیم صهیونیستی کمی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر در این اراضی صورت گرفت و برخی آن را حرکتی سیاسی با هدف افزایش محبوبیت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در مقابل رقبایش دانستند که با ادامه پرداخت درآمدهای مالیاتی به تشکیلات خودگردان مخالف هستند.

همچنین شبکه عبری زبان "کان" گزارش داد: اسرائیل کمی پیش از انتخابات اخیر تصمیم گرفت به صورت محرمانه صدها میلیون شکِل از درآمدهای یادشده را در اختیار تشکیلات خودگردان قرار دهد.

رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد اگر این کار به دور از چشم رسانه‌ها انجام شود احتمال اینکه از سوی تشکیلات پذیرفته شود بیشتر است و به همین ترتیب ماهانه مبلغ ۶۶۰ میلیون شکِل را به حساب‌های بانکی تشکیلات واریز کرد اما تشکیلات خودگردان با وجود بحران مالی و اقتصادی شدید در کرانه باختری از پذیرش این مبالغ خودداری کرد.

نگرانی اسرائیل از احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردان ناشی از آن است که در صورت وقوع چنین امری، اسرائیل همانند پیش از امضای توافقنامه‌های اسلو و ایجاد تشکیلات خودگردان با فشارهای اقتصادی بزرگی مواجه می‌شود و مسئول بخش‌های مختلفی همچون بهداشت، آموزش و معیشت فلسطینی‌ها خواهد بود و فروپاشی تشکیلات خودگردان برای اسرائیل به معنی فروپاشی نهاد امنیتی فلسطین و توقف هماهنگی‌های امنیتی موجود میان دو طرف و خروج ده‌ها هزار نظامی از کنترل آن بوده و این امر می‌تواند فشارهای امنیتی سنگینی را به اسرائیل وارد کند.

برخی منابع رسانه‌ای اسرائیل از نشست نتانیاهو و کهلون پس از نشست وزیر اسرائیلی با همتای فلسطینی خود که با هدف راضی کردن محمود عباس به دریافت مبالغ یاد شده برگزار شد، خبر دادند.

برخی منابع دیگر پیش‌بینی کردند تشکیلات خودگردان فلسطین وضعیت موجود را تا اعلام طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه معروف به معامله قرن ادامه دهد تا بتواند بر این طرح و فرصت‌های اجرای آن تأثیر بگذارد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.