میزان تلفات جنگ یمن تا پایان امسال از ۲۳۰ هزار تن عبور می‌کند

براساس آمار جدید سازمان ملل متحد که نشان می‌دهد جنگ یمن بیش از آنچه قبلا گزارش شده، کشته داده است، تاکید کرد این جنگ تا پایان سال ۲۰۱۹ جان حدود ۱۰۲ هزار تن را می‌گیرد.

به گزارش خبرآنی، گزارش دانشگاه دنور که با نظارت سازمان ملل انجام شد، همچنین فاش می‌کند یمنی‌های بیشتری از گرسنگی، بیماری و فقدان سلامت و سایر مسائل نسبت به درگیری‌ها کشته می‌شوند. براساس این گزارش ۶۸ صفحه‌ای تحت عنوان "ارزیابی تاثیر جنگ بر توسعه در یمن" حدود ۱۳۱ هزار یمنی از تبعات این درگیری بین ۲۰۱۵ و اواخر ۲۰۱۹ جان داده و می‌دهند.

میزان تلفات ناشی از درگیری و بیماری ۲۳۳ هزار یا هشت درصد جمعیت ۳۰ میلیونی یمن است. محققان همچنین گزارش دادند، این پنج سال درگیری هزینه ۸۹ میلیارد دلاری بر اقتصاد یمن وارد می‌کند. جاناتان مویر، از نویسندگان این گزارش به میدل ایست آی گفت: اوضاع وخیم‌تر از پیش‌بینی‌هاست. این از زمان پایان جنگ سرد، جزو درگیری‌های داخلی با بیشترین تاثیر بوده است. همانند عراق،‌ سیرالئون، لیبریا و جمهوری‌ دموکراتیک کنگو، درگیری‌هایی با تاثیر روی توسعه برای یک نسل ادامه پیدا می‌کنند.

به گفته مویر، اکثر قربانیان درگیری یمن کودکان زیر پنج سال هستند. طبق این گزارش، هر ۱۱ دقیقه و ۵۴ ثانیه یک کودک از جنگ و تبعات آن می‌میرد. او گفت: کارهای بیشتری می‌توان برای توقف این درگیری انجام داد و باید این کار انجام شود.

تیم مویر همچنین پیش‌بینی کرد که اگر جنگ تیم تا ۲۰۳۰ ادامه یابد، تبعات آن به چه صورت خواهد بود. محققان دریافتند، اگر درگیری تا آن زمان ادامه یابد، تلفات به ۱.۸ میلیون تن می‌رسد، ضرر اقتصادی ۶۵۷ میلیارد دلاری گریبان یمن را می‌گیرد، ۸۴ درصد یمنی‌ها گرفتار سوء تغذیه می‌شوند و ۷۱ درصد آنها در فقر شدید زندگی می‌کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: درگیری کنونی در یمن تا ۲۱ سال توسعه انسانی را در این کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مطالعه نسبت به رشد تاثیر این درگیری بر توسعه انسانی هشدار می‌دهد. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که اگر جنگ در ۲۰۲۲ به اتمام برسد، دستاوردهای توسعه گرفتار ۲۶ سال عقب‌ماندگی می‌شود. این معادل یک نسل است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.