ضرورت ایجاد نگهبانان جاده ابریشم

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور که به جمهوری خلق چین عزیمت کرده است در دومیـن اجـلاس همکاری‌های بین‌المللی برای جاده ابریشم پاک (عاری از  فساد) و مجمع ابتکار یک پهنه ـ یک راه، که با حضور نمایندگان بیش از یکصد کشور از پنج قاره جهان در شهر پکن در حال برگزاری است در سخنانی با برشمردن کشورمان به عنوان نماینده یکی از کهن‌ترین اعضاء جاده ابریشم، عصر حاضر و دنیای کنونی را دنیای شبکه‌ای دانست که با تحول و شتاب بسیار در جریان تکامل و بدست آوردن قدرت برای اعضای خود است و بازیگران کلیدی دنیای فردا به عنوان رقبای اصلی دولت‌های خارج از مجموعه‌ها، به ایفاء نقش‌هایی همپای آنها پرداخته و موثرترین عناصر بر تصمیم‌گیری‌های آنها خواهند بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور  در ادامه اظهار داشت: ابتکار یک پهنه ـ یک راه از این منظر می‌تواند در قالب یک نگاه شبکه‌ای مورد توجه قرار گیرد. کشورهای مرتبط با جاده ابریشم، با ایجاد شبکه، در کارکردهای خود، منافعی چندوجهی را برای اعضا به همراه می‌آورند که هویت خود را از دل تاریخ روابط اعضاء در قالب جاده ابریشم و به عنوان مجموعه‌ای پایا و پویا حفظ می‌نمایند و با جلب منافع حاصل از این همکاری‌ها و از راه گسترش مراودات، به مجموعـه‌ای اثربخش برای حفاظت از اصول قانونی مورد توافق، حفاظت از یکدیگر در برابر زیاده‌خواهی دولت‌های یکجانبه‌گرا و همکاری و همیاری در مقابله با فساد تبدیل می‌شوند.

قاضی سراج با استناد به تجارب سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران و در نظام عدالت کیفری پیشنهاد تشکیل یک گروه هشدار دهنده، با نام نگهبانان راه و متشکل از نمایندگان اعضاء را مطرح کرد و گفت؛ گروه نگهبانان راه سه وظیفه مهم نظارت، هشدار و پیشنهاد را بر عهده دارد. این گروه با گردآوری تجارب اعضاء در مبارزه با فساد و رصد روندهای موجود، دولت های مرتبط با راه ابریشم را به عنوان شبکه‌ای مشترک المنافع در جریان رخدادها، هشدارها و پیشنهادهای خود در امر مبارزه با فساد و حاکمیت قانون قرار خواهد داد.

وی با اشاره به دو واژه نگهبان و راه، وظیفه این گروه را نگهبانی و نظارت در میان کشورهای عضو راه ابریشم دانست که با دستگاه‌های نظارت و بازرسی، ضد فسادی و آمبودزمان‌های کشورهای عضو و سپس با نهادهای ذیربط منطقه‌ای و جهانی در ارتباط است و با دریافت اخبار، اطلاعات به روز و روش‌های جدید مقابله با فساد به متناسب‌سازی آن با وضعیت کشورهای عضو خواهند پرداخت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشورمان در خاتمه سخنان خود اظهار داشت؛ راه‌اندازی ابتکارات جمعی در فعالیت‌های مقابله‌ای با فساد در قالب طرح‌های شبکه‌ای،ضریب موفقیت اعضاء در دستیابی به نقاط مشترک برای اجرای برنامه‌های مشابه و مشترک را افزایش خواهد بخشید.

گفتنی است دومیـن اجـلاس همکاری‌های بین المللی در جاده ابریشم پاک(عاری از فساد) و مجمع ابتکار یک پهنه ـ یک راه، با حضور رؤسای جمهور برخی کشورها، وزرای اقتصاد، رؤسای سازمان‌های نظارت و بازرسی و دستگاه‌های ضدفسادی کشورهای جهان و نمایندگان سازمانهای بین المللی از تاریخ ۵ لغایت ٧ اردیبهشت در مرکز اجلاس‌های بین المللی شهر پکن در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.