دستگاه‌های مختلف ماموریت‌های مربوط به کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی را بعد از 14 سال انجام نداده‌اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، مرتضی الویری در نطق شانزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها ضمن تبریک آغاز سال نو و اعیاد ماه شعبان اظهار داشت: اقدامات ظالمانه، خصومت‌آمیز و خارج از قوانین بین‌المللی  رئیس جمهور آمریکا در خصوص سپاه پاسداران نشان می‌دهد که ترامپ همواره در پی ماجراجویی و در پس پایمال کردن حقوق ملت و نهادهای قانونی ایران است و ای  اقدام ضرب‌المثل «ادو شود سبب خیر اگر خدا خواهد». 

وی افزود: ما شاهد آن هستیم که اشتباه استراتژیک دولت آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در میان دروغ‌های تروریستی باعث شد تا مردم ایران با کنار گذاشتن همه اختلافات و تفاوت دیدگاه‌ها و با چشم بستن بر مشکلات و کمبودها به صورت یکدل و همصدا به حمایت از سپاه در مقابل این اقدام دولت آمریکا بپردازند و انزجار خود را از زیاده‌خواهی و اقدامات خلاف عرف دیپلماتیک دولت ترامپ اعلام کنند. 

الویری گفت: همه ما باید قدردان این وحدت در کشور باشیم و نباید این همدلی به نفع هیچ جناح و گروه خاصی تحقیر شود و خدای ناخواسته با اقدامات غیرمنطقی و یا خودسرانه این نعمت به نغمت تبدیل گردد. 

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: در ابتدا و آغاز سال 98 در حالی که هنوز ساماندهی و اسکان پایدار زلزله‌زدگان کرمانشاه تمام نشده بود هیاهو سیل‌زدگان استان‌های مختلف در میهن پیچید و خسارت‌های انسانی و مادی ملت ایران را در اندوه فرو برد. بخش عمده خسارت‌های گسترده سیل ناشی از بر هم زدن قوانین طبیعت است قوانینی که با تخلفات عمرانی، شهرسازی و قطع جنگل‌ها شکسته شده است و لازم است پیش از آنکه از وحشت و حجم تخریبی بارش و سیل سخن گفته شود از انحرافات نامساعد مدیریت و آمایش سرزمین گفتار به میان بیاوریم. فرهنگ ایمنی و بحران بعد فراموش شده در ساختار اجرایی و مدیریتی کشور است با اینکه سیاست‌های کلی نظام به عنوان پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه در 9 بند در تاریخ 84 بعد از تنظیم و تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است ولی متاسفانه دستگاه‌های مختلف ماموریت‌های مربوط به خود را به طور دقیق و فنی در طول 14 سال انجام ندادند و این بحران‌ها ناشی از این بی‌توجهی به سیاست‌ها و قوانین مربوطه است. 

وی گفت: شوراها بخصوص شورای شهر و روستا، شورای استان و شورای عالی استان‌ها درخصوص شناسایی نارسایی‌ها و ارائه گزارش به نهادها و دستگاه‌ها و همچنین پیشنهاد طرح‌های کاربردی وظایف گسترده‌ای بر عهده دارد که متاسفانه در این خصوص نیز کم‌کاری جدی داریم و لازم است کمیسیون‌های تخصصی و دبیرخانه‌های شوراها در این زمینه با توجه به وظایف قانونی خود اقدامات لازم را انجام دهد و مطابق با ماده 87 قانون شوراها، شورای استان مکلف است مسائل و مشکلات استان را به شورای عالی استان‌ها منعکس کند و همچنین برای این مسائل و مشکلات پیشنهادات کاربردی لازم را ارائه نمایند. 

الویری گفت: لازم است کمیسیون‌های تخصصی سازوکاری را تنظیم کنند که ضمن تشکیل بانک اطلاعاتی درخصوص خسارت‌ها و افراد خسارت دیده شیوه تامین نیازها تا رسیدن مردم سیل‌زده به زندگی عادی را پیگیری و همه این موضوعات بایستی در چارچوب مقتضیات محلی و مشارکت نمایندگان مردم باشد. می‌بایست ارزیابی و برآورد خسارت به ترتیب در حوزه‌های مسکن، کشاورزی، صنعت،‌ خدمات،‌ زیرساخت‌ها به صورت دقیق انجام شود. 

وی گفت: شورای عالی استان‌ها به عنوان متولی امر در رفع تبعیض در شهرها و روستاها انتظار دارد برنامه‌‌ریزی عادلانه با لحاظ اولویت در ساماندهی و اجرای شرایط امن برای اسکان دائم امنیت غذایی، بهداشتی، خدماتی و رفاهی در شهرها و روستاهای سیل‌زده با فوریت در دستور کار همه نهادها قرار گیرد و در این زمینه سیاست و استراتژی اصلی که همان جلب مشارکت مردم و برنامه‌ریزی در چارچوب مقتضیات محلی بایستی باشد. 

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.