انتخاب مجدد آیه آخر سوره مبارکه فتح به عنوان شعار سال انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی در هفتمین نشست تشکل‌های دانش‌آموزی راه روشن (تبیین آیه سال 98) ضمن تبریک به مناسب ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)‌ در ارتباط با آیه سال گفت: ما این مراسم را معمولا در اولین جلسه هر سال طبق رسم داریم.

وی افزود: امسال با  توجه به تقاضاها و اینکه اعلام کردند در ارتباط با سوره فتح و آیه پایانی آن که آیه سال است، حق مسئله ادا نشده است، قرار شد تا این آیه از سوره فتح برای سال 98 تکرار شود؛ سوره فتح تناسبی با حال و هوای امسال، 40 سالگی اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانش‌آموزی و بیانیه گام دوم دارد، بنابر این فرصت تازه‌ای برای همه در انجمن‌های اسلامی و اتحادیه کشور است که تدبر جمعی را در ارتباط با این آیه نورانی ادامه دهیم.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار کرد: امیدواریم دوستان از مضامین پیش‌برنده در سوره فتح برای حفظ و برداشت‌های مناسب استفاده کنند؛ از این پس باید اقدامات به صورت فراگیر انجام شود زیرا آیه پایانی سوره مبارکه فتح از زیباترین آیات قرآنی است که شروع زیبا و دلنشین به همراه تمثیل و نکته‌های ناب از خصایص این سوره به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ علی‌اکبری ادامه داد: آخرین آیه سوره فتح یکی از آیات راهبردی قرآن کریم است و منزلت بالایی در خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی دارد؛ ویژگی اول این آیه شدت بر کفار، مرزبندی، صیانت از هویت و ایجاد ظرفیت برای ضربه زدن به کفر است و هر انسان باید از نظر روحی، استواری مبانی فکری  اعتقادی، روحیه شجاعت و قوت روح در شرایطی باشد که تعبیر شدت بر کفار برایش صدق کند.

وی در ادامه افزود: تجلی آیه پایانی سوره فتح در شخصیت حضرت عباس (ع) وجود دارد. یعنی در عالی‌ترین سطح ممکن این حضرت دارای بصیرت است و فراتر از معرفت حرکت می‌کند. روشن‌بینی، نگاه جامع، تحلیل درست و ایمان نفوذ‌ناپذیر به همراه استحکام از دیگر ویژگی‌های مهم این آیه به شمار می‌رود؛ هر کدام از ما باید یک عمر خودسازی کنیم و معنای آن، این است که نه فقط از مکر کفار صیانت شویم که این نگاه اولیه است، لذا باید شخصیت به گونه‌ای باشد که جریان کفر به مخاطره بیفتد.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: در  ادامه محور جامعه‌پردازی و ساخت تمدن نیز باید به همین شکل پیش رفت تا جامعه کفر تضعیف شود، نفسش گرفته و احساس خفقان کند. رکن و راهبرد دوم «رحماء بینهم» یعنی سرشار از مهر، صفا، تعلق خاطر، فداکاری و ... بودن؛ این راهبردها برای انسان‌سازی نیاز به زمینه‌هایی دارد تا بتواند سایر مؤمنین را از مهر و صفای خود بهره‌مند کند و این موارد محیط جامعه را خواستنی می‌کند و احساس زندگی در بهشت به انسان دست می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ علی‌اکبری گفت: شاخص اول آیه پایانی سوره فتح نشانگر این است که آحاد مؤمنین حاضرند برای خوشبختی دیگران به زحمت بیفتند و مهم این است که چقدر می‌توانند سلامت،‌ عافیت و لذت‌های شخصی را کنار بگذارند و  برای سایرین و پیشبرد آرمان‌هایشان اقدام کنند. مبنا عبارت است از ارتباط با طراوت و عاشقانه با حضرت حق؛ یعنی حالت رکوع و سجده‌ای که متجلی در نماز می‌شود و این افراد اهل فکر، محبت و ذکر نسبت به حضرت حق هستند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.