ای‌بی‌سی نیوز: مقامهای دولت ترامپ او را به خاطر اولتیماتوم ندادن به ترکیه سرزنش کرده‌اند

یک شبکه خبری آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش کرد، مقام‌های ارشد پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا در محافل خصوصی دونالد ترامپ را به دلیل کوتاهی در دادن یک اولتیماتوم سفت و سخت به ترکیه از بابت خریداری سامانه دفاع موشکی اس - ۴۰۰ از روسیه سرزنش کرده‌اند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه ای.بی.سی نیوز آمریکا گزارش کرد، چند منبع آگاه گفته اند که مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا و پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت دولت ترامپ بارها نگرانی خود را از این که ترکیه به جای خرید سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت آمریکا، اقدام به خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه می‌کند مطرح کرده‌اند.

این منابع تصریح کردند، آنها برای چندین ماه به ترکیه نسبت به برگزیدن سامانه دفاع موشکی روسی و عدم تطابق آن با سیستم‌های دفاعی و نظامی ناتو هشدار داده اند.

براساس این گزارش، این منابع به یک گفت‌وگوی تلفنی انجام شده در تاریخ ۲۲ فوریه اشاره کردند که در جریان آن اردوغان با ترامپ گفت‌وگو کرده و به همتای آمریکایی خود از بابت این که کنگره آمریکا "برخلاف قانون اساسی، قدرت اجرایی ترامپ را با تحریم کردن آنکارا به دلیل توافق خرید اس - ۴۰۰ نقض کرده" انتقاد کرده است.

این منابع گفتند، ترامپ متعهد شده که با کنگره در این مورد صحبت خواهد کرد و سپس به موضوع دیگری پرداخته است و بنا بر این پاسخ او جوری نبوده که به اردوغان نسبت به ریسکی که می‌پذیرد هشدار بدهد.

چند روز پیش نیز رئیس جمهور ترکیه تاکید کرده بود که آمریکا نتوانسته به آنکارا توافقی قابل رقابت با آن چه که روسیه برای فروش سامانه‌های دفاع موشکی اس- ۴۰۰ پیشنهاد داده ارائه کند و آنکارا در ماه ژوئیه تجهیزات اس - ۴۰۰ را دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.