ارائه خدمات بهداشتی، درمانی سرپایی به بیش از 37 هزار «سیل زده »

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، سراج الدین عارف نیا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ارائه خدمات بهداشتی، درمانی سرپایی به بیش از ۳۷ هزار نفر از هموطنان سیل زده این استان در محل‌های اسکان آنان خبر داد.

وی گفت: حوزه بهداشت از ابتدای بارش‌های سیل آسا در استان گلستان تا تاریخ 16 فروردین تمام توان خود را برای ارائه خدمات سلامت به مردم به کار گرفته و تا آخر بحران پای کار است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: از جمله این اقدامات می‌توان به استقرار تیم های سلامت شامل (پزشک، ماما، بهورز، مراقب سلامت، روانشناس، پرستار و کارشناس مراقبت بیماری‌ها ) به صورت ثابت (مستقر در کمپ) و سیار در کمپ‌های کم جمعیت، از 8  صبح تا 8 شب اشاره کرد؛ به شکلی که تمام خدمات بهداشتی، درمانی در تمامی محل‌های اسکان به صورت  روزانه ارائه می‌شوند.

وی بیان کرد: این خدمات شامل ثبت اطلاعات جمعیتی، شناسایی بیماران نیازمند مراقبت ویژه (قلبی، فشارخون، دیابت، اختلالات روانپزشکی) و ارائه مراقبت‌های بهداشتی، درمانی بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به ارائه خدمات سرپایی به تعداد  ۳۷ هزارو 728 نفراز سیل زدگان  با استقرار تیم‌های سلامت بخش بهداشت در 67 روستای آسیب دیده تا تاریخ 16 فروردین، اظهار داشت: 3000 خدمت دندانپزشکی رایگان به سیل زدگان با تجهیز و اعزام کلینیک سیار دندانپزشکی در مناطق مختلف سیل زده انجام شده و همچنان ادامه دارد.

عارف نیا بیان داشت: در راستای نظارت بر تامین و توزیع آب و مواد غذایی سالم به سیل زدگان،2341 مورد کلرسنجی آب مصرفی و 256 بازدید بهداشتی از محل پخت غذا جهت کمپ ها و 457 مورد بازدید از مواد غذایی توزیع شده در کمپ‌ها صورت گرفته که 21 تن مواد غذایی از چرخه مصرف خارج شد که متعاقب این اقدامات تاکنون هیچ همه گیری ناشی از مسمومیت غذایی و یا مصرف آب آلوده نداشته باشیم.

وی گفت: به منظور گندزدایی سطوح بیش از 24 تن آهک تهیه و توزیع شده است و همچنین 374 کیلوگرم  پرکلرین و هالامید نیز جهت گندزدایی توزیع شده است، که با این حجم توزیع، مساحتی بالغ بر560 هزار مترمربع گندزدایی شده است.

عارف نیا افزود: به منظور پیشگیری از انتقال بیماری های واگیر، بیماریابی فعال در مناطق سیل زده به خصوص در کمپ های اسکان توسط تیم های سلامت انجام می شود که تاکنون حدود 1000 نمونه آزمایشگاهی از موارد مشکوک به بیماری های واگیر (به ویژه بیماری های روده ای از جمله وبا) اخذ شده که تاکنون هیچگونه مورد مثبتی از وبا مشاهده نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: تاکنون 1149 مورد خدمت روانشناسی در کمپ‌های اسکان به سیل زدگان ارائه شده که از این بین 258 مورد برای دریافت خدمات تخصصی تر به روانپزشکان ارجاع شدند. برگزاری 420 جلسه بازی درمانی جهت کودکان مقیم کمپ‌ها از دیگر اقدامات ارزشمند سلامت روان است. 

وی افزود: خدمات بهداشتی درمانی به تمام بانوان مستقر در کمپ‌ها براساس نیازهای بهداشتی تشخیص داده شده و ویزیت‌های پزشکی تیم‌های سلامت ارائه می‌شود. نجات جان مادر باردار از ابتدای سیل تاکنون به تعداد 62 نفر از اقدامات بخش بهداشت بوده است که از این تعداد 40 مورد جابجایی به مناطق امن و 11 مورد انتقال با بالگرد فوریت‌ها است.

عارف نیا تصریح کرد:از دیگر اقدامات مراقبت مادر باردار و کودک به ویزیت نوزاد توسط پزشک 82 نفر، ویزیت مادر باردار توسط پزشک به تعداد 729 نفر و ویزیت مادر باردار توسط ماما به تعداد 812 نفر در محل کمپ‌ها  می‌توان اشاره کرد.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان  بیان داشت: آموزش چهره به چهره به سیل زدگان استان در خصوص رعایت مسایل بهداشتی بعد از سیل در جهت پیشگیری از بیماری‌ها در کمپ های اسکان سیل زدگان به تعداد 55 هزارو 247 نفر و تهیه و توزیع 19 هزارو 314رسانه آموزشی در 11 موضوع اولویت دار بهداشتی از قبیل پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای و ضد عفونی منازل از دیگر اقدامات کارکنان بهداشت استان گلستان است.

وی ادامه داد: از مهمترین برنامه‌های پیش رو در روزهای آتی می‌توان به سم پاشی ماندآب‌های مناطق سیل زده به منظور سترون سازی و ضد عفونی این مناطق به دنبال فروکش کردن حجم آب اشاره کرد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.