پژوهشگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساخته می‌شود

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محسن تفقدی با اشاره به اینکه موضوع ساخت پژوهشگاه در پردیس دانشگاه ابتدا در سال ۹۱ به تصویب رسید و با ارائه برنامه ساخت پژوهشگاه و نقشه‌های طراحی شده با پرداخت یکصد میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آن موافقت شد. پس از موضوعات فراوان در این زمینه در بهمن ماه سال ۹۷ ساخت پژوهشگاه آغاز شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در ساختمان پژوهشگاه فضای مناسبی برای آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دیده شده است و این آزمایشگاه از مکان فعلی که در پژوهشکده بوعلی است به این مکان منتقل و تکمیل و توسعه داده خواهد شد.

وی افزود: همچنین مراکز تحقیقات مستقر در پژوهشکده بوعلی نیز به این ساختمان منتقل خواهند شد تا با تمرکز امکانات تحقیقاتی در پردیس، از تهیه امکانات موازی در دانشکده‌ها و همچنین رفت و آمد اعضای هیئت علمی و دانشجویان بین پردیس و پژوهشکده جلوگیری شود.

تفقدی یادآور شد: با توجه به فضای پیش بینی شده، این امکان بوجود می‌آید که آزمایشگاه‌های تخصصی و فرا دانشکده‌ای جدیدی در راستای مأموریت‌های دانشگاه و بر اساس اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور تأسیس شود و در این راستا در زمینه فناوری‌های همگرا می‌توان آزمایشگاه‌های مشترکی با دانشگاه فردوسی یا سایر دانشگاه‌ها ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: همچنین یک فضای نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی جامع و استاندارد برای تمرکز مطالعات حیوانی در این ساختمان پیش بینی شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر با نیازهایی از سوی دانشکده‌ها مواجهیم که در پژوهشکده موجود است و در واقع درخواست خرید تکراری دارند اما با ساخت پژوهشگاه در پردیس دانشگاه از این موارد جلوگیری خواهد شد، و امکان تأسیس فضاهای جدید بر اساس مأموریت‌ها و افق‌های پژوهشی جدید دانشگاه فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مأموریت دارد تا به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کند و ما در این حرکت به سمت نسل سوم باید زیر ساخت‌های لازم برای فناوری و شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کنیم.

تفقدی با بیان اینکه چشم اندازی که برای پژوهشکده بوعلی در نظر گرفته شده کاملاً مشهود و مشخص است، گفت: در چند سال گذشته هر چه زیر ساخت در زمینه فناوری سلامت ایجاد شده (مانند کلین روم‌ها، کارگاه‌های تولیدی، مراکز رشد و …)، در پژوهشکده بوعلی متمرکز شده اند. در ادامه همین مسیر، مکان متمرکز فعالیت‌های دانشگاه در حوزه فناوری سلامت و حرکت به سمت دانشگاه نسل ۳ و کارآفرین، چشم انداز آینده پژوهشکده بوعلی است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان بسیاری داریم که از ما درخواست مکان دارند، باید این شرکت‌های نوپا و بسیار مهم برای آینده کشور را تحت حمایت قرار داد و با دادن فضاهای کاری به این شرکت‌ها از آنها حمایت و محافظت کرد. شتاب دهنده‌ها، دفاتر ارتباط با صنعت، فضاهای بیشتر برای مراکز رشد و… باید در پژوهشکده ایجاد شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر این که برای ساخت پژوهشگاه صرفاً از منابع خارج دانشگاه بهره خواهیم برد، عنوان کرد: به همین خاطر از وزیر قبلی کمک گرفتیم و همچنین مجمع خیرین پژوهش و فناوری را تشکیل دادیم تا خیرین را وارد عرصه کنیم که تنها کمک یک خیر رقمی حدود یک میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: در نتیجه هزینه‌هایی که برای این پروژه انجام می‌شود در قالب یک تفاهم نامه با امضا شخص وزیر و برای انجام این پروژه منعقد شده است و در واقع این بودجه‌ای نیست که بتوان در جای دیگری هزینه کرد.

تفقدی با اشاره به اینکه با شروع و تکمیل بخشی از پروژه رایزنی برای تکمیل بودجه انجام خواهد شد، گفت: این ساختمان و به تبع آن فضاهای آزاد شده در پژوهشکده بوعلی برای مأموریت‌های پیش روی دانشگاه و تقویت اقتصاد دانش بنیان و ایجاد اشتغال و فضای کار برای فارغ‌التحصیلان متخصص در قالب شرکت‌های فناور و حمایت و پشتیبانی از آنها استفاده خواهد شد.

وی گفت: ساختمان پژوهشگاه برای استفاده تمام دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی است و اولویت با مراکز تحقیقات و افرادی است که برای توسعه فعالیت‌های کاربردی، مأموریت محور، میان رشته‌ای و منجر به محصول نیاز به فضا دارند.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.