ترکیه پیشانی خونی گردشگری را چگونه پاک کرد

یک شب تابستانی در سال ۲۰۱۶، فرودگاه آتاتورک که گذرگاه آزاد مسافربری است، در یک لحظه به صحنه انتقام‌جویی نیروهای داعش از دولت ترکیه تبدیل شد. ۴۵ مسافر آن شب جان خود را در فرودگاه استانبول از دست دادند و بعد از آن، تب سفر به ترکیه فروکش کرد. ترک‌ها به خاطر تعدد حوادث تروریستی، ۲۰۱۶ را بدترین سال گردشگری این کشور در سه دهه اخیر نامیدند؛ با این حال اجازه ندادند این خواب آشفته بیشتر از یک سال دوام بیاورد.

به گزارش خبرآنی، سال ۲۰۱۶ بیشتر هتل‌ها و مراکز توریستی ترکیه اعلام ورشکستگی کردند، تعداد گردشگران خارجی این کشور از ۳۴.۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به ۲۴ میلیون نفر رسید. مرکز آمار ترکیه از کاهش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به این کشور خبر داد. با این وجود استراتژی دولت ترکیه این افت را به سرعت جبران کرد، به طوری که سال ۲۰۱۷ درآمد گردشگری این کشور با ۱۸.۹ درصد رشد روبرو شد و شمار گردشگران آن به ۳۲ میلیون نفر رسید. اکنون، پس از پشت سر گذاشتن آن سال بحرانی ترکیه با جذب ۴۶.۱ میلیون گردشگر به بالاترین نرخ رشد جذب توریست‌های خارجی در میان کشورهای اروپایی رسیده است.

رؤیای ترکیه این است که تا سال ۲۰۳۰ به ۷۰ میلیون نفر گردشگر و ۷۰ میلیارد دلار درآمد برسد، برای همین هیچ وقفه یا شکافی را تحمل نمی‌کند و در ساخت فرودگاه بین‌المللی استانبول نیز از همین ایده‌ئولوژی پیروی کرده است.

هومن یوسفی، کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک معتقد است: ترکیه با این تلاش و جلب توجه جهانی سهم بیشتری از تجارت را در صنعت گردشگری به خود اختصاص خواهد داد. از سوی دیگر به شکلی بسیار شگفت‌انگیز حیثیت از دست رفته خود را در حادثه تروریستی فرودگاه آتاتورک و بمب‌گذاری‌های پی در پی سال ۲۰۱۶ در این کشور که موجب کشته شدن ۴۵ مسافر و ۲۳۸ نفر زخمی و در نهایت بی‌اعتمادی و کاهش نرخ ورود گردشگران به این کشور شده بود، جبران می‌کند.

این کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک به بررسی نقش این فرودگاه در صنعت گردشگری ترکیه پرداخته و در یادداشتی که در اختیار خبرآنی قرار داده، نوشته است: «۲۹ اکتبر، بزرگترین فرودگاه جهان در استانبول ترکیه با حضور ۵۰ رهبر خارجی، وزیران و مقامات بلندپایه سازمان‌های جهانی مرتبط افتتاح شد و هفتم آپریل ۲۰۱۹ (هجدهم فروردین) تمام پروازهای فرودگاه آتاتورک رسماً به فرودگاه جدید استانبول منتقل شد. این فرودگاه، مهمترین مرکز هواپیمایی بین آسیا و اروپا خواهد بود و افتتاح آن، فرودگاه عظیم آتاتورک را به مرکز آموزشی و نمایشگاه علوم و صنایع هوایی تبدیل خواهد کرد.

این فرودگاه بخشی از اهداف هزاره سوم یا ۲۰۳۰ ترکیه است که در مدت سه سال به مرحله افتتاح رسید و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده همچنان توسعه یابد.

این فرودگاه با ۷۶ میلیون متر مربع از فرودگاه منهتن نیویورک هم بزرگ‌تر است. فاز نخست این فرودگاه ظرفیت پذیرش سالانه ۹۰ میلیون مسافر را دارد و پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۲۰۰ میلیون مسافر در سال افزایش یابد.

طراحی داخلی این فرودگاه به نقش‌های ترکی و اسلامی مزین است و برج مراقبت فرودگاه جایزه زیباترین معماری سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده است.

افتتاح این فرودگاه شاید یک خبر ساده به نظر آید که به راحتی می‌توان مثل بسیاری از رخدادهای مهم دنیا در توسعه گردشگری، از کنار آن گذشت اما همین افتتاح و خبر ساده می‌تواند تاریخ صنعت گردشگری جهان را تحت تأثیر مستقیم خود قرار دهد.

این فرودگاه با شرایطی که وصف شد، تا مدت‌ها مرکز توجه جهان در حوزه گردشگری و حمل و نقل هوایی خواهد بود. حضور رئیس سازمان جهانی گردشگری برای افتتاح این مراسم و ابراز خرسندی وی از اینکه ترکیه پلی بین تجارت، مقاصد و کشورها است، تلاش‌های این کشور را در توسعه گردشگری مورد توجه و تأیید جهان قرار می‌دهد. از طرفی این فرودگاه نه تنها مرکزی برای عبور مسافران خواهد بود، بلکه به یکی از پایانه‌های مهم تجارت جهانی تبدیل می‌شود.

رئیس جمهور این کشور نیز در مراسم افتتاح این فرودگاه اعلام کرده است: بالاترین سطح امنیتی در ساخت و مدیریت این فرودگاه در نظر گرفته شده که نشان از مدیریت حل بحران و استراتژی این کشور و راهکارهای ارائه شده برای جلب اعتماد دوباره گردشگران در بازدید از این کشور دارد.

این فرودگاه، به تکنولوژی‌های روز گردشگری دنیا از جمله هوش مصنوعی، هوش تجاری و تکنولوژی‌های مدیریت بهینه انرژی، مجهز است که مجموعه این عوامل، رضایت گردشگران و تجارب جدیدی را برای آنان به همراه خواهد داشت.

طراحی این فرودگاه و برج مراقبت آن که جایزه بین‌المللی برترین طراحی معماری سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده است، خود یک جاذبه گردشگری برای این کشور می‌تواند محسوب شود.

ترکیه در سال‌های اخیر در صنعت گردشگری جهان در گروه کشورهایی پیشتاز بوده است، کشوری که توجه خود را از نفت و صادرات به گردشگری متمرکز کرده است که نشان از هوش سیاسی و راهبردی این کشور دارد.

اگر به مراسم ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ (روز جهانی گردشگری) هم بازگردیم، در آن مراسم، دو فیلم پخش شد که هر دوی آن‌ها به کشور ترکیه مربوط می‌شد؛ یکی معرفی «کاپادوکیا» (روستای صخره‌ای که مشابه روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی است) و دیگری فیلمی از صنعت غذا در ترکیه. از سویی ترکیه چنان با برنامه‌ریزی های دقیق جامعه جهانی گردشگری، همسو است که برترین تکنولوژی‌های دیجیتالی و هوشمند روز دنیا را درست در سالی در افتتاح فرودگاه ترکیه به نمایش گذاشته است که سال تحول دیجیتالی در حوزه گردشگری نامیده شده است.

ترکیه در بسیاری از حوزه‌های گردشگری پیشتاز است. شبکه جهانی شهرهای گردشگری هم بیانیه‌ای به نام بیانیه استانبول دارد.

اگرچه نقدهایی هم به فرودگاه جدید ترکیه وارد است؛ اینکه این فرودگاه بخش مهمی از طبیعت استانبول را قربانی صنعت هواپیمایی کرده است اما تلاش ترکیه برای این‌که قطب گردشگری منطقه شود، می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد، با این تفاوت که حساسیت‌های بیشتری برای رعایت شاخص‌های توسعه پایدار در آن لحاظ شود.»

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.