به گزارش خبرنگار خبرآنی، منصور کیارش* در یادداشتی با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارهای نوپا در سال ۱۳۹۷ به دلیل بی ثباتی وضعیت اقتصادی، دچار افول شدند و ورشکستگی آنها قابل پیش بینی بود، در مورد دلایل این افول توضیح داد.
در حقیقت، بسیاری از کسب و کارها ممکن است بخاطر کمبود انگیزه، تنبلی، شریک شدن با افراد نادرست و … خود را مقصر بدانند، اما حقیقت اینجا است که شکست یک استارت آپ، تنها توابعی از این اتفاقات نیست، بلکه حقایقی در میان است که میتوانست، شکست آنها را پیش بینی کند.
در بررسیهای انجام شده مشخص شد بسیاری از استارت آپها در بحرانهای مالی در سراسر جهان به دلایل زیر دچار افول شدید یا ورشکستگی شدهاند.
۱. آنها نمیدانند چگونه، درست برنامهریزی کنند
کمبود برنامهریزی برای زمانی است که شما اهمیت و ارزش برنامه ریزی را نادیده میگیرید و خود را برای یادگیری روشهای برنامهریزی، به زحمت نمیاندازید. یک برنامهریزی خوب باید هم اهداف کوتاه مدت و هم اهداف بلند مدت را در برگیرد و همچنین روشی برای اندازهگیری اهداف و نتایج باشد. این برنامهریزی باید دارای موارد لیست شده مشخص، معیارها و مراحل برجسته باشد.
۲. آنها نحوه رهبری کردن را نمیدانند
رهبری کردن شامل انگیزه دادن و الهام بخشیدن به کارکنان خود است. این رهبری با ایجاد کردن اعتماد به نفس در افراد و کمک به آنها شروع میشود. رهبر یک نیاز ضروری است که بدون آن تصمیمگیری درست و فعالیتهای تأثیرگذار مشکل است. رهبر روی همه جنبههای یک تجارت تأثیر میگذارد، از نحوه کار کارکنان گرفته تا نحوه سازماندهی عملیات.
به یاد داشته باشید، این کارمندان هستند که یک استارت آپ را از بحرانها نجات میدهند، نه مدیر آن!
۳. آنها نمیدانند که چگونه افراد را مدیریت کنند
شکست در زمینه مدیریت افراد، از بی توجهی به پیشنهادات، شکایتها و انتقادات شدید تحت عنوان بازخورد سازنده ناشی میشود. این عامل نه تنها روحیه کارکنان را پایین میآورد بلکه سبب کاهش کار تیمی و بهرهوری خواهد شد.
۴. آنها نمیدانند که چگونه بازاریابی کنند
بازاریابی با یادگیری راهکارهای تبلیغاتی شروع نمیشود بلکه با تمایز محصولات شروع میشود. بازاریابی به این معنی است که یک شرکت بتواند به طور واضح و روشن تفاوت محصول خود با دیگر محصولات موجود در بازار را نمایش دهد. در غیر این صورت تبلیغ کردن کار اشتباهی است.
۵. آنها نمیدانند که چگونه بر مشتریان چیره شوند
اگر تجارتی مشتریان خود را به خوبی نشناسد و با آنها به خوبی رفتار نکند، هیچ امیدی برای موفقیت نخواهد داشت. پیروز شدن بر مشتریان با درک نیازهای مصرف کننده و تلاش برای رفع این نیازها شروع میشود. خوب رفتار کردن با مشتریان هنگام مراجعه آنها از طریق دنبال کردن بهترین الگوهای رفتاری شروع میشود.
* کارشناس بازاریابی و هک رشد