بازجویان به دنبال ارتباط احتمالی عامل حمله تروریستی نیوزیلند با راست‌های افراطی اروپا

بازجویان اروپایی به دنبال یافتن ارتباطاتی میان ایدئولوژیهای راست افراطی در اروپا و عامل حمله تروریستی کرایست‌چرچ نیوزیلند هستند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از پایگاه خبری واشنگتن پست، این تحقیقات در حال حاضر متمرکز بر هرگونه جریان مالی مرتبط به برنتون تارانت، عامل ۲۸ ساله حمله تروریستی نیوزیلند متمرکز است، فردی که روز جمعه در دادگاه به ارتکاب ۵۰ فقره قتل و ۳۹ اقدام به قتل در دو مسجد کرایست‌چرچ در ۱۵ مارس متهم شد.

اما این تحقیقات همچنین بر روی گروه‌های راست افراطی جدید نیز تمرکز خواهد داشت که با گسترش آنها ترس‌هایی از جانب اقدامات ضد مهاجرت توسط آنها احساس می‌شود.

در میان گروه‌هایی که نگرانی بیشتری درباره آنها وجود دارد "جنبش هویت" است، جنبشی که پیام‌های هشدار دهنده خود را مبنی بر اینکه مهاجران مسلمان روزی فرهنگ غربی را به دست می‌گیرند، تبلیغ می‌کنند.

این جنبش ظاهراً همان جنبشی است که باعث ایجاد خشم تارانت به مسلمانان شد و حال این جنبش مرکز اصلی تحقیقات جهانی است و مقامات سعی دارند تا با فهمیدن روابط هر کدام از موارد و المان‌ها بفهمند که دیدگاه‌های تارانت چگونه به وجود آمده است.

یک سخنگو از جنبش هویت به واشنگتن پست اعلام کرد که تارانت اگرچه از او خواسته نشده بود ۱۲۰۰ دلاری به این مرکز در سپتامبر ۲۰۱۷ اهدا کرده بود.

ماه گذشته نیز مقامات اتریشی با حمله به خانه یکی از رهبران مرتبط با جنبش هویت موسوم به مارتین سلنر متوجه شدند که به او نیز چند سال پیش ۱۷۰۰ دلار از سوی تارانت اهدا شده بود.

در آلمان نیز مقامات اعلام کردند که کارآگاهان به دنبال یافتن روابط احتمالی میان تارانت و افراطیان آلمان هستند.

در نیوزیلند پلیس‌ها به دنبال ارتباطات احتمالی میان تارانت و "تروی دوبوفسکی" مرد ۵۴ ساله متولد اوکراین هستند؛ فردی که در ۲۷ مارس در حین ایستادگی در برابر مقامات خودکشی کرد. پلیس اعلام کرد که بعد از جست و جوی پلیس از خانه دوبوفسکی در نزدیکی کرایست‌چرچ سلاح‌های گرم، مهمات و "محتوای خشونت افراطی" یافت شد.

هنوز مشخص نیست که دوبوفسکی و تارانت با یکدیگر ارتباط مستقیمی داشته‌اند یا خیر.

اما به نظر می‌رسد که بیشتر دنیای تارانت تحت تأثیر جنبش هویت بود. در آلمان، فرانسه و اتریش دسترسی این گروه به دلیل ارتباط با احزاب راست گرا، انجمن‌های آکادمیک و دیگر گروه‌ها بسیار تقویت شده است.

پیروان جنبش هویت همواره مراقب هستند تا در عموم از خشونت استفاده نکنند اما دیدگاه‌هایشان همگی در مورد برخورد شدید فرهنگی و دینی و تنها وجود یک برنده در نهایت است.

جولیا ابنر، محقق اتریشی در موضوع راست گرایی افراطی گفت: یکی از خطرات این ایدئولوژی ایجاد یک تهدید قریب‌الوقوع از خارج است که باعث یک جنگ در آینده می‌شود، در صورتی که کاری در موردش انجام ندهیم. تشدید و افزایش خشونت نیز یکی از قسمت‌های ایدئولوژی آنها است.

تارانت بعد از اینکه از اروپای مرکزی به اتریش بازگشت با یک خودروی اجاره‌ای به یک سفر یک هفته‌ای رفت. سوال کلیدی اینجاست که آیا سفر او به منظور ارتباط با افراطیون ضد مسلمان در اروپا بود یا خیر که البته هنوز مشخص نیست.

اما برای ایجاد ایدئولوژیهای تارانت ارتباط مستقیم لازم نیست. اعضای جنبش هویت مانند "سلنر" قصد برنده شدن در یک جنگ افکار را دارند. آنها معمولاً مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند و با مهارت تمام در یوتیوب ویدئو آپلود می‌کنند و در جایگاه‌های مهم دوستان قدرتمندی دارند.

سلنر که مشخص شده است در دوران جوانی‌اش در فعالیت‌های حمایتی از نازی‌ها حضور داشته، می‌گوید هدف جدیدش توقف چیزی است که از آن می‌ترسد و آن "اسلامی شدن" اروپا است.

در بیانیه‌ای که تارانت پیش از حمله منتشر کرده بود "تئوری جایگزینی عظیم" بارها تکرار شده بود که این نام کتاب یک راست‌گرای فرانسوی است که در آن در این مورد نوشته که اکثریت سفید پوست اروپا به تدریج توسط مهاجران آفریقای شمالی و دیگر مکان‌ها از بین می‌روند و آنها جایگزینشان می‌شوند.

تارانت نوشت: برای سال‌های زیادی من در مورد تهاجم به فرانسه توسط غیر سفید پوست‌ها خواندم و شنیدم و گمان می‌کردم بسیاری از این شایعات و داستان‌ها اغراق‌آمیز است.

او ادامه داده: اما هنگامی که وارد فرانسه شدم متوجه شدم که آنها نه تنها حقیقت دارند بلکه حتی واقعیت را تا حدی دست کم گرفته‌اند.

یک محقق فرانسوی در موضوع حقوق راست گراهای افراطی اما با اشاره به اینکه نباید سفر تارانت به اروپا را مشوق او به حمله تروریستی دانست، گفت: او توسط چیزی که در اروپا دید تشویق شد اما این بدین معنی نیست که او به طور مستقیم و ملاقات با افراد تشویق شده باشد.

سخنگوی شعبه فرانسه جنبش هویت اعلام کرد که حالت فعلی این جنبش ۱۵ سال پیش شکل گرفته است.

او گفت: در شیوه کار ما هر کشور مستقل است.

اما او همچنین اعلام کرد که جنبش هویت ارتباطات قابل توجهی با دیگران در ایتالیا، آلمان و مخصوصاً اتریش، خانه سلنر دارد.

در کشورهایی که مسیحیت قسمت اصلی سیاست است مانند آلمان و اتریش، این گروه تاکید خود را بر روی یک کشمکش فرهنگی بیشتر کرده است. در کشورهای چند فرهنگی اما مانند بریتانیا ارسال پیام متفاوت بوده است.

جولیا ابنر می‌گوید: با توجه به کمپ‌های آموزشی آنها و زبان نظامیشان واضح است که آنها به دنبال طرح‌ریزی یک سناریوی خشن هستند اگرچه که آنها هرگز در عموم دست به خشونت نمی‌زنند.

این محقق همچنین می‌گوید به دلیل تحقیقاتش چند بار تهدیدهای مرگ دریافت کرده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.