علاء عبدالفتاح وبلاگ‌نویس مشهور مصری آزاد شد

علاء عبدالفتاح، وبلاگ‌نویس مشهور مصری که در قیام سال ۲۰۱۱ این کشور علیه حسنی مبارک نامش جهانی شد، پس از تحمل پنج سال زندان آزاد شد.

به گزارش خبرآنی، او در سال ۲۰۱۳ و پس از آنکه علیه ژنرال‌های ارتش مصر که در پی به قدرت رسیدن بودند به اتهام "هماهنگی تظاهرات غیرقانونی" زندانی شده بود.

خبر آزادی او را دو خواهرش مونا و صنا سیف در شبکه اجتماعی فیسبوک اعلام کردند و نوشتند: "علا آمد بیرون".

براساس گزارش بی‌بی‌سی، همزمان با این خبر آنها عکسی از عبدالفتاح را منتشر کردند که او را در حال بازی با سگ خواهرش نشان می‌داد.

خالد علی، وکیل و فعال حامی دموکراسی هم با تایید آزادی عبدالفتاح نوشته: "خدایا شکرت. علاء عبدالفتاح به خانه بازگشته است."

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با وجود آزادی عبدالفتاح او هم اکنون برای پنج سال دیگر هم تحت‌نظر خواهد بود چرا که در حکم دادگاه علاوه بر پنج سال زندان تعزیری او به پنج سال زندان تعلیقی هم محکوم شده بود.

قانون جدیدی که مصر پس از کودتای ارتش علیه محمد مرسی وضع کرد و به امضای عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت این کشور هم رسیده بود و مطابق آن تجمعاتی را که پیشتر با پلیس هماهنگ نشده باشد را ممنوع می‌کند.

علاء عبدالفتاح و یکی از دوستانش که کارهای فنی وبلاگ او را انجام می‌داد از چهره‌های اصلی قیام ۲۰۱۱ علیه حسنی مبارک بودند و به آنها لقب "نماد انقلاب مصر" را داده بودند.

او که در زمان ریاست‌جمهوری حسنی مبارک هم بازداشت شده بود پس از سقوط دیکتاتور مصر هم دوباره از سوی پلیس بازداشت شد؛ به علت نقشی که در شکل دادن به اعتراضات علیه دادگاه‌های تریبونال که ارتش ترتیب داده بود و طی آنها شهروندان مصری را محاکمه می‌کرد.

علاء عبدالفتاح همچنین از مخالفان اخوان المسلمین و رهبر آن محمد مرسی هم بود و در تظاهرات علیه مرسی هم شرکت می‌کرد.

او یکی از مشهورترین فعالان سیاسی مصر است که پس از کودتای ارتش علیه محمد مرسی و کنار گذاشتن او از قدرت، زندانی شده بود.

اتهام‌های او "هماهنگی تظاهرات غیرقانونی" و "حمله به یک مامور پلیس" عنوان و به علت آنها به پنج سال حبس محکوم شده بود.

او در سال ۲۰۱۳ و پس از صدور حکم زندان طی بیانیه‌ای گفته بود: "من به حکم اعتراضی ندارم. باعث افتخار و سربلندی است که به عنوان مسؤول برگزاری تظاهراتی شناخته شوم که مخالف قانونی کردن مقدمات برای بازگشت دوره مبارک است."

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.