به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اهمیت بحث مرجعیت علمی و تاکید بر آن در بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری، گفت: با آغاز بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حرکتهایی در زمینه بحث مرجعیت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی آغاز شده است.
لاریجانی بر لزوم توجه به دانشجویان خصوصا استعدادهای درخشان علوم پزشکی برای حرکت در مسیر مرجعیت علمی اشاره کرد و افزود: مرکز راهبردی تحقیقات آموزش پزشکی در راستای دستیابی به اهداف بسته مرجعیت علمی و آینده نگاری تاسیس شد. این مرکز مسئولیت تولید شواهد را برای برنامه ریزی در آموزش علوم پزشکی بر عهده دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما اگر میخواهیم به مرجعیت دست یابیم دانشگاهها باید نقاط سرآمدی خود را پیدا کنند. نمونه کاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. دانشگاهها باید نقاط تمایز خود را پیدا کنند و این نیاز به یک حرکت و برنامه ریزی درست دارد. هم دانشگاههای بزرگ و هم دانشگاههای کوچکتر می توانند با توجه به ظرفیتشان نقاط سرآمدی و تمرکز خود را مشخص کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: این کار در برخی دانشگاههای ما در حال انجام است. تمامی دانشگاههای کشور لازم است این نقاط تمرکز را رصد کنند.
وی با عنوان این مطلب که ماموریتهای ویژهای که به مناطق آمایشی و دانشگاهها سپرده شده اولویتهای مطرح شده در اسناد بالادستی نظام سلامت است و باتوجه به ظرفیتهای دانشگاهها واسپاری شده، گفت: ضروری است تا دانشگاهها در اجرای ماموریتهای ویژهای که واسپاری شده تلاش کنند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با عنوان اینکه رویکرد حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم برای دانشگاهها بسیار مهم است، گفت: در این رویکرد دانشجویان تحصیلات تکمیلی با کسب مهارت های کارآفرینی باید بتوانند چالشهای عملی را در کشور مرتفع سازند.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا توسعه آموزش عالی با توسعه کشورها همراه است و ما از طریق حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم میتوانیم قرابت آموزش عالی و توسعه کشور را ایجاد کنیم.
انتهای پیام/