نگرانی از ادامه فعالیت غیرقانونی طرح گردشگری آشوراده/ ساخت پل مجددا آغاز شد

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، شنبه ۲۵ اسفندماه خبرهای نگران‌کننده‌ای از تعرض مجریان طرح گردشگری آشوراده شنیده شد. مجریان این طرح در ساحل بندر ترکمن عملیات احداث جاده‌ای تحت عنوان راه ارتباطی به جزیره آشوراده آغاز کردند.

طبق اعلام رسمی معاون فرماندار بندرترکمن با دستور دادسرای بهشهر اجرای بخشی از طرح گردشگری جزیره آشوراده که شامل ایجاد راه دسترسی از ساحل بندرترکمن به سمت دریا متوقف شد. اما پس از  گذشت حدود 24 ساعت وقفه دادستان بندرترکمن دستور داد، اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به گلستان از سرگرفته شود.

این درحالی است که معاون سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود ساخت پل بین بندر ترکمن و جزیره آشوراده در طرح مورد توافق وجودنداشته و اگر مسئولان استان چنین تصمیمی داشته باشند، سازمان به شدت با آن مقابله و مجوز صادره را هم ابطال خواهد کرد.

فرزاد علیزاده مسئول روابط عمومی ستاد مردمی نجات آشوراده با اشاره به اینکه ستاد مردمی نجات آشوراده طی نامه‌ای نه صفحه‌ای در خصوص طرح گردشگری جزیره آشوراده و به استناد قوانین مرتبط، شکایتی رسمی و حقوقی علیه سازمان حفاظت محیط زیست کشور طرح و به مراجع ذیربط تحویل داده است گفت: پرونده این شکایت در معاونت دادستان کل کشور در دست بررسی است.

وی افزود:‌پیشتر نیز شکایتی علیه آقایان کلانتری و عبدوس در دادسرای کارکنان دولت طرح کرده که پرونده ی آن در حال پیگیری است.
علیزاده  به انتشار کامل متن 9 صفحه‌ای  شکایت این ستاد اشاره کرد و ابراز داشت: بنا به چندین گزارش تصویری و عکس‌ها و اظهارات شاهدین حاضر در ساحل مشخص شده است، که گروهی با تجهیزات از جمله بولدوزر و بیل مکانیکی حدود 800 متر تا حریم دریا تجاوز کرده اند و مشغول جاده سازی و احداث سنگریز هستند که کاملا" غیر قانونی و تخلف آشکار است.

وی افزود: تا اینجائی که می‌دانیم این حرکت بدون هیچگونه هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط انجام شده و ظاهرا از پسروی آب دریا فرصت طلبی کرده و به این ساحل دست اندازی کرده اند.

مسئول روابط عمومی ستاد  در پاسخ به این سوال که در مقابله با این حرکت غیر قانونی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ به پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های ستاد مردمی نجات اشوراده  اشاره کرد که منجر به ورود کارشناسان سازمان(محیط طبیعی) به این موضوع شد  و سازمان با هشدار به مجری پروژه جلوی ادامه  عملیات خاکبرداری را گرفت و کار متوقف شد.

وی ادامه داد: چنانچه طبق اعلام رسمی معاون فرماندار بندرترکمن با دستور دادسرای بهشهر اجرای بخشی از طرح گردشگری جزیره آشوراده شامل ایجاد راه دسترسی از ساحل بندرترکمن به سمت دریا متوقف شد. اما مجددا اجازه ادامه به فعالیت برای آن صادر شده است.

علیزاده در خصوص اقدامات ستاد مردمی نجات اشوراده با دستور مجدد عملیات جاده سازی در ساحل نیز توضیح داد:
قبل از هر چیز بلافاصله به سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، آقای کنعانی نامه‌ای نوشتیم و سپس موضوع را از طریق اداره کل مازندران پیگیری کردیم، همچنین با معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در تهران گفت‌و‌گو کردیم و  وی  را در جریان تمامی جزئیات قرار دادیم.

وی افزود: معاونت محیط طبیعی سازمان  مراتب تخلف را طی نامه‌ای به استانداری گلستان تذکر داده‌اند و به آنها هشدار داده‌اند که در صورت تکرار تخلف از اجرای کل پروژه خلع ید خواهند شد و اجازه  پیشروی حتی یک سانتیمتر دیگر در ساحل را نخواهند داشت.

در شرایط حساس کنونی یعنی نزدیک شدن به تعطیلات طولانی سال نو، این نگرانی وجود دارد که افراد سودجو و فرصت طلب از این فرصت استفاده کرده و آنچه که نباید بشود را انجام دهند و همه را در مقابل کار انجام شده قرار دهند. لذا از کلیه فعالین محیط زیست دعوت می کنیم در ایام تعطیلات هشیاری خود را نسبت به مناطق حفاظت شده کشور دو چندان کنند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.