به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع رئیس و مدیران و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: یکی از مهمترین دستاوردهایی که کانون در یکسال و نیم اخیر داشته و برای بنده بسیار ملموس است، ارتباط بیشتر با جامعه نسبت به گذشته است؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک مرکز فرهنگی تربیتی در حوزه کودک و نوجوان خود را نشان میدهد و این کار بسیار ارزشمند و پسندیده است.
وی پله اول هر کاری را مقبولیت و پذیرش فعالیتها از سوی افکار عمومی دانست و ادامه داد: البته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای برند بسیار مقبولی در نزد افکار عمومی است و به عنوان یک مرجع و ملجأ مطمئن در حوزه تربیت کودکان و نوجوانان شناخته میشود.
بطحایی افزود: اقشار مختلف، کانون را یک محل امن و سالم برای بچههای خود میدانند که فرزندانشان در آنجا فعالیتهای فرهنگی، هنری و تربیتی داشته باشند و این به خاطر همدلی و همسویی مدیران این مجموعه است و من هم به همین دلیل از همه مسؤولان کانون تشکر میکنم.
وی به اهمیت فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متأسفانه فضای مجازی در بخش کودکان و نوجوانان در کشور هیچ متولی ندارد؛ در حوزه وزارت آموزش و پرورش و ستاد آن چیزی که داریم بیشتر ناظر بر اپلیکیشنها و پلتفرمهای اداری است و حوزه فضای مجازی تقریبا رهاست و حوزه فضای مجازی یک زمینه بسیار بکر برای ورود کانون پرورش فکری است.
وزیر آموزش و پرورش از مدیران کانون خواست تا برای جلسات آینده بر روی دستور «فضای مجازی در حوزه کودکان و نوجوانان» متمرکز شوند.
وی ادامه داد: کشور و جامعه هم نیازمند این مهم است و ورود کانون به این موضوع، هم از حیث اجتماعی برای کشور خدمت بزرگی است و هم زمینههای اقتصادی خوبی برای کانون فراهم میکند.
وزیر آموزش و پرورش خواستار توسعه فعالیتهای مهارتآموزی کانون در سطح وسیعتری شد و با پیشنهاد مدیران کانون مبنی بر تبدیلشدن این مرکز به هاب سینمای ایران گفت: کانون به مرحلهای از آمادگی رسیده است که این اتفاق بیفتد و سینمای کودک یک متولی پیدا کند؛ آموزش و پرورش آماده است در این زمینه به کانون کمک کند.
وی به مدیران کانون پیشنهاد داد تا از ظرفیت مدارس برای پخش فیلم و نقد و تحلیل آن برای دانشآموزان استفاده کنند و افزود: البته تجزیه و تحلیل فیلم باید از منظر تربیتی در آخر فیلم اتفاق بیفتد. شما میتوانید طرح «سینمای مدرسه» را در همه استانها و شهرها راه بیندازید.
بطحایی همچنین از مسؤولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست تا «مرکز انیمیشن کودک» را راهاندازی کنند و اضافه کرد: این هم اتفاقا متولی ندارد و تعدادی تاجر دنبال ضبط این موضوع هستند؛ما آمادگی کمک در این زمینه را هم به کانون داریم.
وی بر استفاده کانون از ظرفیت مدارس در ایام تعطیل هم تأکید کرد و گفت: شما میتوانید از ظرفیت مربیان پرورشی مدارس هم استفاده کنید و به عنوان مربیان پارهوقت برای شما فعالیت داشته باشند؛ اکنون در بسیاری از شهرها مراکز یادگیری پیشدبستانی و مکمل یادگیری راه افتاده است، آپارتمانی اجاره و اتاق اسباببازی درست کردهاند و مجوزی هم از جایی گرفتهاند، شهریههای زیادی خانوادهها پرداخت میکنند تا فرزندشان در این محل قوه خلاقیت، تخیل و ... را پرورش بدهد و بازیهای فکری و قصهگویی را انجام دهند. کانون باید از بعدازظهرها و ایام تعطیل از مدارس استفاده کند و همه فعالیتهای خوب خود را آنجا با تنوع فعالیت و با به کارگیری مربی پرورشی مناسب گسترش دهد که مطمئنم با استقبال خوب خانوادهها مواجه خواهد شد.
بطحایی لازمه تحقق این اهداف را عجینشدن و همسویی و همکاری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان با معاونتهای پرورشی و فرهنگی و تربیتبدنی و سلامت دانست و افزود: شما باید مستمرا با هم در ارتباط باشید تا این اهداف محقق شود. در حال حاضر70 تا 80 سینما داریم که متعلق به آموزش و پرورش است، کانون میتواند از این سالنها استفاده کند تا یکپارچگی شکل بگیرد و سینمایی کودک و نوجوان صاحب یک متولی شود. در حوزه نشر هم همینطور است، اکنون انتشارات رشد، پیوند، تربیت، مدرسه و ... همگی کتاب کودک و نوجوان چاپ میکنند اما باید سیاستگذاری صحیحی انجام شود تا به ارتقای فعالیتهایمان کمک کند.
انتهای پیام/