قنادباشی: روابط ایران و عراق فرادیپلماتیک و «برادرانه اسلامی» است

«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل منطقه‌ای،  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی درباره دستاوردهای سفر روحانی به عراق اظهار داشت: دستاوردهای میان‌مدت و بلندمدت این سفر بسیار مهم و اساسی است. گرچه این سفر، نتایج کوتاه مدتی هم دارد اما دستاوردهای میان‌مدت و بلندمدت آن به نسبت بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: سفر اخیر روحانی در دورانی که آرامش بر عراق حکم‌فرما شده و دولت و پارلمان مستقر شده است، انجام گرفت و سنگ بنای مهمی در این دوران گذاشته شده است. عراق پس از سقوط صدام، دوران پرتلاطمی را گذرانده و ناامنی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. ضمن اینکه در دوران ریاست جمهوری صدام، دو جنگ خارجی علیه ایران و کویت توسط رژیم بعث انجام گرفت و جنگ داخلی نیز جریان داشت و زیرساخت‌های این کشور تخریب شده بود.

 

قنادباشی در رابطه با بیانیه مشترک دو کشور ایران و عراق که روز گذشته منتشر شد، نیز گفت: این بیانیه در واقع سند و منشوری با نگاه به اقدامات پیشین ما در عرصه سیاسی و نظامی است که می‌تواند مورد استفاده دولت‌های دیگر قرار گیرد و الگویی برای همه روابط منطقه‌ای و منشوری برای تعیین نوع موازنه سیاسی در منطقه باشد.

وی این بیانیه را محوری برای تدوین راهبردهای سیاسی، نظامی و اقتصادی در آینده دانست و عنوان کرد: روابط افتخارآمیز ایران و عراق به یک روابط فرادیپلماتیک تبدیل شده است و نشان می‌دهد که این روابط تنها محدود به روابط معمول دیپلماتیک نیست، بلکه روابط در قالب برادرانه اسلامی است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در پایان تصریح کرد: با وجود اینکه سال‌ها، استعمار و استکبار با توطئه‌های مختلف بین کشورهای اسلامی اختلاف ایجاد کرده بودند، اکنون زمینه برای همگرایی و وحدت بین دو کشور ایران و عراق و کشورهای منطقه به وجود آمده است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.