پس از شکست داعش، کردهای سوریه برای مناقشه سیاسی آماده می‌شوند

مسؤولان کرد سوریه از طریق مبارزه سیاسی با هدف به رسمیت شناختن خودمختاری منطقه تحت کنترل خود در عرصه بین‌المللی و دستیابی به کمک‌ها برای رهایی از آثار جنگ، خود را برای درگیری آتی با داعش آماده می‌کند.

به گزارش خبرآنی، شکست داعش در سوریه لحظه تعیین کننده‌ای برای نیروهای کرد است که در مبارزه با افراط‌گراها با واشنگتن هم‌پیمان شده و در حال حاضر امیدوار هستند ائتلاف نظامی با واشنگتن حمایت سیاسی را برای آنها به ارمغان بیاورد.

بدران جیا کرد، مشاور منطقه خودمختار کردها در شمال و شرق سوریه گفت، پیروزی بر داعش در الباغوز، واقع در مرز با عراق، مجوزی برای ورود در مرحله جدید خواهد بود.

وی در گفت‌وگو با رویترز افزود، تلاش‌هایی برای کسب مشروعیت سیاسی این خودمختاری و دستیابی به راه‌حل سیاسی صلح‌آمیز برای پایان دادن به درگیری سوریه وجود خواهد داشت.

احزاب کرد سوریه و هم‌پیمانان آن تقریبا بر یک چهارم سوریه کنترل دارند و بزرگترین فراکسیون خارج از کنترل نظام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه محسوب می‌شوند. این احزاب از نیروهای سوریه دموکراتیک تحت رهبری یگان‌های مدافع خلق کرد حمایت نظامی می‌کنند. نیروهای سوریه دموکراتیک هم روابط مستحکمی با آمریکا دارند اما واشنگتن از به رسمیت شناختن سیاسی کردهایی که به دنبال خودمختاری هستند، اجتناب می‌کند.

به دلیل نگرانی‌ها از سوی ترکیه که یگان‌های مدافع خلق کرد را بخشی از حزب کارگران کردستان می‌داند، غرب در موضعش درباره کردهای سوریه محتاطانه برخورد می‌کند. تنها سه ماه پیش به دنبال اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج نظامیانش از سوریه، مقامات کرد وارد یک بحران شدند. اما واشنگتن تقریبا از این تصمیم منصرف شده و در حال حاضر قصد دارد ۲۰۰ سرباز را در شمال سوریه در کنار بین ۸۰۰ و ۱۵۰۰ نظامی از کشورهای اروپایی هم‌پیمان نگهدارد. این تصمیم ترامپ دولت خودمختار کردها را وادار کرده برای آغاز مذاکرات جدید با اسد از طریق هم‌پیمان اصلی وی یعنی روسیه تلاش کنند. کردها امیدوار هستند به یک توافق‌نامه سیاسی دست یابند، توافق‌نامه‌ای که دولت خودمختار آنها را تضمین و منطقه آنها را از هرگونه حمله ترکیه مصون نگهدارد.

رهبران کرد همیشه از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ هشت ساله سوریه کنار گذاشته شده‌اند، آنها می‌گویند هدفشان خودمختاری داخل سوریه است و بر دولت فدرال تنها در حکومت تکیه دارند نه در استقلال.

جیا کرد گفت: تاکنون حتی از سوی هم‌پیمانان خود که در کنار آنها علیه داعش جنگیده‌ایم، موضع روشنی دیده نشده است. تلاش‌های دیپلماتیک روی تحکیم روابط با هم‌پیمانان اروپایی، آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی ضد داعش متمرکز خواهد شد.

وی افزود، کشورهای خارجی باید به بازسازی زیرساخت‌ها و بهبودی اقتصاد به منظور ممانعت از ظهور مجدد داعش یا هرگونه حملات گروه‌های متخاصم -اشاره صریح به ترکیه- کمک کنند.

وی با بیان اینکه رایزنی‌هایی که اخیرا با دمشق آغاز شده، متوقف شده است، دولت سوریه را به مخالفت با مذاکرات متهم کرد.

در این راستا، اسد در سخنان خود که ماه میلادی گذشته ایراد کرد، به نظامیان کرد درباره سرانجام تکیه بر واشنگتن هشدار داد و گفت، تنها دولت دمشق می‌تواند از آنها حمایت کند.

جیا کرد هم گفت، این اظهارات به آرزوها درباره گفت‌وگو پایان داده و ممکن است منجر به یک "رویکرد خطرناک و فاجعه آمیز" به سمت درگیری‌ها شود که دولت خودمختار در شمال سوریه تمایلی به وقوع آن ندارد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.