سازمان ملل امیدوار به حصول پیشرفت سیاسی بزرگتر در سوریه و برچیدن اردوگاه الرکبان

هماهنگ‌کننده منطقه‌ای سازمان ملل درباره بحران سوریه نسبت به حصول پیشرفت بزرگتر در عرصه سیاسی و امنیتی سوریه که می‌تواند وضعیت انسانی این کشور را بهبود بخشد، ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرآنی، بانوس مومسیس، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه منطقه‌ای سازمان ملل درباره بحران سوریه برای شرکت در سومین کنفرانس بین‌المللی کشورهای حامی سوریه عصر دوشنبه وارد بروکسل شد.

این کنفرانس از امروز (سه‌شنبه) در بروکسل آغاز شده و تا پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

مومسیس در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی روسیه ضمن اشاره به ارتباط روشن سیاست و امنیت و تاثیر این دو بر وضعیت انسانی گفت: هرچقدر عوامل سیاسی موثر در صلح و ثبات افزایش یابند، وضعیت انسانی رو به بهبود می‌رود.

هماهنگ‌کننده منطقه‌ای سازمان ملل درباره بحران سوریه در ادامه نسبت به حصول پیشرفت بزرگتر در سطح سیاسی و در زمینه مسایل امنیتی ابراز امیدواری کرد.

این مسؤول سازمان ملل گفت: اردوگاه الرکبان سوریه نمی‌تواند راه‌حل دائمی باشد بلکه باید شرایطی برای برچیدن آن فراهم شده و امنیت پناهجویان جهت خروج از این اردوگاه تامین شود.

مومسیس افزود: روشن است همه ما اتفاق نظر داریم که اردوگاه الرکبان راه‌حلی بلند مدت نیست بلکه یک راه‌حل موقت است و باید راه‌حل‌های دیگری جهت کمک به مردم برای ادامه زندگی‌شان ایجاد شود. این اردوگاه مکان مناسبی برای ماندن نیست، کودکان باید به مدرسه بروند و به زنان باردار و سالمندان کمک شود.

از نظر این مسؤول سازمان ملل، لازم است شرایطی برای مردم ایجاد شود تا آنها تصمیم به خروج از اردوگاه بگیرند.

او در ادامه خواست، وضعیت اردوگاه سیاسی نشود زیرا این امر مانع از اجرای فعالیت‌های انسانی می‌شود.

ویکتور کوپچن، رئیس مرکز روسی آشتی میان طرف‌های درگیر در سوریه تعداد پناهجویان ساکن اردوگاه الرکبان را حدود ۴۰ هزار تن تخمین زد و گفت: آمریکا به اتوبوس‌ها اجازه نمی‌دهد پناهجویان را از اردوگاه الرکبان خارج کنند و حرکت ایمن کاروان کمک‌های بشردوستانه در داخل منطقه اطراف پایگاه نظامی خود در التنف را تضمین نمی‌کند.

پیش‌بینی می‌شود نمایندگان ۸۵ کشور و سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله روسیه، آمریکا و عربستان و نیز سازمان ملل در سومین کنفرانس حامیان سوریه در بروکسل حضور یابند و موضوعات اصلی آن سازش سیاسی، احیای اقتصاد منطقه و کمک‌های بشردوستانه خواهند بود.

با گذشت هشت سال از بحران سوریه، سازش سیاسی، اتحاد دوباره سوریه و بازگشت پناهجویان سوری به این کشور در راس موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای قرار دارند.

سازمان ملل همچنین گفت، امیدوار است با آغاز بهار آرامش در ادلب حفظ شود.

به گفته مومسیس، توافق ترکیه و روسیه در سال گذشته میلادی توانست به اجتناب از وقوع فاجعه در ادلب کمک کند.

وی اظهار کرد: ما بسیار خوشحالیم که می‌بینیم توافقات سال گذشته بین روسیه و ترکیه درباره ادلب اجرایی می‌شوند. ما از این ابتکار عمل سیاسی که مانع از وقوع فاجعه شد،‌ استقبال می‌کنیم.

مومسیس افزود: امیدواریم در ابتدای بهار شاهد حفظ صلح در این منطقه باشیم زیرا ساکنان ادلب ممکن است در صورت وقوع تشدید درگیری‌ها به خطر بیفتد و سازمان ملل از نزدیک اوضاع شمال شرق سوریه را تحت نظر دارد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.