نیروهای حفتر به دنبال کنترل بر طرابلس هستند

احتمالا هدف بعدی‌ نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر پس از حمله به جنوب و کنترل بر میادین نفتی در چند هفته گذشته؛ پایتخت این کشور باشد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، برخی دیپلمات‌های غربی اظهار کردند، سازمان ملل که با پیشروی در جنوب غافلگیر شد، به طور جدی برای میانجی‌گری میان نیروهای شرق لیبی (ارتش ملی لیبی) به فرماندهی خلیفه حفتر و دولت طرابلس به ریاست فایز السراج تلاش می‌کند.

حفتر ۷۵ ساله با حمایت کشورهای عربی که او را دژی در برابر تندروها و نیز فردی مناسب برای بازگرداندن حاکمیت می‌دانند، به شکل روزافزونی هدایت امور را در دست دارد.

حفتر قصد خود برای پیشروی به سمت طرابلس را اعلام نکرده؛ اما سایت "ارتش ملی لیبی" اعلام کرد: برخی منابع نظامی گفته‌اند، ارتش پس از برقراری امنیت در جنوب و پاکسازی دوباره آن به سمت طرابلس حرکت خواهد کرد، همچنین برخی منابع تاکید کردند، هماهنگی‌هایی با برخی یگان‌ها در طرابلس و اطراف آن برای ورود ارتش به این شهر وجود دارد.

اما سخنگوی ارتش ملی لیبی صدور دستوری از سوی حفتر برای حرکت نیروهایش را تکذیب کرده است.

در طرابلس شایعه‌هایی درباره پیشروی نیروهای این ارتش وجود دارد و ساکنان این شهر از رویکرد جوانان در حمایت از حفتر خبر می‌دهند.

منابعی در ارتش ملی لیبی می‌گویند، چندین یگان از نیروهای ارتش ماه جاری میلادی به بنغازی، پایگاه دائم خود بازگشتند و برخی دیگر از یگان‌ها به شهر جفره رفتند. این نیروها می‌توانند به شهر خود بازگشته و یا به سمت شمال غرب و طرابلس حرکت کنند.

دیپلمات‌ها این مساله را تهدیدی در صورت شکست مذاکرات درباره تقسیم قدرت و انتخابات توصیف کردند.

برای بسیاری به ویژه آنهایی که در شرق لیبی هستند، حفتر تنها فردی است که می‌تواند به درگیری‌های ادامه‌دار گروه‌های مختلف پایان دهد، اما مخالفان او در شهرهای غربی لیبی و افرادی که توسط حاکمیت سابق سرکوب می‌شدند، او را قذافی جدیدی می‌دانند.

حفتر ماه گذشته میلادی کنترل الشراره و الفیل را به دست گرفت و به این ترتیب بر تولیدات نفت خام کشور که به حدود یک میلیون بشکه در روز می‌رسد، کنترل پیدا کرد، اما موسسه ملی نفت طرابلس که با السراج همکاری دارد، مدیریت صادرات نفتی را در دست دارد.

ارتش ملی لیبی می‌گوید ۸۵ هزار نیرو دارد که در میان آنها نیروهایی هستند که حقوقشان را از دولت مرکزی دریافت می‌کنند.

منابعی در این ارتش می‌گویند، نیروهای ضربتی که نیروهای ویژه این ارتش هستند شامل حدود ۳۵۰۰ تن هستند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.