توسعه نيافتگی با مهاجرت بيشتر رابطه مستقيم دارد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، تقی رستم‌وندی معاون اجتماعی وزارت کشور در نشست هماهنگی عملیات اجرایی سند توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته، اظهار کرد: تحقیقی بر اساس مولفه های مهم اجتماعی آماده شد که حاصل دو سال کار از سال ۹۲ تا ۹۴ است. نتیجه این تحقیق این بوده که به جهت نبود آمایش سرزمین در کشور ما طی دهه های گذشته توزیع ثروت و امکانات به صورت نامتوازن انجام شده است. همین توزیع ناعادلانه منجر به مهاجرت در بین شهرها و استان‌ها و یا مهاجرت روستاییان به شهر‌ها شده است. این جمعیت مهاجر هم در اطراف کلان شهرها مستقر شده‌اند و در نتیجه این اتفاقات، افزایش آسیب های اجتماعی رخ داده است.

رستم‌وندی در تشریح اطلاعات این تحقیق اضافه کرد: در این تحقیق پنج اولویت برای فهرست آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و حاشیه نشینی تعریف شده و بر اساس آن مناطقی که از وضعیت فزاینده ای برخوردارند با عنوان مناطق بحرانی تعیین شده اند.

معاون اجتماعی وزیر کشور در ادامه افزود: نکته ای که باید همواره مورد توجه باشد رابطه بین توسعه نیافتگی و بحث آسیب های اجتماعی است که اطلاعات این تحقیق نشان می‌دهد توسعه نیافتگی با مهاجرت بیشتر رابطه مستقیم دارد و این دو نیز با آسیب های اجتماعی رابطه مستقیم دارند. در گزارش همان تحقیق استان‌هایی با بالاترین و کمترین آسیب فهرست شده و نقشه آن ها در چهار سطح با رنگ ‌های مختلف مشخص شده اند. یک نکته قابل ذکر این است که به علت فقدان اطلاعات لازم در سال ۹۴ این تقسیم بندی در حوزه استانی باقی ماند و تا امروز ما در تلاش هستیم که سطح اطلاعات را به شهرستان برسانیم ولی همچنان نواقصی وجود دارد. بهرحال با این اطلاعات نموداری از ۳۱ شهر در چهار دسته تهیه شده که به این شرح است: شهرهایی هستند که توسعه پایدار دارند و آسیب‌شان پایین است، همچنین شهرهایی با توسعه بالا ولی آسیب بالایی هم دارند،‌ و سوم اینکه شهرهایی توسعه بالا دارند اما سطح آسیب ‌شان پایین است و در نهایت شهرهایی با توسعه پایین و سطح آسیب بالا.

رستم وندی در پایان سخنان خود گفت:‌ در آبان سال ۹۵ که گزارشی از وضعیت پیشرفت قلعه گنج تهیه و جناب وزیر کشور خدمت مقام معظم رهبری مطرح کردند. در آن دیدار مقام معظم رهبری فرمودند کارهایی که در قلعه گنج گفته شد، به عنوان یک نمونه خوب است و می توان شبیه آن را در ده یا ۲۰ منطقه حاشیه و بحران زای دیگر هم انجام داد. برای حل مشکل حاشیه نشینی باید برای روستاها جاذبه ایجاد کرد تا هم روستایی به شهر نیاید و هم حاشیه نشین‌ها به روستاهای خود بازگردند. بعد از آن رحمانی فضلی ایده هر استان یک شهرستان محروم را مطرح کردند که تا به امروز هم پیشرفت خوبی داشته است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.