حمایت آمریکا و اروپا از حق مردم الجزایر برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز

آمریکا و اروپا در شرایطی که هزاران الجزایری در چند روز گذشته علیه کاندیداتوری عبدالعزیز بوتفلیقه تظاهرات کرده بودند، خواستار رعایت حق آنها برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز شدند.

به گزارش خبرآنی ‌به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران، گفت‌: ما تظاهرات فعلی در الجزایر را رصد می‌کنیم و به این کار ادامه‌ خواهیم داد. آمریکا از مردم الجزایر و حق آنها در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می‌کند.

این اولین واکنش آمریکا نسبت به وضعیت الجزایر از زمان آغاز تظاهرات در این کشور محسوب می‌شود.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز از مسؤولان الجزایر خواست تا به حق آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز الجزایری‌ها احترام بگذارند.

او در ادامه یادآور شد: قانون اساسی الجزایر این حق را برای شهروندان خود تضمین کرده است.

همچنین این مسؤول اروپایی اظهار کرد: در حال حاضر این کار به شورای قانون اساسی که مسؤول بررسی پرونده‌های کاندیداهاست، سپرده شده است.

وی بر اهمیت مشارکت و همکاری الجزایر و اتحادیه اروپا برای ایجاد یک منطقه مشترک، با ثبات و دموکرات و شکوفا تاکید کرد.

همچنین دستیار وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش به تظاهرات الجزایری‌ها، گفت‌: مردم این کشور از حق حاکمیتی برای بیان نظر، انتخاب رهبران و نیز تعیین آینده کشورشان برخوردار هستند.

این مسؤول فرانسوی افزود: پاریس به روابط دو جانبه و تاریخی که با الجزایر دارند، احترام می‌گذارد و از هر گونه اظهار نظر درباره این تظاهرات خودداری می‌کند، چرا که اظهار نظر مسؤولان کشورهای همسایه و کشورهای دوست در جریان اعتراضات جلیقه زردها را مناسب نمی‌دانست.

پاریس با توجه به حساسیت روابط دو جانبه خود با الجزایر، از ورود به درگیری‌ها و کشمکش‌های انتخاباتی در این کشور خودداری می‌کند.

این در حالی است که تلویزیون رسمی الجزایر برای اولین بار گزارش بی‌سابقه‌ای درباره تظاهرات موجود در این کشور منتشر کرد.

این گزارش حاوی برخی از شعارهای شهروندان برای برکناری عاملان قدرت و گروه فاسدان بود.

تلویزیون الجزایر در گزارش خود به تظاهرات گسترده روز جمعه در این کشور اشاره و اعلام کرد: این مردم به دنبال وضعیت دیگری برای خود هستند و این جوانان کنار رفتن بوتفلیقه بدون کنار رفتن حاکمیت را نمی‌خواهند و این امر نیز نیازمند آرامش است. این پیام مردم به رئیس جمهوری رسید و او نیز از آن استقبال کرد.

انتشار چنین گزارشی از تلویزیون رسمی الجزایر که دستورالعمل‌های خود را مستقیماً از دفتر ریاست جمهوری و وزارت رسانه این کشور دریافت می‌کند، مساله قابل توجهی است، این تلویزیون در گزارش‌های خبری قبلی خود تنها تصاویری کلی از شهروندان که برای بهبود شرایط خود به خیابان‌ها آمده بودند را منعکس می‌کرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.