در آستانه بزرگترین گردهمایی سیاسی چین، پکن امنیتی شد

بزرگترین گردهمایی سالانه سیاسی در چین در حالی با حضور هیأت‌های قانونگذار و مشاوران سیاسی موسوم به "دو جلسه" برگزار می‌شود که رهبری این کشور با یکی از بزرگترین چالش‌های دوران ریاست جمهوری خود روبروست.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه گاردین، هزاران تن از هیأت‌های سیاسی قرار است در مجمع اصلی خلق در پکن گرد هم بیایند درحالیکه مقام‌های این کشور برای جلوگیری از هرگونه مناقشه در جریان این دو هفته نشست کنگره ملی خلق و کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین خستگی ناپذیر تلاش می‌کنند.

این نشست دو هفته‌ای در حالی برگزار می‌شود که شیء جینپینگ، رئیس جمهوری چین زیر ذره‌بین مردمی به دلیل کاهش رشد اقتصادی به دنبال جنگ تجاری با آمریکا، نگرانی‌های بیش از حد بین المللی درباره شرکت هوآوی و انتقادهای رو به رشد بین‌المللی از سیاست‌های چین در قبال اقلیت مسلمان ساکن در منطقه سین‌کیانگ بروبروست.

این نشست سالانه به "دو جلسه" نیز معروف است چون هم کنگره ملی خلق و هم کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین در آن حضور دارند. کنگره ملی خلق چین که یک نهاد قانون گذاری است اغلب به عنوان یک پارلمان فرمایشی توصیف می‌شود.

در جریان این نشست، هیأت‌های این کنگره قرار است تغییرات حقوقی و فردی و بودجه دولتی را تأیید کنند که همگی آنها پیش از این نشست تصویب شده‌اند. هیأت‌ها هم شامل مقام‌های دولتی و هم شامل مدیران اجرایی و برخی از بازیگران و هنرمندان چون جکی چان و یکی از بازیکنان سابق بسکتبال است.

اکثر قوانین توسط کمیته تفحص کنگره تصویب می‌شوند که در طول سال مجلس قانونگذاری را اداره و قوانین را تصویب می‌کند. این مجلس که از سال ۱۹۵۴ نشست دارد، هرگز لوایح پیشنهادی را رد نکرده است. اما همواره با مخالفت‌هایی روبرو بوده است. در ۱۹۹۲، یک سوم هیأت‌ها علیه پروژه ساخت یک سد در چین مخالفت کردند.

اوضاع تحت کنترل است

پیش از برگزاری رویدادهای سیاسی مهم، امنیت در پکن اغلب شدید می‌شود به طوری که سفر فعالان حقوق بشر تحت کنترل قرار می‌گیرد یا به خارج از پکن می‌روند. هو جیا، یکی از فعالان محیط زیستی مستقر در پکن از ۲۶ فوریه سال جاری میلادی در بازداشت خانگی است و نیروهای امنیتی به وی گفته‌اند که باید در جریان این نشست به جنوب برود و ۱۶ مارس پس از پایان نشست بازگردد.

وی پیش از آنکه این نشست سالانه آغاز شود، گفته بود: هر ساله این اتفاق می‌افتد. این یک مساله عجیب نیست. اوضاع را تحت کنترل در می‌آورند یا ما را مجبور می‌کنند به سفر برویم یا ما را در خانه حبس می‌کنند.

هوآن یونگ، فعال حقوق بشری نیز با انتشار شعری در توئیتش نوشت: آنها در پکن نشستی برگزار می‌کنند. امنیت عمومی مرا به سفر وا می‌دارد. خداحافظ دوستان و خداحافظ پکن.

ساکنان و مسافران نیز درباره اقدامات امنیتی شدید در سراسر پکن مطلع شده‌اند، پلیس در تمامی سیستم‌های حمل و نقل دیده می‌شود و حضور دارد. مسافرانی که با قطار به پکن می‌آیند می‌گویند کیف‌هایشان چندین بار بازرسی می‌شود و زنان را مجبور می‌کنند تا شیشه‌های عطر خود را برگردانند. از سوم مارس، شهروندان از به هوا درآوردن فانوس، بادبادک یا هر چیزی در آسمان برپا کردن آتش بازی‌ها منع شده‌اند.

شهروندان پکن به عنوان داوطلب برای کنترل ثبات به کار گرفته شده‌اند. پیام‌های منتشر شده در پکن به ساکنان درباره آغاز مکانیسم امنیت "زمان جنگی" در زمان برگزاری این نشست اطلاع رسانی می‌کند.

مناظره بین هیأت‌ها، نخبگان و ناظران سیاسی در نشست سال جاری میلادی بیش از پیش محدود خواهد بود. در پیام‌هایی پیش از نشست به اعضای هیأت‌ها توصیه شده تا از راه درست برای ایجاد حزب استفاده کرده و از انتقاد و ستایش بیش از حد بپرهیزند.

ژانگ لیفان، مورخ ساکن پکن گفته است: مردم نمی‌توانند به صورت عادی راه بروند و حالا طرز بیان عادی هم قدغن شده است. این وضعیت نشان می‌دهد که این یک دوره بسیار حساس است. من از کمیته‌های حزب که اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دهند، می‌ترسم. آنها می‌خواهند هر نوع صحبت حساس را که می‌تواند به ناآرامی در جریان این نشست منجر شود، منع کنند.

وی بر این باور است که گفتگو درباره مسائل اقتصادی و نبرد تجاری اجتناب ناپذیر است: فکر می‌کنم که هنوز روش‌هایی برای گفتگو درباره سیستم سیاسی در مسیرهای درست وجود دارد اما آنها از اقتصاد استفاده می‌کنند.

گشایش بر روی تجارت‌های خارجی

روز سه شنبه، لی کچیانگ، نخست وزیر چین قرار است گزارشی را به کنگره ملی خلق چین ارائه دهد که درباره هدف تولید ناخالص داخلی کشور است. انتظار تحلیلگران بر این است که هدف سال جاری میلادی پایین‌تر و بین شش تا ۶.۵ درصد باشد که نشان دهنده توانایی چین در پذیرش رشد کمتر در عین تداوم اصلاحات برای از میان برداشتن ریسک مالی ناشی از بدهی است.

ناظران انتظار تصویب یک قانون سرمایه گذاری جدید خارجی را دارند که هدفش رسیدگی به نگرانی‌هایی از سوی آمریکا درباره سرقت مالکیت معنوی است. بر اساس نسخه‌های پیش‌نویس، این قانون باید دولت‌های محلی را از مجبور کردن کمپانی‌های خارجی برای انتقال فناوری به کمپانی‌های داخلی منع کنند.

نشانه‌هایی از این مساله وجود دارد که کنگره ملی خلق چین در دوران ریاست جمهوری کنونی این کشور قدر و اعتبار به دست آورده است. به گفته چانگهائو وی، دانشجوی حقوق در دانشگاه هاروارد که وبلاگ نظارتی کنگره ملی خلق چین را راه اندازی کرده، پیش از ۲۰۱۴، این کنگره خیلی به ندرت قوانین مهم را تصویب می‌کرد. بسیاری از قوانین اصلی حالا توسط کمیته بسیار قدرتمند تفحص کنگره که در طول سال قوانین را تصویب می‌کند، ارائه می‌شوند. اگر قانون سرمایه گذاری خارجی در این جلسه تأیید شود، امسال پنجمین سال است که کنگره ملی خلق چین یک قانون بسیار مهم را تصویب می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.