ده‌ها کلنی لک لک در تالاب های مهاباد زمستان گذرانی می‌کنند

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، فاروق سخنور رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار داشت: به خاطر شرایط آب و هوایی، امنیت موجود در تالاب‌ها و شرایط مطلوب برای ماندگاری لک لک‌ها، امسال شمار زیادی از آنها در فصل پاییز که مهاجرت لک لک‌ها به مناطق جنوبی آغاز می‌شود، کوچ نکرده و در تالاب‌ها و حاشیه شهر مهاباد ماندگار شده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کلنی لک‌لک‌ها بیشتر در حاشیه تالاب حسن خان (یوسف کند)، رودخانه مهاباد و اطراف مجتمع کشت و صنعت مهاباد ماندگار شده و در طول زمستان به تغذیه و استراحت می‌پردازند.

وی از روستاییان حاشیه این تالاب‌ها و مناطقی که لک‌لک‌ها در آنها ماندگار شده‌اند، خواست در این فصل از مزاحمت و بر هم زدن آرامش این میهمانان زمستانی خودداری کرده و در صورت امکان مواد غذایی و خوراکی را برای لک‌لک‌ها فراهم سازند. 

سخنور از تلاش‌های برخی از دوستداران محیط زیست در زمینه لانه سازی و ایجاد محیط های امن برای لک لک‌ها در حاشیه روستاهای این شهرستان قدردانی کرد.

وی گفت: لانه سازی لک لک ها در روستاهای مهاباد نشانه وجود محیطی مناسب توام با امنیت و آرامش در این منطقه بوده و این اتفاق بسیار خوبی برای دوستداران محیط زیست این شهرستان است.

 همزیستی که بین مردم این منطقه و لک لک‌ها در چندین دهه اخیر بوجود آمده موجب شده است تا مردم در حراست از این پرنده و فراهم ساختن محیطی امن برای زندگی آن تمام توان خود را بکار گیرند.

این رفاقت دیرینه بین پرندگان و مردم این دیار حتی باعث شد تا چند سال قبل یکی از روستاییان این شهرستان در حین کمک به این پرنده و هنگام بالا رفتن از یک تیر چراغ برق جان خود را از دست دهد. 

طبق باور مردم این منطقه، لک‌ک‌ها در مسیر کوچ به مناطق گرمسیر در عربستان و جده می‌روند و در فصل بهار دوباره به این منطقه باز می‌گردند و به همین دلیل مردم این دیار به این پرنده مهاجر حاجی لک لک یا حاجی لق لق هم می‌گویند.
لک لک، پرنده‌ای بزرگ با پاها و گردن دراز و منقار بلند و راست است که آهسته به پرواز در می‌آید و در حال پرواز پاها و گردن را به صورت کشیده و اندکی رو به پایین نگه می‌دارد.

وجود تالاب های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است و براساس آخرین بررسی‌ها، بیش از 70 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در تالاب های مهاباد شناسایی شده اند. 

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.