مهدی‌‌نژاد: شهرک علم و نوآوری در محرومیت‌زدایی تاثیر گسترده‌ای خواهد داشت

به گزارش ‌پایگاه خبری خبرآنی، محمد مهدی‌نژاد نوری معاون علمی آستان قدس رضوی طی گفت‌وگویی عملکرد این معاونت در سه سال گذشته و دوران تولیت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی را تشریح کرد.

متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) هدیه بزرگی از امام رضا(ع) برای جوانان است که در راستای رشد، شتاب و پیشرفت علمی کشور با ارائه الگوی ناب پیشرفت ایرانی اسلامی بر اساس آموزه‌های رضوی و تعالیم اسلامی حرکت می‌کند. این شهرک علمی به همت آستان قدس رضوی در مساحت 500 هکتار در منطقه سیدی مشهد با مساحت 500 هکتار احداث می‌شود که فاز نخست آن دی‌ماه سال جاری با حضور تولیت آستان قدس رضوی کلنگ زنی شد.

در چهل سالگی انقلاب اسلامی به بررسی دستاوردهای آستان قدس رضوی خصوصا در سال های حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این مجموعه پرداخته ایم و برای آشنایی بیشتر با فعالیت های علمی این مجموعه خصوصا شهرک علم و فناوری به سراغ  محمد مهدی‌نژاد نوری معاون علمی آستان قدس رضوی رفتیم.

راه‌اندازی شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) چه تاثیری  در توسعه علمی کشور خواهد داشت؟

آستان قدس رضوی در راستای توسعه فرهنگ رضوی و تکریم زائر ماموریت دارد که پیشرفت علمی و اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار قرار دهد، این نهاد مذهبی سعی می‌کند با استفاده از ظرفیت‌های مختلف  در جهت توسعه علمی کشور گام بردارد. از این رو ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، حرکت به سمت اشتغال دانش‌بنیان با رویکرد علوم اسلامی رضوی، افزایش اشتغال مفید برای جوانان، شتاب بخشی به توسعه علم، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی با نگاه تمدنی و اسلامی از جمله اهداف آستان قدس رضوی برای ایجاد شهرک علم و نوآوری  عالم آل محمد (ص) در مشهد است.

به نظر شما راه‌اندازی این مرکز تا چه میزان می‌تواند در افزایش انگیزه جوانان برای حرکت به سمت توسعه علم و دانش موثر باشد؟

احداث شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) یک نمادی از پیام متعالی فرهنگ رضوی و تمدن اسلامی  است که می‌تواند به سراسر دنیا انتشار یابد. شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) هم برای جوانان  در حال تحصیل و برای آیندگان افقی باشکوه ترسیم می‌کند که افراد بتوانند در  این شهرک توانمندی‌های خود را بروز دهند.

شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) تا چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟

شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) تا 15سال آینده تکمیل خواهد شد، با حدود یک سال مطالعه، مکان احداث شهرک علم و فناوری عالم آل محمد(ص) در یکی از مناطق محروم مشهد جنوب بزرگراه نماز منطقه سیدی انتخاب شد که راه‌اندازی این شهرک در محرومیت زدایی منطقه تاثیر گذار خواهد بود.

 بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کشور ما باید تا سال 1444 مرجع علمی در جهان باشد، به نظر شما  آستان قدس رضوی  به عنوان یک نهاد تاثیرگذار  چه نقشی را می‌تواند در توسعه علمی کشور ایفا کند؟

مرجعیت علمی آستان قدس رضوی یک هدف کوتاه مدت نیست، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «ما باید از مصرف کنندگی بیرون شویم و تولید کننده باشیم تا سال 1444مرجعیت علمی در جهان باشیم که محققان و دانشمندان دنیا  از علوم ما استفاده کنند»، آستان قدس رضوی نیز یکی از نهادهای مهم و حساس است که باید در راستای رسیدن به مرجعیت علمی حرکت کند . رسیدن به مرجعیت علمی یک دیدگاه حکیمانه بوده است که باعث می‌شود، فعالیت‌های علمی در کشور هم سو و هم راستا شود که این امر منجر به هم افزایی و بهره‌وری بیشتر می‌شود و  با افزایش انگیزه در نسل جوان شتاب و حرکت  علم را افزایش می‌دهد.

آستان قدس رضوی برای رسیدن به مرجعیت علمی چه اقداماتی را باید انجام دهد و چگونه می‌تواند از آموزه‌های رضوی و اسلامی در راستای توسعه و دانش استفاده کند؟

باید  برای رسیدن به مرجعیت علمی علاوه بر اینکه از شاخصه‌های جهانی استفاده کنیم، به دنبال تولید شاخص‌های علمی نیز باشیم، بروز و شتاب حرکت ما باید نشان دهد که ما در این مسیر حرکت می کنیم، در عرض 5 سال باید مشخص شود تا چه میزان در مسیر مرجعیت علمی حرکت کرده‌ایم که در برخی از رشته‌ها و زمینه‌ها از جمله وقف و نذر، زیارت، معماری اسلامی، هنر اسلامی سریعتر به مرجعیت نزدیک خواهیم شد. حرم مطهر رضوی، سالانه 30 میلیون زائر دارد که بخش مهمی از این زائران، زائران غیر ایرانی هستند که پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده این رقم به 50 میلیون زائر در سال برسد. با توجه به حجم انبوه زائران باید تدابیری اندیشیده شود تا زائران هنگام مراجعه به حرم مطهر رضوی نمود مرجعیت علمی را ببینند که باید در این زمینه کارهای فاخری انجام شود و  برای ایجاد زیر ساخت‌ها، ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری با آستان قدس رضوی همکاری کنند .

در دوره مدیریت جدید آستان قدس رضوی رویکرد  اساسی در آستان قدس رضوی دیده می‌شود، آستان قدس رضوی توانسته با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موسسات علمی مختلف در همه عرصه‌ها با موضوعات جدید و نگاه  ارزشی و آموزه‌های اسلامی ورود پیدا کند. در  این نهاد مذهبی زیر ساخت‌های مناسبی  وجود دارد که ما باید از این ابزار برای توسعه و پیشرفت هماهنگ با ماموریت‌های کلان آستان قدس رضوی و تدابیر مقام معظم رهبری حرکت استفاده کنیم.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.