به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، محمد صادق مروارید مدیرعامل شرکت نان قدس رضوی طی گفت وگوی بخشی از فعالیتهای این شرکت در سه سال گذشته را تشریح کرد.
متن این گفتوگو به شرح زیر است:
کمتر کسی است که نام و آوازه شرکت نان قدس رضوی را نشنیده باشد، شرکتی فعال در حوزه صنایع غذایی که انواع میان وعده های آردی و غذایی را در گروه های مختلفی همچون کیک های روغنی، کیک های اسفنجی، کلوچه، بیسکویت، ویفر، دونات، انواع اشترودل های غذایی و شیرین و نان و شیرینی های سنتی تولید میکند.
این کارخانه با ظرفیت اسمی حدود 40 هزار تن در سال، بیش از 600 میلیون عدد انواع محصول را سالانه تولید می کند. توانمند سازی واحد تحقیقات و توسعه و برنامه ریزی برای تولید محصولات سلامت محور مانند محصولات رژیمی و سالم برای بیماران دیابتی، خاص و... یکی دیگر از اقدامات حائز اهمیت این شرکت به ویژه طی 3 سال اخیر به شمار می رود که در گفت و گو با محمد صادق مروارید؛ مدیرعامل شرکت نان قدس رضوی به فعالیت ها و برنامه های پیش روی این شرکت و همچنین وضعیت این صنعت پرداخته ایم.
** چه محصولات جدیدی طی 3 سال گذشته به سبد کالای شرکت اضافه شده است؟
محصولات جدیدی که طی 3 سال گذشته به سبد کالای شرکت اضافه شده است، بر اساس پروژه های تحقیق و توسعه و رعایت شاخص های مربوطه انجام شده و به عنوان مثال شامل محصولاتی با ماندگاری بالا در خط اشترودل و محصولات سلامت محور در خط نان بوده است.
همچنین در گروه کیک های روغنی، محصولاتی نظیر کارن و کیک روغنی سیب دارچین و در خط اسفنجی نیز محصولات جدیدی با ترکیبات جدید تولید شده است.
کروسان، یکی دیگر از محصولات جدید تولیدی شرکت نان قدس رضوی است که با ماندگاری 4 ماه تولید شده و قابلیت صادرات دارد.
** ساخت سایت شماره 2 نان رضوی در استان البرز، یکی از اقدامات ارزشمند این شرکت به شمار می رود. در این باره توضیح دهید.
مهمترین اقدامی که شرکت نان قدس رضوی طی 3 سال گذشته به جز تولید محصولات جدید طی پروژه های تحقیقات و توسعه، انجام داده، ایجاد و راه اندازی واحد شماره 2 نان رضوی در خارج از خراسان رضوی با هدف ایجاد اشتغال و توسعه خدمات آستان قدس در استان البرز بوده است.
این سایت، زمینه اشتغال برای 90 نفر به طور مستقیم و 50 نفر به طور غیر مستقیم را فراهم کرده و باعث شده است تا محصولات نان رضوی در اقصی نقاط کشور قابلیت دسترسی برای بیشتر مشتریان و مخاطبان را داشته باشد.
** در حال حاضر چند نفر در شرکت نان قدس رضوی مشغول به کار هستند؟
این شرکت هم اکنون زمینه اشتغال زایی را برای بیش از 750 نفر به طور مستقیم و بیش از 300 نفر به طور غیر مستقیم فراهم کرده است.
** کیفیت یکی از شاخصه های محصولات نان رضوی به شمار می رود، برای افزایش کیفیت چه فعالیت هایی انجام شده است؟
برای تحقق این مهم طبعا پروژه های تحقیق و توسعه ای در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال در خط اشترودل های شیرین، در حال عملیاتی کردن پروژه ای با یکی از شرکت های تحقیقاتی هستیم. در سایر خطوط نیز با توجه به این که سیاست نان رضوی بر استفاده از مواد مرغوب و درجه یک قرار دارد، در نتیجه محصولات تولیدی نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.
در بخش سلفون های محصولات، چیزی که مشتریان کمتر به آن توجه دارند، سلفون هایی است که جوهر و چسب از یک طرف سلفون به سمت دیگر مهاجرت کرده و باعث ایجاد سرطان میشود. متاسفانه این مساله ای است که، بسیاری از شرکت های دیگر آن را رعایت نمیکنند. اما در شرکت نان قدس رضوی به خوبی رعایت می شود.
** صادرات چه جایگاهی در برنامه شرکت دارد و برای گسترش بازار های صادراتی چه اقداماتی انجام شده است؟
یکی از مهمترین محورهای مورد توجه و در دستور کار شرکت نان قدس رضوی، مقوله صادرات است. این شرکت بیش از 20 درصد حجم محصولات تولیدی خود را به کشور هایی همچون افغانستان، پاکستان، عراق، کشور های حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و... صادر می کند.
به دلیل اهمیت جایگاه صادرات در برنامه های شرکت نان قدس رضوی، اقدامات جدیدی بر روی کیفیت و انواع بسته بندی محصولات انجام شده که این مهم بهبود قابلیت صادرات محصولات را به دنبال داشته است.
** زنجیره مواد غذایی در آستان قدس رضوی را چطور ارزیابی می کنید؟
چنانچه بتوانیم زنجیره مواد غذایی در آستان قدس رضوی را با بهای تمام شده مناسب، تکمیل تر کنیم، طبعا میزان نیاز شرکت ها به مجموعه های خارج از آستان قدس کمتر خواهد شد و گلوگاه های تولید در مواقعی که با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم، به حداقل خواهد رسید که نتیجه آن، افزایش تولید و فروش خواهد بود.
البته با این زنجیره کامل هنوز فاصله داریم و تحقق آن مستلزم این است که زیر ساخت هایی در تمام شرکت های آستان قدس رضوی برای تولید یا تامین تمام مواد اولیه با قیمت مناسب ایجاد شود.
** چه برنامه هایی را تا پایان سال جاری و همین طور سال آینده در دستور کار دارید؟
در این راستا برنامه های متنوعی پایه ریزی شده است که می توان به توسعه محصولات با ماهیت دانش بنیان نظیر محصولات فاقد گلوتن ویژه بیماران سلیاکی، محصولات سلامت محور، تولیدات حاوی کینوا که جدید و معروف به خاویار گیاهی است و همچنین تولید محصولاتی با طعم ها و مزه های جدید که قابلیت رقابت در بازار های خارجی را داشته باشد، اشاره کرد.
شرکت نان قدس رضوی با برخورداری از اعتبار برند بالغ بر 40 ساله خود، چنانچه مورد حمایت متولیان امر قرار بگیرد، پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه دارد.
صنعت غذای کشور از توانایی های بسیار بالایی برخوردار است، مشروط بر اینکه دچار خود تحریمی نشود؛ متاسفانه زمانی که نسبت به ایجاد یا توسعه خط تولیدی اقدام می شود، بروکراسی اداری به حدی در سازمان های دست اندرکار و نهاد های دولتی متولی امر شدید است که این امر خود تولید را دچار مشکل میکند.
معتقد هستم تحریم ها در شرایط کنونی کمتر از 20 درصد اثر گذار است و 80 درصد مربوط به خود تحریمی می باشد، لذا تا زمانی که این مشکلات رفع نشود، اقتصاد کشور رونق نخواهد گرفت.
** شرکت نان رضوی در زمینه انضباط و شفافیت مالی چه اقداماتی را انجام داده است؟
در راستای شفافیت مالی، سامانه هایی اخیرا توسط سازمان اقتصادی رضوی ایجاد شده است که تمامی قرار داد های شرکت بر روی آن بارگذاری می شود و به زودی اطلاعات مالی شرکت نان رضوی در دسترس افراد متخصص و متولیان امر و کسانی که تقاضای بررسی صورت های مالی شرکت را دارند، قرار میگیرد. ضمن این که شرکت نان قدس رضوی در حال حاضر آمادگی دارد تا تمامی پارامتر های مالی و اقتصادی خود را در نیز اختیار متقاضیان قرار دهد.
درخور توجه است که این شرکت اکنون 3 نوع مالیات شامل مالیات بر عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی پرداخت میکند که این امر به نوبه خود در شفافیت مالی بسیار موثر و برای افرادی که فکر میکنند آستان قدس مالیاتی پرداخت نمیکنند حائز اهمیت است.
انتهای پیام/