درخواست فرمانده ارتش الجزایر از بوتفلیقه برای ماندن در ژنو/تظاهرات‌ها به کاخ ریاست‌جمهوری رسید

خبرگزاری "یورونیوز" به نقل از یک منبع الجزایری فاش کرد، هواپیمای ریاست جمهوری الجزایر بدون عبدالعزیز بوتفلیقه به کشور بازگشته است. این خبرگزاری همچنین اشاره کرده، فرمانده ارتش الجزایر از رئیس جمهوری این کشور خواسته تا یکشنبه یعنی آخرین روز ارائه اسناد رسمی کاندیداتوری‌اش برای پنجمین دوره ریاست جمهوری در ژنو بماند. اخباری تایید نشده درباره گزارش پزشکی بیمارستان سوئیس وجود دارد مبنی بر اینکه بوتفلیقه کاملا از انجام هرگونه فعالیتی ناتوان است.

به گزارش خبرآنی، خبرگزاری شبکه ماهواره‌ای یورونیوز به نقل از یک منبع رسمی الجزایری که نامش اعلام نشد، فاش کرد، هواپیمای بوتفلیقه بدون او از ژنو به الجزایر بازگشت.

ریاست جمهوری الجزایر پنج‌شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، بوتفلیقه برای انجام آزمایش‌های روتین خود به مدت ۴۸ ساعت در ژنو خواهد ماند.

منبع یاد شده افزود، بوتفلیقه، رمطان لعمامره، مشاور دیپلماتیک و وزیر خارجه سابق این کشور را برای مذاکره درباره امکان انتصاب او در پست نخست‌وزیری به ژنو فراخوانده است.

شبکه المیادین نیز گزارش داد،‌ اخباری تایید نشده درباره گزارش پزشکی بیمارستان سوئیس وجود دارند مبنی بر اینکه عبدالعزیز بوتفلیقه کاملا از انجام هرگونه فعالیتی عاجز است و ماده ۱۰۲ در زمینه اعلام خلأ در پست ریاست‌جمهوری باید اجرا شود.

در حاشیه تظاهرات گسترده روز جمعه در پایتخت الجزایر علیه کاندیداتوری بوتفلیقه برای پنجمین دوره، درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس شکل گرفت که طبق گزارش تلویزیون دولتی این کشور موجب زخمی شدن ۵۶ نیروی پلیس و هفت تن از تظاهرکنندگان شد.

در این تظاهرات که بزرگترین تظاهرات مخالفان در الجزایر از زمان آغاز اعتراضات در این کشور محسوب می‌شود، ده‌ها هزار معترض در مناطق مختلف این کشور خواستار برکناری بوتفلیقه شدند.

به گفته شاهدان عینی، بیشتر اعتراضات مسالمت‌آمیز بودند اما در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در پایتخت این کشور درگیری‌هایی میان پلیس و معترضان شکل گرفت.

به گفته یک منبع محلی، در این درگیری‌ها یک نفر جان باخت.

رسانه‌های الجزایر در این خصوص اعلام کردند، مردی ۶۰ ساله در جریان اعتراضات دچار ایست قلبی شد و جان باخت.

سایت خبری تی.اس.آی آمار رسمی زخمی‌ها را ۶۳ تن شامل ۵۶ نیروی پلیس و هفت معترض و بازداشتی‌ها را ۴۵ تن اعلام کرد.

خبرنگاران نیز از جمله زخمی‌های این اعتراضات بودند، آنها با باتوم‌های نیروهای پلیس و سنگ‌هایی که برخی از این نیروها به سمت معترضان برمی‌گرداندند و نیز گلوله‌های گاز اشک‌آور آسیب دیده و دچار مشکلات تنفسی شدند.

تلویزیون الجزایر به نقل از بیانیه اداره کل امنیت ملی این کشور که ناظر بر دستگاه‌های امنیتی این کشور است، اعلام کرد، پلیس ظهر جمعه ۴۵ نفر که قصد ورود به هتل الجزایر در خیابان "سار" را داشتند، بازداشت کرد.

همچنین تلویزیون ملی الجزایر برای اولین بار از زمان آغاز موج اعتراض‌ها روز جمعه تصاویری از تظاهرات پایتخت الجزایر را بدون اشاره به اینکه تظاهرکنندگان خواهان نامزد نشدن بوتفلیقه برای دور پنجم انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، پخش کرد.

این تلویزیون گزارش داد، تظاهرکنندگان در پایتخت و بقیه شهرهای کشور برای درخواست جهت تغییر مسالمت‌آمیز قدرت به خیابان‌ها آمدند.

تلویزیون ملی برای اولین بار از زمان آغاز تظاهرات‌ها تصاویری از تظاهرات را منتشر کردو درباره درگیری‌ها بین تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس گفت، اقدامات تجاوزگرانه نیروهای امنیتی را به استفاده از گاز اشک آور مجبور کرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.