به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، شهریار حیدری مدیرکل امور مناطق مرزی وزارت کشور در برنامه پرسشگر با تعریفی از مرز، اظهار کرد: 51 درصد از استانهای کشور را مناطق مرزی تشکیل میدهند؛ تقریباً شهرستانهای نوار مرزی هشت میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارند و در شعاع بیست کیلومتری قرار دارند.
وی افزود: آخرین حد قلمرو هر کشوری، مرز آن است و به تعبیر دیگر مرزها آیینه تمامنمای اقتدار هر کشور به حساب میآیند؛ بنابراین صفر مرز مبنای ماست تا عمق مرز، یک حد بیست کیلومتر داریم که محدودهای از جمعیت مرزی را تشکیل میدهد و دولت امتیازاتی برای آن قائل است.
حیدری ادامه داد: یک شعاع سی کیلومتر هم وجود دارد و یک شعاع که اکنون موردبحث ماست، شهرستان های مرزی هستند که بدون واسطه به مرز چسبیدهاند مثلاً استانی چون کرمانشاه، شهرستانهای گیلانغرب، قصر شیرین، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، جوانرود و پاوه، شهرستانهایی هستند که به مرز چسبیدهاند و به آنها شهرستانهای مرزی گفته میشود.
وی اضافه کرد: شهرستانهای مرزی نیز به چند دسته مناطق توسعه یافته، کمتر توسعه یافته و زیر کمتر توسعه یافته تقسیم میشوندغ بخشی از استان سیستان و بلوچستان، بخشی از استان ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی کمتر توسعه یافته و بخشی نقاط زیر کمتر توسعه یافته هستند؛ بخشی مناطق هم مناطق برخوردارند اما به نسبت مرکز استان، کمتر توسعه یافته هستند.
مدیرکل امور مناطق مرزی وزارت کشور ادامه داد: مرزها بالاترین ظرفیت برای کشور نیز به حساب می آیند؛ 54مرز مجاز زمینی و دریایی در همین نقاط وجود دارد و بیش از 40 بازارچه مرزی داریم.
وی با اشاره به اینکه جامعه آموزش و پرورش در نقاط مرزی هیچ بهرهای از بازارچههای مرزی نبرده است، گفت: هرچه قدر برای امنیت ارزش قائل هستیم به همین میزان باید برای توسعه آموزش و پرورش به عنوان نهادی که زیرساخت فرهنگی و اجتماعی است، ارزش قائل شویم.
حیدری ادامه داد: دستورالعملی در وزارت کشور در حوزه تقسیمات کشوری و اداره کل امور مرزی تهیه و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد که تمام مناطق آموزش و پرورش در شهرستانهای مرزی از 25 درصد افزایش حقوق بهرهمند شوند.
وی افزود: ۸ سال در مناطق غربی جنگ و 10 سال بازسازی داشتیم و این مناطق 18 سال از امکانات محروم بودند؛ ساختمانهایی که آموزش و پرورش در اختیار دارد از استحکام پایینی برخوردار هستند و مجلس میتواند کمک کند.
مدیرکل امور مناطق مرزی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس در قبال آموزش و پرورش مناطق مرزی کوتاهی کرده است، گفت: بنده معتقدم با توجه به ظرفیتها، اقدامات موثری انجام نشده است؛ آیا اگر آموزش و پرورش نهادی زیرساختی است، متناسب با جایگاهش در مجلس به آن توجه شده است؟ بنده معتقدم که خیر توجه نشده است.
وی با اشاره به اینکه اخیراً در ایلام جلسه شورای سیاستگذاری مناطق مرزی برگزار و پیشنهادات خوبی مطرح شد، بیان کرد: اگر قرار باشد این پیشنهادات عملیاتی شود در چند حوزه نیازمند توجه میشویم؛ دو تعریف مناطق مرزی و مناطق جنگی را داریم که نیازمند قانون هستیم که مناطق جنگی و مرزی از هر دو مزایا برخوردار شوند.
حیدری با اشاره به شعاع مناطق مرزی و مناطق جنگی، گفت: شعاع مناطق جنگی توسط ستاد کل نیروهای مسلح تعیین شده است؛ شعاع مناطق جنگی در برخی نقاط تا صد کیلومتر است و شعاع مناطق مرزی تا 30 کیلومتر است و اینها تعریف شده است؛ برای هرکدام امتیازات و مزایایی تعریف شده است و اگر آن را تجمیع کنیم و هر دو به مناطق مرزی و جنگی داده شود قطعا بخشی از مشکلات آموزش و پرورش به لحاظ مزایای فرهنگیان مرتفع خواهد شد.
وی ادامه داد: برنامههای مختلفی تحت عنوان توانمندسازی مناطق مرزی در دولت مطرح است و یکی از کارکردهای آن توجه به زیرساختهای فرهنگی است؛ مسؤولیت کلان هشت کارویژه مصوبه شورای امنیت بر عهده وزیر کشور است و هرماه تشکیل جلسه داده و به یک موضوع خاص پرداخته میشود که توانمندسازی مناطق مرزی هرجلسه مطرح میشود.
مدیرکل امور مناطق مرزی وزارت کشور افزود: در قانون به وزارت نفت اختیار داده شده که یک هزارم درآمدهای نفتی خود را به توسعه مناطق مرزی اختصاص بدهد، اما سمت موضوعات دیگری میرود؛ اگر به قوانین و دستورالعملها عمل شود ما نباید با مشکلی مواجه باشیم. ظرفیت مناطق مرزی به قدری بالاست که میتواند جمعیت 80 میلیونی کل کشور را برخوردار کند؛ توزیع عادلانه ثروت و درآمدها لازم و ضروری است.
انتهای پیام/