به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مدتی است که تغییرات ساختاری در آموزش و پرورش آغاز شده است و کلید آن نیز از 12 دی ماه با ادغام «دفتر وزارتی» و «مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی» خورد؛ در این تغییر، واحدی جدید با عنوان مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی تشکیل شد و با صدور حکمی توسط وزیر آموزش و پرورش، امیرعلی نعمتالهی به سمت «قائممقام وزیر و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی» وزارت آموزش و پرورش منصوب شد.
تغییرات در روابط عمومی با انتقاداتی همراه بود تا آنجا که انجمن متخصصان روابط عمومی به وزیر آموزش و پرورش در خصوص ادغام مرکز روابط عمومی در دفتر وزارتی نامه نوشت و اعلام کرد: «همانطور که مستحضرید تحول در ساختار اداری و نظام آموزشی کشور، ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده که متأسفانه تاکنون با اعمال سیاستها، سلایق و راهبردهای مختلف، چندان موفقیت آمیز نبوده است؛ رویکرد اخیر جنابعالی مبنی بر تحول بنیادین و دگرگون سازی عمیق در نظام آموزش و پرورش کشور، جای تقدیر و تشکر دارد؛ لیکن خاطرنشان میسازد تحول در هر سطحی به خصوص سطوح نظام آموزش و پرورش کشور نیازمند گفتمان سازی و تعامل با نخبگان و بهرهگیری از دیدگاهها و نظرات صاحبنظران و اساتید در حوزههای مختلف نظری و عملی است.
پیرامون ادغام غیرمنتظره و عجیب مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آن وزارتخانه با دفتر وزارتی و تولد یک واحد جدید غیرمعمول و ناقص الخلقه که با هدف چابک سازی و کوچک سازی واحدهای ستادی وزارتخانه صورت پذیرفت به نظر میرسد عدم توجه به قوانین موضوعه، ماهیت وظایف و مسؤولیتهای راهبردی دانش و حرفه روابط عمومی و همچنین عدم مشورت با صاحبنظران و اساتید حوزه ارتباطات میتواند صدمات جبران ناپذیری به اساس و بدنه حوزه اطلاع یابی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش وارد نموده و موجب انفعال و چالش جدی در این حوزه بسیار مهم ارتباطی گردد».
23 دی ماه امسال مرتضی نظری رئیس سابق مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش که به عنوان مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور مطالعات اجتماعی منصوب شده بود، در مراسم تکریم و معارفه خود، اظهار کرد: «در یک سال و نیم گذشته تمام تلاش روابط عمومی این بود که از حاشیهها عبور کند و در جهت اطلاعرسانی شایسته، صریح بههنگام و در جهت اهداف تعلیم تربیت گام بر دارد؛ امید است چراغ روابط عمومی نه به عنوان سازمان بلکه پارادایم جهان امروز، کم فروغ نشود بلکه پرفروغتر از قبل ادامه پیدا کند و تعلیم و تربیت که ۴۸ درصد قوه مجریه است، دچار ضعف نشود».
همان روز وزیر آموزش و پرورش در زمان سخنرانیاش به ضرب المثل «شیر بییال و دم و اشکم که دید» اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهیم در تغییرات آموزش و پرورش هم اینگونه باشیم، هیچ تغییری انجام نمیشود؛ اگر میخواهیم از منافع ستادی چالاک برخوردار شویم، ناچاریم این مسیر را پیش ببریم».
وزیر آموزش و پرورش سوم بهمن ماه در گردهمایی مشاوران و کارشناسان امور زنان آموزش و پرورش سراسر کشور در خصوص نگرانیها از تغییرات ساختار زنان، باز هم به ضرب المثل «شیر بییال و دم و اشکم که دید» اشاره کرد و گفت: «ما هنوز به تشکیلات حوزه زنان در بخش ساختار دست نزدیم؛ در حوزه وزارتی زنان دارای دفتر نیستند بلکه دفتر امور زنان زیرمجموعه معاونت مشارکتهاست؛ ما تلاش میکنیم این بخش نه تنها ضعیف و کوچک نشود بلکه مصرانه تأکید میکنم عدالت آموزشی بین دختران و پسران وظیفه بخش زنان است».
ماجرای این ضرب المثل درباره یک فردی است که برای خالکوبی نقش شیر به دلاکی مراجعه میکند اما هربار که دلاک سوزن برای نقش بخشی از شیر روی بدن فرد وارد میکند، او دردش می آید و میگوید از این بخش بدن شیر منصرف شو و در نهایت از شیر چیزی باقی نمیماند.
هنوز تغییر ساختاری دیگری در آموزش و پرورش انجام نشده است البته شنیدهها حاکی از تغییراتی است که قرار است در این وزارتخانه ایجاد شود؛ وزیر آموزش و پرورش مصمم است که تغییرات ساختاری را در این وزارتخانه اجرا کند اما باید در آینده دید که چقدر این تغییرات به نفع وزارت آموزش و پرورش بوده است؟
آیا آموزش و پرورش باز هم به جای کیفی سازی در ساختار متوقف می ماند یا اینکه قرار است اتفاقات خوبی در این وزارتخانه رخ دهد؟
انتهای پیام/