مدرسه محور کردن فعالیت‌های پرورشی بدون سرانه میسر نیست

به گزارش خبرنگار آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی و روز میلاد حضرت فاطمه(س) و روز زن امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش در این مراسم با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: امور تربیتی در طی سال‌های گذشته با نگاه خلاقانه و مدبرانه شهیدان رجایی و باهنر برای جلوگیری از تفکرات انتقادی در آموزش‌ و پرورش و حفظ و ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی شکل گرفت و فرازوفرودهای متفاوتی را پشت سر گذاشت.

وی با بیان اینکه با بررسی گذشته، نقاط قوت و ضعفی را مشاهده می‌کنیم اما مجموعه دستاوردهای حوزه فعالیت‌های پرورشی قابل توجه است، افزود: بررسی پیشینه امور تربیتی نشان می‌دهد که در ساختار و محتوا فرازوفرود داشته است اما سربازان عاشق خدمت در سنگر امور تربیتی برای انجام رسالت‌ها در زمینه شناسایی و پرورش استعدادها، تربیت دینی، ترسیم چهره دشمنان، تبیین دستاوردهای انقلاب، بازخوانی ۸ سال دفاع مقدس، ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز تلاش‌های گسترده‌ای داشته‌اند.

کاظمی اضافه کرد: تأمل و تعمق درباره اهداف و سیاست‌های امور تربیتی و اهداف سند تحول بنیادین و فرمایشات مکرر رهبر معظم انقلاب در این حوزه، حاکی از اهمیت و اثربخشی این حوزه در راستای تعلیم و تربیت تمام ساحتی و تربیت متوازن دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی فعالیت‌های خود را متناسب با شرایط روز و نیازهای دانش‌آموزان، پیچیده شدن شرایط تعلیم و تربیت، تحول در برنامه‌ها و تغییر مربیان از مجری فعالیت‌ها به راهبری، توسعه مشارکت دانش‌آموزان و خانواده‌ها در فعالیت‌های پرورشی و حذف فعالیت‌های کم بازده و فعالیت‌های مدرسه محور انجام می‌دهیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: ما نیز در راستای تحقق سیاست‌های وزیر آموزش‌ و پرورش، رویکرد مدرسه محوری، توسعه فرهنگ اقامه نماز و مهارت‌های ارتباطی، توسعه فضایل اخلاقی تعلیم و تربیت تمام ساحتی در فعالیت‌های خود و تلاش برای ایجاد روحیه امید و نشاط برای ارتقای فعالیت‌های گروهی و اردویی، توسعه ضریب نفوذ تشکل‌ها و تمرکز بر مسائل فرهنگی و دینی فراموش شده و گسترش فرهنگ ترویج را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما به عنوان سربازان ولایت بیانیه گام دوم رهبر را به عنوان منشور و چراغ راه قرار دادیم تا بتوانیم در برنامه‌های خود مسیر انقلاب را محکم‌تر از گذشته در دهه پنجم طی کنیم، افزود: ما به عنوان سربازان انقلاب و میراث‌دار شهیدان رجایی و باهنر در خدمت پیاده‌سازی سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش هستیم اگر چه اقدامات وزیر آموزش و پرورش در راستای افرایش سهم فعالیت‌های پرورشی در حذف گزارش‌های زاید، کنترل دستورالعمل، تخصیص برنامه مدرسه و حذف کتب کمک آموزشی، تشکیل شورای عالی اقامه نماز است و باید گام‌های اساسی‌تر و بنیادی‌تری در این حوزه شکل گیرد.

کاظمی خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش، اضافه کرد: انتظار داریم تا در راستای انجام رسالت و مأموریت حوزه تربیتی بخش‌های ذیل را مور اهتمام جدید قرار دهید؛ ساختار حوزه پرورشی با تمام کوچک‌سازی‌ها تقویت شود و آسیبی به این حوزه به ویژه در استان‌ها وارد نشود.

وی افزود: قانون احیای معاونت امور تربیتی در گزینش، آموزش و نگهداشت نیروی انسانی اجرا شود همچنین با توجه به اهمیت و جایگاه مشاور، نظام جامع مشاوره و راهنمای مشاوره پیاده‌سازی شود و منابع مالی و انسانی آن مورد توجه و حمایت عملی و جدی باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: منابع مورد نیاز فعالیت های ما در حداکثر سقف تأمین شود همچنین توسعه، بازسازی و شاداب سازی فضای فراموش شده پرورشی دوباره در دستور کار باشد؛ سال‌هاست دارالقرآن‌ها، اردوگاه‌ها و کانون‌ها مورد غفلت قرار گرفته است. همچنین مدرسه محور کردن فعالیت‌های پرورشی که از سیاست‌های شماست اما بدون سرانه میسر نیست لذا سرانه پرورشی مدارس را مشخص کنید.

وی گفت: تشکل‌های دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، بسیج، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و هلال احمر به عنوان بازوان اجرایی بیش از پیش تقویت شوند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.