به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری خبرآنی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز (چهارشنبه 8 اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه سال 98 کل کشور بند الحاقی یک تبصره 16 این لایحه را مصوب کردند.
در این بند الحاقی آمده است: به منظور تسویه بدهی دریافتکنندگان تسهیلات ریالی از بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که تمام یا بخشی از تسهیلات دریافتی خود را تا پایان سال 1397 پرداخت نکردند، کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند حسب تقاضای تسهیلاتگیرندگان به ترتیب زیر عمل نمایند:
1- ملاک محاسبه بدهی تسهلات گیرندگان مشمول این بند، «قرارداد اولیه» است. در صورتی که قرارداد اولیه بعد از تاریخ 1/1/1390 یک یا چند نوبت تمدید یا امهال شده باشد، یا بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی برای تسویه آن، تسهیلات جایگزین به تسهیلاتگیرنده اعطا کرده باشد، بانک یا مؤسسه اعتباری موظف است در صورت درخواست مشتری، قرارداد(های) متأخر را لغو نماید. در صورتی که تمدید، امهال یا عقد قرارداد جایگزین قبل از تاریخ 1/1/1390 باشد، در صورت درخواست مشتری، اولین قرارداد بعد از تاریخ مزبور، «قرارداد اولیه» تلقی میشود.
2- بانکها و مؤسسات اعتباری موظفند بدهی تسهیلاتگیرندگان مشمول این بند را بهترتیب زیر محاسبه و حداکثر یکماه پس از ابلاغ این قانون به آنها و بانک مرکزی اعلام کنند:
1-2- کل مبلغی که تسهیلاتگیرنده به موجب قرارداد اولیه تا تاریخ تسویه باید پرداخت میکردهاست، محاسبه میشود. بانک یا مؤسسه اعتباری موظف است در محاسبه این مبلغ از فرمول ساده (غیرمرکب) و نرخ سود مندرج در قرارداد اولیه استفاده نموده و کلیه پرداختهای تسهیلاتگیرنده و زمان آن پرداختها را لحاظ کند.
2-2- مجموع وجوهی که تسهیلات گیرنده از زمان انعقاد قرارداد اولیه بابت تسهیلات مزبور تحت هر عنوان (اصل، سود، جریمه یا وجه التزام) پرداخت نمودهاست، از مبلغ مذکور در جزء (1-2) کسر میشود. باقیمانده، مبلغی است که تسهیلات گیرنده برای استفاده از مزایای این بند باید به بانک یا مؤسسه اعتباری پرداخت نماید. در هرحال، هیچ وجهی توسط بانک یا مؤسسه اعتباری به تسهیلات گیرنده مسترد نمیشود.
3- استفاده از مزایای این حکم مخصوص تسهیلاتگیرندگانی است که کل بدهی خود را که بهترتیب فوق محاسبه شده، تا تاریخ 30/9/1398 پرداخت کنند. اگر تسهیلاتگیرنده بدهی خود را تا تاریخ فوق تسویه نکند، بانک یا مؤسسه اعتباری مجاز است به جای نرخ سود مندرج در قرارداد، نرخ وجه التزام (نرخ سود مندرج در قرارداد بهعلاوه شش درصد) را مبنای محاسبه بدهی وی قرار دهد. در هر حال، نحوه محاسبه بدهی تسهیلاتگیرنده همان شیوه مذکور در جزء (2) است و اخذ سود مرکب یا جریمه مرکب از تسهیلاتگیرندگان ممنوع است.
4- حکم این بند شامل تسهیلاتگیرندگانی که اصل تسهیلات دریافتی آنان به موجب قرارداد اولیه بیست میلیارد ریال یا کمتر از آن بودهاست، میشود. در صورتی که مبلغ قرارداد اولیه بیش از بیست میلیارد ریال باشد، تا سقف مذکور مطابق جزء (2) و مازاد بر آن مطابق جزء (3) محاسبه میشود.
5- تسهیلات موضوع این بند اعم است از تسهیلاتی که مستقیماً توسط بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی پرداخت شده، و یا تسهیلاتی که به دستور بانک مرکزی، از بانکها یا مؤسسات اعتباری دیگر به آنها منتقل شده یا در حال انتقال میباشد.
6- بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجازند در صورتی که در نتیجه اجرای این بند متحمل زیان شوند، پس از تأیید بانک مرکزی، زیان مزبور را به تدریج ظرف مدت پنج سال در صورتهای مالی خود مستهلک نمایند. زیان مزبور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته میشود.
7- بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که از اجرای حکم این بند استنکاف کنند، مشمول مجازاتهای انتظامی موضوع ماده (44) قانون مقررات پولی و بانکی کشور مصوب 18/4/1351 میشوند.
8- نظارت بر حسن اجرای این قانون، به ویژه عدم استفاده از بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از روشها و فرمولهایی که منجر به دریافت سود یا جریمه مرکب از تسهیلاتگیرندگان میشود برعهده بانک مرکزی است. بانک مرکزی موظف است گزارش اجرای این بند را هر سهماه یکبار به کمیسیونهای اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
همچنین نمایندگان در بند الحاقی 2 این تبصره مصوب کردند تا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در جهت بهبود معیشت کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، از طریق بانکهای عامل و با هماهنگی فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اختصاص دوازده هزار میلیارد (12.000.000.000.000)ریال از محل منابع سپردههای پسانداز و جاری قرضالحسنه سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات قرضالحسنه جهیزیه، دویست میلیون (200.000.000)ریال، ازدواج، پنجاه میلیون (50.000.000)ریال به کارکنان و بازنشستگان و فرزندان آنها و ودیعه مسکن و سیصد میلیون (300.000.000)ریال به هریک از کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید. همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تخصیص هشت هزار میلیارد (8.000.000.000.000) ریال از محل منابع عادی بانکها که مابهالتفاوت سود تا سقف نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار توسط فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران از محل منابع بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) تأمین میشود، نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن برای هرفرد تا سقف یکمیلیارد (1.000.000.000)ریال با بازپرداخت حداکثر بیستساله اقدام کند.
به گزارش خبرآنی، نمایندگان در بندالحاقی3 این تبصره مصوب کردند: به منظور افزایش شفافیت تراکنشهای بانکی، مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی:
1- بانک مرکزی مجاز است ظرف مدت یک ماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون حسابهای بانکی اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی را مسدود نماید.
2- کلیه بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری موظفند براساس درخواست سازمان امور مالیاتی فهرست حسابهای بانکی و اطلاعات مربوط به کلیه تراکنشهای بانکی(درون بانکی و بین بانکی) مؤدیان را به صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.
3- بانک مرکزی با تصویب شورای پول و اعتبار، برای شفافیت تراکنشهای بانکی به صورت یکسان یا متناسب با سطح اشخاص حقیقی حدآستانهای(سقفی) را تعیین کند و انتقال وجه با مبلغ بالاتر از حد آستانه(سقف) را برای اشخاص حقیقی از طریق کلیه تراکنشهای بانکی(درون بانکی و بین بانکی) و سایر ابزارهای پرداخت، مشروط به درج «بابت» و در صورت نیاز ارائه اسناد مثبته نماید.
اشخاص حقیقی که از حساب بانکی خود استفاده تجاری میکنند میتوانند با دریافت کد اقتصادی و اتصال حساب بانکی خود به کد اقتصادی، از شمول مفاد بند(ج) مستثنی شوند.
در بندالحاقی 4 نیز نمایندگان مصوب کردند: بانک مسکن موظف است با استفاده از منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر تعداد چهل هزار فقره تسهیلات مسکن به بازنشستگانی که حداقل پنج سال از بازنشستهشدن آنها گذشته و در ده سال گذشته خود و همسرشان فاقد واحد مسکونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکردهاند، بدون نیاز به سپردهگذاری، پرداخت کند.
نرخ سود این تسهیلات در تهران نهدرصد (9%)، درمراکز استانها هفتدرصد (7%) و در سایر شهرها و روستاها چهاردرصد (4%) است این حکم شامل کلیه بازنشستگان اعم از کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی که مستمری بازنشستگی آنها کمتر از سه میلیون تومان در ماه است، میشود. سقف تسهیلات مزبور و نحوه اولویتبندی متقاضیان در آییننامه اجرائی که به تصویب دولت میرسد، معین میشود.
همچنین در بندالحاقی5 این تبصره ذکر شده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانکهای عامل با هماهنگی و معرفی بسیج سازندگی نسبت به اختصاص مبلغ پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000) ریال از محل منابع سپردههای قرضالحسنه و عادی بانکها برای پرداخت به تعداد یکصد هزار نفر جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در روستاها و حاشیه شهرها و مناطق محروم به ازای هر نفر پانصد میلیون(500.000.000) ریال با بازپرداخت شصت ماهه و نرخ چهاردرصد (4%) اقدام نماید. مابهالتفاوت نرخ سود تا سقف هزار میلیارد(1000.000.000.000) ریال نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار از محل منابع بند «الف» تبصره (18) این قانون پرداخت میشود.
مسئولیت نصب و راهاندازی این نیروگاهها به صورت رایگان به عهده سازمان بسیج مستضعفین میباشد.
استفاده از تسهیلات این بند منوط به ارائه قرارداد خرید تضمینی برق از سوی شرکت تابعه وزارت نیرو است.
همچنین نمایندگان در بندالحاقی6 مصوب کردند: بانک مسکن موظف است در چارچوب نظام بانکداری الکترونیک دهدرصد (10%) درآمد حاصل از دریافتی بابت تراکنشها درنظام بانکداری الکترونیک را به حساب خزانهداری کل کشور واریز کند. معادل مبلغ واریزی ازمحل ردیف هزینهای مربوط به سازمان بهزیستی کشور اختصاص مییابد تا جهت کمک به تأمین مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول فاقد مسکن تحت پوشش هزینه کند.
انتهای پیام/