مبانی علمی تغییر اقلیم کاملا غلط است

گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، حوادث طبیعی مانند سیل، گردوغبار، طوفان و خشک‌سالی از چالش‌های اساسی جهان در قرن حاضر به شمار می‌روند.

 این حوادث البته در برخی نقاط دنیا بسیار پررنگ‌تر از جاهای دیگر هستند. در این میان برخی از اقلیم شناسان معتقدند که به دلیل افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت، دمای کره زمین در حال افزایش است، پدیده‌ای که به آن تغییر اقلیم می‌گویند.

در همین راستا، تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند که یکی از نتایج این تلاش‌ها، توافق‌نامه تغییر اقلیم پاریس است. این توافق‌نامه در راستای کاهش دمای کره زمین از کشورهای عضو کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC) می‌خواهد تا انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند.

در مقابل عده‌ای دیگر از دانشمندان معتقد هستند که گرمایش زمین یک پدیده طبیعی و تکراری است و ارتباطی با فعالیت‌های انسانی ندارد. این دسته از دانشمندان، فعالیت‌های خورشیدی را عامل اصلی می‌دانند.

در همین راستا دکتر محمد تقی زمانیان، اقلیم‌شناسی و عضو سابق کمیته مشترک علمی وابسته به برنامه و تغییر اقلیم جهان با خبرنگار فارس دراین‌باره گفت‌وگویی انجام داده است که متن آن به شرح زیر است.

*موافقان از نظر علمی دلایل محکمی ندارند و صرفاً مسائل مقالات را تکرار می‌کنند

زمانیان در پاسخ به پرسش که تا چه اندازه استدلال موافقان موافقت‌نامه پاریس محکم است؟ گفت: موافقان ازنظر علمی هیچ دلیل محکمی ندارند و صرفاً مسائل مطرح‌شده در مقالات غربی را مطرح می‌کنند و ازنظر علمی اقلیم را نمی‌شناسند. در مناظره‌ای که با مدیرکل دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط ‌زیست داشتم، متوجه شدم که وی رشته دانشگاهی‌اش عمران است و حتی نمی‌دانند که در قطب تغییرات شب و روزبه چه شکل است. درواقع اکثر کشورهای جهان سوم به این شکل هستند. از طرف دیگر این افراد تحت تأثیر تبلیغات سنگین بر سر این مسئله قرارگرفته‌اند.

 وی در ادامه افزود: ما حرف‌های دقیق علمی داریم که چنین اتفاقی نمی‌افتد و مبانی تغییر اقلیم کاملاً غلط است.

*تسلط دیدگاه غلط تغییر اقلیم برنهادهای بین‌المللی

این استاد دانشگاه در مورد تسلط موافقان تغییر اقلیم برنهادهای بین‌المللی نیز اظهار داشت: در سال 89 در جریان جلسه‌ای که با کمیته هماهنگی آب‌وهواشناسی دریای خزر داشتیم، گروه روسی اعلام کرد که این کشور سال آینده میزبان نشست تغییر اقلیم دریای خزر است. بنده اعلام کردم که نام این نشست به بررسی اقلیم دریای خزر تغییر کند. چراکه ما اطلاعاتی از تغییر اقلیم دریای خزر نداریم. گروه روسی با تائید این مسئله اعلام کرد که اگر این نام‌گذاری تغییر کند نهادهای بین‌المللی هیچ کمکی در این مورد نخواهند کرد.

عضو سابق کمیته مشترک علمی وابسته به برنامه و تغییر اقلیم جهان در مورد ابعاد اقتصادی این توافق‌نامه نیز گفت: این توافقنامه دارای ابعاد اقتصادی است. آمریکا و روسیه نیز بیشتر به همین دلیل از آن خارج‌شده‌اند. ولی متأسفانه مسئولان امر در ایران از این بعد غافل هستند.

گفتنی است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که تعهدات ایران در سند تعهدات ملی (NDC) مبنی بر کاهش 12 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای که در راستای پیوستن به موافقت‌نامه پاریس، ارائه‌شده است، ضررهای اقتصادی فروانی ازجمله کاهش 7.2 درصدی حجم کل اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.