نگرانی بین‌المللی در مورد فقدان عدالت در احکام اعدام در مصر

سازمان ملل نسبت به اعدام‌هایی که در مصر اجرایی می‌شود ابراز نگرانی کرده و آلمان خواستار تعلیق این اقدام شد؛ در کشورهای کانادا و ترکیه هم مردم در محکومیت اعدام ۹ جوان مصری دست به اعتراض زدند.

به گزارش خبرآنی، رابرت کولفیل، سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل گفت، یک دلیل قوی برای نگرانی از عدم پیروی مقامات مصری از اقدامات قانونی و محاکمه عادلانه ۹ جوان مصری وجود دارد که به اتهام ترور "هشام البرکات"، دادستان کل سابق مصر چند روز پیش اعدام شدند. وی افزود، طبق تحقیقاتی که سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ انجام داد، شکنجه در مصر بسیار رواج دارد.

به نقل از شبکه خبری الجزیره، در آلمان هم یک مسؤول اعلام کرد،‌ دولت خواستار تعلیق فوری مجازات اعدام و به طور کلی توقف این اقدام توسط مصر است. وی نگرانی دولتش را درباره احکام اعدامی که اخیرا صادر شده ابراز کرده و گفت، آلمان این اقدام را تحت هر شرایطی رد می‌کند.  

این مسؤول افزود، دولت آلمان که دائما با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر در ارتباط است، در مذاکراتش با دولت مصر مساله اعدام‌ها را بررسی خواهد کرد.

پیشتر ابوالقاسم الازهری، یکی از ۹ جوان مصری تشییع شد که حکم اعدام آنها داخل زندان تجدیدنظر در قاهره اجرایی شده بود. تشییع جنازه این جوان مصری یک روز پس از تشییع دو جوان دیگری که با همین اتهام اعدام شدند، انجام شد.

وزارت کشور مصر روز چهارشنبه حکم اعدام ۹ جوان مخالف مصری را اجرایی کرد که حکم نهایی آنها را درخصوص پرونده ترور البرکات در سال ۲۰۱۵ صادر کرده بود.

در استانبول ترکیه هم نماز میت بر این جوانان اقامه و مشارکت کنندگان پلاکاردهایی را برای محکوم کردن اجرای احکام اعدام در "دادگاه‌های ظالمانه و سیاسی مصر" در دست داشتند.

فعالان حقوق بشر درکانادا نیز تجمع اعتراض آمیزی مقابل پارلمان این کشور ترتیب داده و از دولت خواستند مقامات مصر را در اعتراض به اعدام ۹ جوان ضد کودتا تحریم کند. تعدادی از معترضان پوشش‌های نمادین مشابه لباس قرمز اعدام را برای اظهار مخالفت خود با مجازات اعدام به تن داشتند و شعارهایی در راستای محکومیت حکم عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر سر دادند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.