به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، سعید هاشم زاده درخصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه گردشگری سلامت، اظهار کرد: یکی از مهمترین استراتژی ها در حوزه گردشگری سلامت، آموزش فعالان در حوزه گردشگری سلامت اعم از شرکتها، بیمارستان ها و مراکز درمانی است که این موضوع در وزارت بهداشت با رویکرد آکادمیک و صنعتی در حال پیگیری است.
وی افزود: در راستای توسعه مباحث آموزشی در مقوله گردشگری سلامت، اقدامات زیادی انجام شده است که از جمله آن می توان به ایجاد رشته ای تحت عنوان گردشگری سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد که این موضوع در حال پیگیری بوده و امیدواریم در آینده ای نزدیک، رشته گردشگری سلامت نیز مصوب و در دانشگاه ها آموزش داده شود. کشورهایی مانند ترکیه، اردن و هند که در زمینه گردشگری سلامت در منطقه موفقیت نسبی کسب کرده اند نیز برای ارتقای این حوزه، نیروی انسانی متخصص آموزش می دهند.
هاشم زاده ادامه داد: تا زمانی که نیروهای انسانی متخصص حوزه گردشگری سلامت در دانشگاه ها تربیت شده و آماده ارائه خدمت شوند، اقدام به بازنگری و برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی کوتاه مدت که به همت دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شد، کردیم. علاوه بر این، با توجه به اینکه 9 دانشگاه علوم پزشکی (تهران، ایران، شهیدبهشتی، مشهد، قم، اهواز، شیراز، ارومیه و تبریز) در کشور پذیرای 90 درصد گردشگران سلامت در سطح کشور هستند و با توجه به فراوانی بیماران بین الملل در شهر محل استقرار این دانشگاه ها و ضرورت به روز کردن خدمات درمانی، کارگاه های آموزشی منطقه ای نیز برگزار شده است.
وی با بیان اینکه ظرف یک سال گذشته تاکنون، 12 کارگاه آموزشی منطقه ای در استان های مختلف برگزار شده است، تصریح کرد: تعرفه گذاری، آشنایی با کلیات، ارتقای سیستم های مدیریتی، فعالیت بیمه های بین المللی و ملی و ارتقای مراکز درمانی برای ارائه خدمات باکیفیت از جمله موضوعاتی است که در این دوره های آموزشی بیان می شود.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه گردشگری سلامت در دنیا به عنوان یک صنعت پردرآمد شناخته شده است، گفت: برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه گردشگری سلامت باید دیدگاه مان به این حوزه را صنعتی کنیم و مراکز درمانی و شرکت های تسهیل گر با تمام توان و ظرفیت های خود پای کار بیایند.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از بیش از یک سال پیش تاکنون، رویکرد خود را بر آموزش فعالان حوزه گردشگری سلامت اعم از شرکتها، بیمارستان ها و مراکز درمانی و آشنا کردن فعالان این حوزه قرار داده است، عنوان کرد: یکی از وظایف اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت حمایت از بخش خصوصی است و این حمایت تا آنجا که قوانین و مقررات اجازه بدهد، انجام می شود.
ضرورت توسعه فضای مجازی در حوزه گردشگری سلامت
هاشم زاده با بیان اینکه توسعه فضای مجازی، یکی دیگر از استراتژی های کلان در حوزه گردشگری سلامت است، تصریح کرد: استفاده از نرم افزارها، سایت های بیمارستانی و رسانه های جمعی برای جذب و بازاریابی در توسعه گردشگری سلامت کشور ضروری است. در این راستا، مراکز درمانی را تشویق کردیم تا مستقیما در فضای دیجیتال، مجازی و شبکه های اجتماعی حضور پیدا کرده و در زمینه جذب توریسم سلامت فعالیت کنند.
وی، ضمن معرفی سایت جدید وزارت بهداشت به آدرس http://IHT.behdasht.gov.ir که در آن اطلاعات بیمارستان های دارای مجوز IPD نیز درج شده است، گفت: در طراحی سایت بیمارستان باید به نکات مهمی توجه کرد که سهولت دسترسی برای کاربران، درج اطلاعات مفید و کاربردی، امکان بارگزاری مدارک پزشکی بیماران بین الملل و ارتباط با مرکز درمانی از آن جمله اند.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت درخصوص وظایفی که بر شرکت های تسهیل گر در زمینه گردشگری سلامت محول است، گفت: یکی از مهمترین وظایف این شرکت ها، مارکتینگ مراکز درمانی در خارج از کشور است که در این حوزه برای شرکت ها برنامه ریزی های دقیقی پیش بینی شد که در این زمینه تاکنون موفقیت آمیز عمل کرده اند.
هاشم زاده با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت، نواقص و مشکلات موجود شناسایی شده و درحال رفع آنها هستیم، خاطرنشان کرد: بر مبنای شرح وظایف بین المللی شرکت ها، در حال تدوین آیین نامه ای برای ساماندهی شرکت های تسهیل کننده هستیم و چنانچه سازمان میراث فرهنگی نیز یاری کند، این آیین نامه با جامعیت بیشتری ابلاغ خواهد شد.
وی، تشدید نظارت ها و سخت گیری در زمینه اعطای گواهینامه IPD به بیمارستان ها را از دیگر استراتژی های حوزه گردشگری سلامت وزارت بهداشت برشمرد و گفت: با تکیه بر مراجعه بیماران بین الملل به 9 دانشگاه علوم پزشکی پر طرفدار در کشور، 55 بیمارستان را مورد بازدید قرار دادیم و 20 مرکز درمانی و بیمارستان موفق به تمدید گواهینامه IPD برای پذیرش گردشگر سلامت شده و مابقی مراکز نیز در بازه زمانی مشخص، با فراهم کردن آیتم های مورد نیاز می توانند این گواهینامه را کسب یا تمدید کنند.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تا زمانی که شرکت ها و ارائه کنندگان خدمات گردشگری سلامت در مدار قانون حرکت کند، از حمایتهای کامل وزارت بهداشت برخوردار خواهد شد.
هاشم زاده حضور واسطه ها را مهمترین معضل این حوزه قلمداد کرد و گفت: یکی از بزرگترین معضلات حوزه گردشگری سلامت حضور واسطه هایی است که خدمات بدون شناسنامه به بیماران بین الملل ارائه می کنند.
وی افزود: تاکنون برای احیا و تقویت گردشگری سلامت در کشور به مثابه عرصه ای نوپا و درآمدزا، سازمان یافته عمل نکرده ایم و به همین دلیل آسیب های جدی دیده ایم، لذا برنامه ریزی و سیاستگذاری برای استفاده از فضای دیجیتال و مجازی یکی از راه های برون رفت از صدمات و لطماتی است که واسطه ها به گردشگری سلامت کشور وارد کرده اند. بنابراین چنانچه گپ اطلاعاتی بین اتباع کشورهای دیگر و مراکز درمانی ایران ر و همچنین تعرفه ها و هزینه های خدمات درمانی از طریق وبسایت مراکز به طور شفاف تعریف و بیان شود، زمینه حضور و فعالیت واسطه ها محدود خواهد شد.
وی نقش رسانه ها و صدا و سیما را در معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های حوزه گردشگری سلامت در کشور، موثر دانست و گفت: با ساخت برنامه ها و سریال هایی با محتوای گردشگری سلامت، می توان در معرفی و شناساندن این حوزه درآمدزا موثرتر عمل کرد، که در این راستا نیاز است با صدا و سیما تعامل جدی و پیوسته داشته باشیم.
ضرورت حضور در رویدادهای ملی و بین المللی
هاشم زاده، حضور مراکز درمانی را در رویدادهای ملی و بین المللی عاملی اساسی در معرفی توانمندی های کشور در حوزه گردشگری سلامت برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر 166 بیمارستان در سطح کشور گواهینامه IPD داشته و در زمینه گردشگر سلامت فعالیت دارند.
میزان درآمدزاییگردشگری سلامت برای کشور
وی درخصوص درآمدزایی و ارزآوری حوزه گردشگری سلامت برای کشور، بیان کرد: برآورد شده که در زمینه گردشگری سلامت، در سال 96، حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و 200 میلیون دلار، ارز وارد کشور شده است، اما با توجه به پتانسیل های موجود در کشور، می توان این رقم را تا 5 برابر افزایش داد.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال 96 حدود 300 هزار بیمار بین الملل وارد کشور شده و این رقم در سال جاری 1.5 تا 2 برابر افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: براساس سندچشم انداز 20 ساله، باید تا سال 1404 به عدد دو میلیون گردشگر سلامت در سال دست پیدا کنیم.
هاشم زاده درخصوص متداول ترین خدماتی که مورد استقبال گردشگران سلامت بوده است، بیان کرد: درمان های ناباروری، جراحی های زیبایی، زایمان، بیماری های قلبی و عروقی، جراحی چشم و جراحی های عمومی، ارتوپدی،تشخیص و درمان سرطان، پیوند اعضا، از جمله خدماتی است که بیشترین طرفدار را در بین بیماران بین الملل داشته است.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: چنانچه زنجیره گردشگری سلامت در کشور کامل شود، می توانیم در منطقه به رتبه اول دست پیدا کنیم، اما در حال حاضر در منطقه غرب آسیا یکی از سه کشور پیشرو در این زمینه هستیم.
انتهای پیام/